همشهری آنلاین: دالایی لاما از موافقت خود با برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز در طول حرکت مشعل المپیک سخن گفت.

خبرگزاری سوئیس از سیاتل گزارش داد، رهبر روحانی تبتی‌ها در برابر خبرنگاران در سیاتل واقع در ایالت واشنگتن آمریکا گفت این شکل از تظاهرات باید مجاز باشد.

آنگونه که «سیاتل تایمز» در نسخه اینترنتی خود گزارش داده است، دالای لاما تهدید خود را در این خصوص تکرار کرده است که در صورت از کنترل خارج شدن اوضاع تبت، وی از سمت رهبری سیاسی کناره‌گیری خواهد کرد.

این پیرمرد ۷۲ ساله که در چارچوب کنفرانسی چند روزه در سیاتل به سر می‌برد، بار دیگر حمایت خود را از پکن برای میزبانی بازی‌های المپیک اعلام کرد. [بیشتر] وی با این حال گفت اما تصمیم‌گیری برای حضور یا تحریم جشن‌های افتتاحیه بازی‌های المپیک را باید بر عهده روسای کشور و دولت‌ها گذاشت.

این در حالی است که استفان هادلی، مشاور امنیت ملی آمریکا معتقد است تحریم جشن‌های افتتاحیه المپیک به دلیل سیاست چین در قبال تبت، فرار از مسئولیت است. به گفته مشاور امنیت ملی جورج بوش، رییس جمهور آمریکا، این اظهارنظر اشتباهی است که نمایندگان دولت به این دلیل از حضور در این جشن‌ها امتناع کنند.

وی افزود، دیپلماسی آرام ابزار مناسب‌تری نسبت به اعمال فشار علنی در مسایل حقوق بشری بر رهبری چینی‌هاست.

بوش قصد دارد در ماه اوت برای تماشای بازی‌ها به پکن برود که بدین ترتیب هنوز مشخص نیست آیا او در مراسم افتتاحیه شرکت خواهد کرد یا خیر. سه نامزد جانشینی او یعنی هیلاری کلینتون، باراک اوباما و جان مک‌کین از بوش خواسته‌اند از حضور در این مراسم چشم‌پوشی کند.[سایه سیاست بر المپیک پکن]

در همین حال مشعل المپیک به عمان رسیده است. بنا به اعلام کمیته ملی المپیک عمان، علی بن مسعود بن علی السنیدی، وزیر ورزش این کشور مشعل را در مسقط تحویل گرفته است.

حدود ۸۰ ورزشکار در جریان حمل این مشعل در طول ۲۰ کیلومتر مسیر شرکت خواهند کرد.

کد خبر 48720

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز