دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دالایی لاما به چین هشدار داد که تعداد هوادارانش که در حال از دست دادن اعتقاد خود به حل مسالمت‌آمیز مناقشه تبت هستند، رو به افزایش است.

روزنامه سوئیسی بازلر سایتونگ از سنگاپور گزارش داد، رهبر مذهبی تبتی‌ها گفت: «بسیاری از تبتی‌ها عقیده دارند که مسیر بدون خشونت ما راه به جایی نمی‌برد.»

به گفته وی، بسیاری از برادران مذهبی او از راهبرد کنونی گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز با چین که تاکنون بی‌ثمر بوده است، ابراز سرخوردگی کرده‌اند.

دالایی لاما در پاسخ به این پرسش که آیا او هم در حال از دست دادن نفوذش بر هوادارانش است، گفت: «بله، طبیعتا. تلاش‌های من برای رسیدن به نتایج قطعی شکست خورده‌اند. از این رو انتقادها بیشتر و بیشتر می‌شود.»

این برنده جایزه صلح نوبل اعلام آمادگی دولت چین را برای یافتن راه حلی مصالحه‌جویانه مورد تردید قرار داد و پرسید: «باید دید آیا همه این کارها به خاطر بازی‌های المپیک است یا واقعا به وضع تبت مربوط می‌شود؟ من هنوز پاسخ این سوال را نمی‌دانم.»

فرستادگان دالایی لاما اوایل ماه مه با نمایندگان چین ملاقات کردند تا درباره تازه‌ترین ناآرامی‌ها در تبت مذاکره داشته باشند. دالایی لاما می‌گوید خواستار استقلال تبت نیست، بلکه فقط خواهان کسب خودمختاری بیشتر از چین است. دور بعدی مذاکرات قرار است اواسط ماه ژوئن برگزار شود.

کد خبر 53098

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز