وزیر‌‌‌نفت اعلام کرد چالش اصلی صنعت نفت ایران در تامین مالی طرح‌های پایین‌دستی است

که باید بخش خصوصی آن را اجرا کند و دولت به‌دلیل سیاست‌های کلان اصل 44، منع قانونی برای حضور در این طرح‌ها دارد.
غلامحسین نوذری پس از مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه نفت‌‌،گاز و پتروشیمی در جمع‌خبرنگاران درپاسخ به سؤالی در‌مورد تاثیر تحریم‌ها بر تامین مالی طرح‌های صنعت نفت افزود: تحریم در اجرای طرح‌ها موانعی ایجاد کرده ولی این موانع قابل حل است و ما به هر ترتیب طرح‌های برنامه‌ریزی شده در سال‌جاری را اجرایی می‌کنیم.

وی توضیح داد با اختصاص 3درصد هزینه فروش نفت خام به پارس‌جنوبی از سوی مجلس، منابع داخلی صنعت نفت، فاینانس از طریق عرضه میعانات گازی تولیدی مراحل6، 7و8 پارس جنوبی و تاسیس بانک صنعت‌نفت منابع لازم برای تامین مالی طرح‌های سال‌جاری را فراهم می‌کنیم.

وی تاکید کرد: بانک صنعت نفت با هدف تامین مالی طرح‌های پایین دستی و تسهیل مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود و با حمایت‌هایی که از سوی دولت شده به‌زودی عملیاتی می‌شود. وزیرنفت اشاره‌ای به نحوه شکل‌گیری بانک صنعت نفت نکرد ولی گفته‌می‌شود یک بانک دولتی موجود پس از خصوصی شدن با سرمایه موجود و کمک‌هایی از محل درآمد‌های نفتی هسته‌ اولیه شکل‌گیری بانک صنعت نفت خواهد بود.

نوذری اما براین نکته تاکید کرد که اگر بخش خصوصی نتواند طرح‌های پایین‌دستی را عملی کند ما بخشی از سهم اجرای طرح‌‌ها را برعهده خواهیم گرفت ولی مشروط به عرضه آن در بورس در زمان معین.

مذاکره با شرکت‌‌‌‌های بزرگ نفتی
وزیر نفت با اعلام اینکه معادل 15‌تا‌20‌میلیارد دلار طرح صنعت نفت با طرف‌های خارجی در حال مذاکره است گفت: به‌زودی در سفر به کویت با مدیران شرکت‌های بزرگ نفتی اروپایی که خواهان مشارکت در طرح‌های مختلفی در ایران هستند، مذاکره خواهد کرد. در این سفر همچنین در مورد میدان مشترک آرش با مقامات کویت گفت‌وگو خواهد کرد و امکان بهره‌برداری از این طرح را پی خواهد گرفت.

وی در مورد طرح‌های تولید گاز مایع که شرکت شل و توتال طرف مذاکره با ایران هستند و قراردادی برای اجرای آن در پارس جنوبی به امضا رسانده‌اند، گفت: مهلت این شرکت‌ها پایان خرداد‌ سال‌جاری است و قصد تمدید این مهلت را نداریم. مسئله هزینه بالای اجرای طرح‌ها با تقسیم طرح بین پیمانکاران کوچک عملی است و دستور برگزاری مناقصه برای طرح‌های تولید گاز مایع را داده‌ام و درصورت توافق نشدن با توتال و شل این طرح‌ها به پیمانکاران داخلی و خارجی متقاضی واگذار می‌شود.

در این زمینه آندره گوفارت معاون خاورمیانه و طرح‌های ایران در شرکت توتال به خبرنگارما گفت: ما در‌حال مذاکره در مورد اجرای طرح تولید گاز مایع با طرف‌های ایرانی هستیم و امیدواریم تا مهلت مقرر به نتیجه برسیم. وی در این باره که با افزایش قیمت جهانی نفت و تجهیزات و تاثیر آن بر افزایش هزینه اجرای طرح چگونه برخورد خواهید کرد، گفت: تلاش ما اجرای این طرح است و امیدواریم با توجه به افزایش قیمت گاز که محصول نهایی این طرح است، به تعادل سود‌آوری برای توافق در زمینه هزینه‌های اجرایی با طرف ایرانی برسیم.

گوفارت در مورد تاثیر تحریم‌ها بر حضور توتال در ایران گفت: ما با مشکلاتی مواجه هستیم ولی تلاش‌می‌کنیم این مشکلات را حل کنیم و براین باوریم که روابط بین‌المللی با ایران به‌سوی بهبودی حرکت می‌کند. نوذری در مصاحبه مطبوعاتی خود در مورد روند مذاکرات با شل توضیحی نداد ولی یک نماینده شل در گفت‌وگویی با خبرنگار‌‌‌‌ما همچون توتال از تلاش برای تحقق همکاری با شرکت نفت در طرح تولید گاز مایع در ایران خبر‌داد.

مذاکره با ترک‌‌‌ها و صادرات گاز به اروپا
نوذری در ادامه مصاحبه مطبوعاتی خود از ادامه مذاکره کارشناسان ایرانی در ترکیه برای حضور این کشور در مراحل 22، 23 و 24 پارس جنوبی خبرداد و گفت: قرار است نمایندگان ترکیه به‌زودی با سفر به تهران مذاکرات  آنکارا را پیگیری کنند. او همچنین از ادامه مذاکرات بر‌سرقیمت برای عملی شدن صادرات گاز به امارات خبرداد و خواستار همکاری بیشتر شرکت کرسنت برای حل مسئله قیمت گاز و عملی شدن قرارداد شد.

وزیر نفت در مورد تامین منابع‌گازی لازم برای قرارداد صادرات گاز به سوئیس گفت: این قرارداد تا سال 2013 عملی می‌شود و تا آن زمان منابع گازی لازم برای آن فراهم می‌شود. وی خاطر نشان کرد برای صادرات گاز به اروپا از طریق ترکیه با این کشور توافق‌هایی شده ولی شرکت‌های اروپایی طرف قرارداد با ما خود پیشبرد مذاکرات با طرف ترکیه را نیز متقبل شد‌ه‌اند.

حمایت دولت از طرح تاسیس بانک صنعت نفت
معاون اول رئیس جمهوری در مراسم آغاز سیزدهمین نمایشگاه نفت‌،گاز و پتروشیمی از پیشنهاد تاسیس بانک صنعت نفت حمایت و آن را آماده ارائه به هیات دولت دانست. پرویزداوودی دیروز در این مراسم تاکید کرد برای حمایت از صنعت نفت کشور و اجرای طرح‌های توسعه‌ای،  باید منابع ارزی و ریالی بهینه به این بخش اختصاص یابد.

غلامحسین نوذری وزیرنفت نیز پس از معاون اول ریاست جمهوری در سخنانی نیاز سرمایه گذاری بخش های مختلف صنعت نفت تا افق 1403 را بیش از 500 میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: از این میزان،  121 میلیارد دلار در برنامه چهارم باید هزینه شود.

کد خبر 49028

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز