«اهدای خون اهدای زندگی است.» این جمله به یک شعار در راستای کمک به همنوعان بیمار تبدیل شده است. شهروندان باور دارند اهدای خون کار خداپسندانه است و در طول سال تلاش می کنند با اهدای خون در این کار نیک شرکت کنند.

سازمان انتقال خون

همشهری آنلاین-زینب زینال زاده: به گفته مسئولان، سازمان انتقال خون کشور از ذخایر خونی خوبی برخوردار بود اما با ورود ویروس «کووید 19» و شیوع بیماری «کرونا» تعداد مراجعه کنندگان کم شده و ذخایر خونی کاهش داشته است.مرکز انتقال خون خیابان وصال شیرازی در منطقه ۶، از مراکز مهم و شلوغ انتقال خون پایتخت محسوب می شود. این روزها به سبب ورود کرونا، تعداد مراجعه کنندگان به این مرکز کم شده است و دیگر خبری از صف طولانی انتظار نیست. البته در شرایط کنونی همه مراکز انتقال خون تهران چنین وضعیتی دارند.

دکتر «بشیر حاجی بیگی»، سخنگوی سازمان انتقال خون کشور، در گفت و گو با خبرنگار ما و تایید کاهش تعداد اهداکنندگان خون گفت: «هر سال در روزهای پایانی به سبب مسافرت ها و آماده شدن مردم برای استقبال از نوروز با کاهش مراجعه مردم به مراکز انتقال خون مواجه بودیم، اما امسال ویروس کرونا موجب کاهش چشمگیر و حتی بی سابقه مراجعه اهدا کنندگان شده است.»

به گفته او اهدای خون اگر از سوی افراد سالم و در شرایط استریل انجام شود، مشکلی ایجاد نمی کند.

حاجی بیگی با اشاره به اهمیت اهدای خون گفت: «مصرف خون همیشگی و مستمر است. حدود ۲۰ درصد خون های اهدایی برای بیماران خاص و تالاسمی مصرف می شود. بنابراین کاهش ذخایر خونی، شرایط جسمی این بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد.»

او ادامه داد: «حدود ۵۰۰ هزار نفر اهدا کننده مستمر در کشور وجود دارد که به طور میانگین سالی ۲ بار خون اهدا می کنند و حدود ۶۰ درصد ذخایر خونی هم به همت این افراد تامین می شود. بنابراین در شرایط بحرانی ایجاد شده انتظار می رود این افراد چون گذشته یاریگر همنوعان بیمار خود باشند.»

به گفته دکتر حاجی بیگی، اهدا کنندگان مستمر با اصول بهداشتی آشنا هستند: «این افراد به سلامتی خود و دیگران اهمیت می دهند و بی شک اهدای خون آنها مشکلی ندارد. افرادی که برای بار نخست به مراکز مراجعه می کنند، از سوی پزشکان معاینه می شوند و اگر علائم بیماری داشته باشند از اهدای خون به طور موقت، معاف خواهند شد.»

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور به رعایت اصول بهداشتی در مراکز انتقال خون اشاره کرد و گفت: «از بدو تاسیس سازمان، اهدای خون در محیط استریل و با رعایت اصول بهداشتی و با استفاده از تجهیزات و وسایل استریل و بهداشتی انجام می شود. بنابراین اهدا کنندگان خون مطمئن باشند این کار مشکلی برای آنها ایجاد نمی کند.»

به گفته حاجی بیگی، این روزها بهتر است شهروندان شعار «یادم نره برم خون بدم» رو به خاطر بسپارند و بدانند بیماران چشم انتظار یاری آنها هستند: «یک نفر با اهدای یک واحد خون می تواند جان ۳ بیمار را نجات دهد. پس اجازه ندهید کرونا شما را از اهدای خون منع کند و در صورتی که شرایط اهدای خون دارید از این کار دریغ نکنید و بدانید این کار ضروری و برای نجات همنوعان حیاتی است.»

کد خبر 490188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha