با توجه به شیوع بیماری کرونا میزان مراجعه شهروندان به مراکز اهدای خون کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

اهدای خون

همشهری آنلاین - رضانیکنام: با توجه به شیوع بیماری کرونا میزان مراجعه شهروندان به مراکز اهدای خون کاهش چشمگیری پیدا کرده که اگر این روند ادامه پیدا کند تامین فراورده های خونی برای بیماران خاص مانند هموفیلی، تالاسمی، سرطان و افرادی که باید تحت عمل جراحی قرار گیرند با مشکلات جدی روبه رو خواهد شد. در این باره با دکتر«محمد رضا مهدی زاده» مدیرکل سازمان انتقال خون تهران گفت و گوی اختصاصی کردیم.

  • وضعیت اهدای خون شهروندان تهرانی چگونه است؟

از ابتدای هفته شاهد افت و کاهش چشمگیر مراجعه شهروندان به مراکز مربوطه برای اهدای خون بودیم که دلیل اصلی آن مسائل مربوط به شیوع بیماری کروناست. در این ایام به مردم توصیه می شود که کمتر در مجامع و محل های پر رفت و آمد حاضر شوند. حتی مدارس و دانشگاه ها تعطیل شده تا به نوعی از گسترش این بیماری در جامعه جلوگیری شود. اما در همین شرایط وی‍ژه باید در نظر داشته باشیم  بیمارانی  نیازمند دریافت خون سالم برای ادامه حیات هستند و نباید از آنها غافل باشیم.

  •  البته بررسی ها نشان می دهد همیشه ماه پایانی سال  وضعیت اهدا و دریافت خون اضطراری است.

معمولا در این ایام مردم مشغول خانه تکانی، خرید عید و تدارک نوروز هستند و تجربه سنوات گذشته نشان می دهد که میزان مراجعه شهروندان نیز به مراکز اهدای خون کاهش پیدا می کند، اما با این حال میزان اهدای خون در هفته اول اسفند ماه جاری کاهش بسیاری نسبت به مدت زمان مشابه در سال های قبل داشته که می تواند کمی نگران کننده باشد. چون بخش زیادی از بیماران خاص از جمله تالاسمی، هموفیلی، سرطان و... برای زندگی به فرآورده های خونی نیاز دارند و شهروندان خیر و نیکوکار باید به آن توجه داشته باشند. نکته بعدی، افزایش میزان عمل جراحی در اسفندماه است که باعث می شود حجم نیازهای خونی بیشتر شود. علت این است که پزشکان و بیماران ترجیح می دهند که قبل از سال جدید عمل جراحی شان را انجام دهند و این کار را به ماه های آتی نیندازند. بنابراین از شهروندان خواهشمندیم برای رفع کمبود منابع خونی مثل همیشه یاری کنند و با اهدای خون سالم نجات بخش انسان های بیمار باشند.

  • آیا شهروندان می توانند با خیال راحت به مراکز انتقال خون مراجعه کنند؟

همه مراکز ما در تهران برای میزبانی از شهروندان خیر و نیکوکار آمادگی کامل دارند. جالب اینکه جزو معدود دستگاه هایی هستیم که پرسنل و کارکنان آن تعطیل نیستند و در ساعات اداری به شهروندان خدمات رسانی می کنند. با توجه به مسئله کنترل و پیشگیری از بیماری کرونا همه وسایل، امکانات و تجهیزات سازمان و مراکز تابعه انتقال خون با مواد ضدعفونی کننده، استریل و پاکیزه شده و با ایجاد فضایی امن و کاملا استریل، هیچگونه نگرانی از بابت مراجعه شهروندان به این مراکز و اهدای خون وجود ندارد.

  • اگر در میان مراجعه کنندگان به موارد مشکوک برخورد کنید چه کار می کنید؟

معمولا افرادی که دچار علائمی مثل سرماخوردگی و... هستند برای اهدای خون مراجعه نمی کنند. اما پرسنل و کارکنان در صورت مشاهده افراد بیمار ضمن مشاوره از دریافت خون اهدایی آنها جلوگیری می کنند. از آنجایی که از ورودی مراکز تا بخش های دیگر آن مرتب مورد پاکسازی و ضد عفونی قرار می گیرد شهروندان نباید هیچ نگرانی در این زمینه داشته باشند.

  • آیا انتقال بیماری کرونا از طریق خون و یا فرآورده های آن وجود دارد؟

طبق آخرین یافته ها و تحقیقات انجام شده این بیماری از طریق خون به دیگران انتقال پیدا نمی کند.

  • آیا شرایط اهدای خون در منزل شهروندان وجود دارد؟

نه تنها در تهران بلکه در ایران و جهان جایی را سراغ نداریم که برای دریافت خون اهدایی شهروندان به منازل و محل زندگی شان مراجعه کنند. در واقع این نوع کار و خدمات، نیازمند برخورداری از امکانات و تجهیزات ویژه است. البته این را باید گفت که ما در شهر تهران از تیم های سیار اهدای خون برای خدمات رسانی به کارکنان و پرسنل اداره ها، ارگان ها و کارخانه ها و سایر مراکز استفاده می کنیم که متاسفانه درخواست مدیران ارگان ها و نهادها نیز برای استقرار تیم های سیار سازمان انتقال خون به میزان قابل توجهی کاهش داشته است.

  • به نظر شما بهترین روش برای اهدای خون و کمک به بیماران نیازمند چیست؟

ثبت نام اینترنتی برای اهدای خون بهترین و بهینه ترین روش است. به این صورت که شهروندان می توانند به سایت سازمان انتقال خون مراجعه کرده و ضمن ثبت نام برای اهدای خون، حتی زمان مراجعه و حضورشان را تعیین کنند. با این کار از اتلاف و هدر رفتن وقت و انرژی شهروندان جلوگیری می شود.
 

کد خبر 487302
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha