مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۶
۰ نفر

معصومه حیدری پارسا: طرح نذر اهدای خون چند سالی است در کنار تمام نذوراتی که در‌ماه محرم انجام می‌شود توسط اهداکنندگان برای نجات بیماران نیازمندانجام می‌شود.

اهداء خون

امسال نيز سازمان انتقال خون كشور با اجراي طرح نذر اهداي خون از ابتداي محرم امكان اهداي خون عزاداران را فراهم كرده است. مديرعامل سازمان انتقال خون ايران در گفت‌وگو با همشهري با اعلام رسمي آمادگي مراكز اهداي خون از شهروندان تهراني خواست به‌علت ازدحام جمعيت داوطلبان اهداي خون از ابتداي‌ماه محرم نسبت به طرح بزرگ نذر خون اقدام كنند.

  • خون را هدر ندهيم

يكي از اتفاق‌هاي نادرست در‌ماه محرم قمه زني است. با وجود اينكه اين‌همه سعي در فرهنگسازي‌ براي جلوگيري اين موضوع شده اما باز هم شاهد دسته‌هايي هستيم كه قمه زني در آنها اتفاق مي‌افتد. به همين دليل از مردم تقاضا داريم با توجه به اينكه اين كار از جانب بزرگان ديني ما كاري مذموم شناخته شده اين كار را انجام ندهند. از طرفي ما هم به‌عنوان بخشي از متوليان بهداشت كشور به مردم توصيه مي‌كنيم قمه نزنند؛ چرا‌كه اين كار باعث انتقال بيماري‌هاي شديد ويروسي در فرد مي‌شود و كاري غيربهداشتي است. توصيه مي‌كنيم به جاي قمه‌زني، خون اهدا كنند. البته بايد توجه كرد كه براي اهداي خون حتما بايد از قمه زدن افراد يك سال گذشته باشد.

  • اهداكنندگان مستمر؛ قابل اعتمادترين اهدا كنندگان

مديرعامل سازمان انتقال خون ايران با بيان اينكه تدوين گايدلاين يا راهنماي ملي مصرف خون ما را به سمت مصرف بهينه خون پيش مي‌برد، گفت: به كيفيت خون و مصرف بهينه آن مي‌انديشيم و در اين زمينه تلاش‌هاي بسياري كرده و مي‌كنيم. همچنين در تلاش هستيم كه خون اهداكنندگان بار اول را به طريق ديگري ساماندهي كنيم كه احتمال آلودگي در آن كاهش يابد. دكتر علي‌اكبر پورفتح‌الله در توضيح اهدا‌كنندگان مستمر هم افزود: مستمرها، سالم‌ترين و قابل اعتمادترين گروه اهدا‌كنندگان هستند كه مي‌توانند حداقل 2بار در سال خون اهدا كنند. به‌طور مثال با اينكه ۵۲ درصد اهداكنندگان خون در كشور كساني هستند كه به‌صورت مستمر خون اهدا مي‌كنند، اما براساس انجام مطالعات ۵ساله هيچ موردي از هپاتيت بي‌و سي و اچ‌ آي وي مثبت در ميان اهداكنندگان نداشته‌ايم.

  • مصرف‌كنندگان اصلي خون اهدايي

اما مصرف‌كنندگان اصلي خون و فرآورده‌هاي آن در ايران، چه كساني هستند؟ پورفتح‌الله گفت: مصرف‌كنندگان اصلي خون بيماران تالاسمي، بيماران مبتلا به انواع هموفيلي، بيماران دياليزي، بيماران نيازمند به جراحي‌هاي بزرگ (قلب، كليه، مغز استخوان، ريه)، نوزادان مبتلا به زردي ناشي از ناسازگاري خون مادر و جنين، بيماران پيوند اعضا، سوختگي‌هاي شديد، كم خوني‌هاي مزمن و انواع سرطان‌ها به‌ويژه در مرحله شيمي درماني هستند.

  • فقط تاسوعا و عاشورا خون اهدا نكنيد

دكتر بشير حاجي بيگي، سخنگوي سازمان انتقال خون ايران: طي سال‌هاي اخير اهداي خون هيجاني در كشور ما جاي خود را به اهداي خون مسئولانه و آگاهانه داده است. خوشبختانه در سال 1395نزديك به 2.5ميليون نفر براي اهداي خون به مراكز انتقال خون مراجعه كرده‌اند كه از اين تعداد 2ميليون و 100هزار نفر موفق به اهداي خون شده‌اند. همچنين در سال گذشته نزديك به 3ميليون و 600واحد خون و فرآورده‌هاي آن نظير پلاسما، پلاكت و گلبول قرمز و... در مراكز درماني و بيمارستاني كشور توزيع شد كه با توجه به نياز مبرم بيمارستان‌ها به پلاكت براي بيماران سرطاني و بيماري‌هاي خونريزي‌دهنده ارثي تقاضاي ما اين است كه در اين ايام به جاي اهداي خون كامل، پلاكت به روش پلاكت فرزيس توليدي اهدا شود(يعني فقط پلاكت از خون جدا مي‌شود و بقيه اجزاي خون مانند گلبول‌هاي قرمز و سفيد، به بدن و جريان خون بر‌مي‌گردد.) همچنين بايد اشاره كرد كه نياز بيماران به خون و فرآورده‌هاي خوني هميشگي است و مختص به زمان خاصي نيست. تقاضاي ما اين است كه به‌دليل تكريم ارباب رجوع و اينكه كيفيت در كار فداي كميت نشود اهدا‌كنندگان به جاي ازدحام در ايام خاص مانند تاسوعا و عاشورا با برنامه‌ريزي و ثبت نام در همه روزهاي محرم اين كار را انجام دهند.

کد خبر 383048

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha