شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
۰ نفر

عمارت «عالی‌قاپو»، در گمان بیشتر مردم ایران، نامی گره‌ خورده با عمارت تاریخی میدان «نقش‌جهان» اصفهان است؛ اما جالب است بدانید، تهران هم تا همین ۹۰ سال پیش در میدان «ارک»، عمارت عالی‌قاپو داشت.

عالي قاپو

همشهری آنلاین- بهاره خسروی: عالی‌قاپو در زبان ترکی به معنای «عالی و بلند» است و این اصطلاح از زمان «صفویان» در ایران باب شد. عالی‌قاپو، ورودی دولت‌خانه صفویه در میدان نقش‌جهان اصفهان بود. البته در ایران ۴ بنا به نام عالی‌قاپو در شهرهای قزوین، اصفهان، تبریز و تهران که عنوان پایتختی را یدک می‌کشید، ساخته شد.

در میدان ارک تهران در دوره «ناصرالدین‌شاه»، بنایی با نام عالی قاپو در ورودی حیاط «تخت مرمر» ضلع شمال میدان ساختند. سر در زیبای این بنا رو به میدان قدیم «نقاره‌خانه» بود. بنایی که مقرنس‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های زیبایی داشت که بر روی دیوارهای آن صحنه نبرد رستم و دیو نقاشی شده بود. همچنین هشتی مجلل و اتاق‌های دربان زیبایی داشت، اما متأسفانه در سال ۱۳۰۹ شمسی آن را تخریب کردند و به فاصله چند متر دورتر از آن تخت مرمر را ساختند. تنها یادگاری از این عالی‌قاپوی تهرانی، کاشی‌های صحنه جنگ دیو و رستم است که این روزها به یادگار مانده است.

کد خبر 486848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha