یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
۰ نفر

بررسی وسیله‌ها و مسیرهای دسترسی به مقصد پیش از هر سفری ضروری است. برای رفتن به مازندران در شمال کشور مسیرهای مختلف هوایی، ریلی و جاده‌ای را می‌توان امتحان کرد.

سفر

همشهری آنلاین: در این مطلب به روش‌های رفتن به مازندران می‌پردازیم.

سفر به دیار افسانه و طبیعت - مازندران / جاذبه‌های محور فیروزکوه / سوادکوه / قائم‌شهر / ساری / نکا / بهشهر / گلوگاه / آمل / بابل / بابلسر / نور / نوشهر عباس‌آباد / تنکابن /

جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ساری / جاذبه‌های گردشگری بهشهر / جاذبه های گردشگری تنکابن / جاذبه‌های گردشگری آمل / جاذبه‌های گردشگری چالوس / جاذبه‌های گردشگری رامسرجاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری غرب مازندران / روستای فیلبند / روستای قلعه گردن / جاده چالوس / جاده هراز / باغ عباس‌آباد‌ / باغ چهلستون اشرف (دیوانخانه) / باغ چشمه‌عمارت (حوض‌خانه) / باغ‌های اشرف‌البلاد /

  خانه نیما یوشیج / قبرستان سفیدچاهآرامگاه سفیدچاه / بقعه سید ابوجعفر ثائری ابیض / مسجد مقدس محدثین / سقا تالار / کاروانسرای گدوک / پل خشتی قلعه گردن / پل ورسک / قلعه مارکوه /

سفر هوایی

چنانچه به سفرهای هوایی علاقه‌مند هستید و این نوع سفر برایتان راحت‌تر است، باید بدانید که مازندران ۳ فرودگاه در شهرهای ساری، نوشهر و رامسر دارد.  

فرودگاه دشت‌ناز ساری فرودگاهی بین‌المللی است که در ۱۵ کیلومتری شهر ساری قرار دارد. این فرودگاه از مشهد، بندرعباس، مهرآباد تهران، تبریز، رشت، اهواز، شیراز، کیش، عسلویه، اصفهان و قشم  مسیر پروازی دارد.   

از فرودگاه نوشهر نیز به بندرعباس، فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز و فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران مسیرهای پروازی وجود دارد.

فرودگاه رامسر نیز روزانه چند پرواز مسافربری با ظرفیت محدود ۶۰–۷۰ نفر به صورت رفت و برگشت از رامسر به تهران دارد. در هفته،  پرواز رامسر- مشهد - رامسر هم در این فرودگاه برقرار است.

سفر با قطار

اگر به سفر با قطار علاقه‌مند هستید باید مسیرهای ریلی مازندران را دنبال کنید. مازندران از استان‌هایی است که گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند، بنابراین قطار جایگزین مناسبی برای سفر جاده‌ای است، زیرا هم می‌تواند هزینه سفر را کاهش دهد و هم به نسبت سفر جاده‌ای امن‌تر است.

بخشی از خطوط راه آهن شمال - جنوب ایران از مازندران می‌گذرد. در بسیاری از شهرهای مازندارن ایستگاه راه آهن وجود دارد. به دلیل نزدیک بودن شهرهای مازندران به‌یکدیگر می‌توانید بخشی از مسیر را با قطار طی کنید و بقیه مسیر را برای شهرهایی که ایستگاه قطار ندارند از تاکسی استفاده کنید، مسیر ریلی از شرق مازندران عبور می‌کند. بنابراین با قطار نمی‌توانید به شهرهای ‌غربی این استان مانند رامسر و چالوس سفر کنید.

مسیر ریلی تهران به ساری، بی‌شک یکی از زیباترین مسیرهای ریلی ایران است. مسیری پر پیچ و خم که از میان رشته‌کوه البرز و از روی پل‌ تاریخی ورسک و سه خط طلا می‌گذرد و به جنگل‌های شمال می‌رسد. این مسیر ۹۵ تونل دارد و تونل گدوک در مرتفع‌ترین نقطه با ۲۸۸۷ متر طول یکی از طولانی‌ترین تونل‌های مسیر به‌شمار می‌رود. سفر با قطارهای اتوبوسی در این مسیر حدود ۷ ساعت طول می‌کشد.   شما در این مسیر از ایستگاه‌های تهران، ورامین، گرمسار، سیمین‌دشت،  گدوک، ورسک، سوادکوه، پل‌سفید، زیرآب، شیرگاه، قائم‌شهر و ساری می‌گذرید. می‌توانید در هر ایستگاهی که دلتان می‌خواهد پیاده شوید و از جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فرد هر شهر لذت ببرید.

قطار گردشگری 

قطار گردشگری تهران به سوادکوه هم طرفداران زیادی دارد. این نوع قطار به مسیر بیش از مقصد اهمیت می‌دهد و شما می‌توانید طی یک روز برخی از دیدنی‌های مسیر راه‌آهن تهران به ساری را ببینید.  

قطار گردشگری تهران-سوادکوه فقط در روزهای آخر هفته خدمت رسانی می‌کند.  با قطار گردشگری شیرگاه می‌توانید از دشت کویر، معدن نمک و تپه‌های مریخی، رودخانه حبله‌رود و باغ‌های میوه، دودکش‌های جنّی و کوه‌های حیرت‌انگیز سیمین‌دشت و زرین‌دشت، کبوتر دره،  سینمای روس‌ها، چشمه شوراب و جاده گدوک بازدید کنید. همچنین در برخی برنامه‌های این قطارهای گردشگری بازدید از پل ورسک، پل اوریم، غار اسپهبد خورشید و پل کلانتری یا دوآب و شهر پل‌سفید هم  قرار دارد.   

سفر جاده‌ای

برای رفتن به مازندران از مسیر جاده‌ای، هم می‌توان از اتوبوس استفاده کرد هم خودروی شخصی.

سفر با خودروی شخصی

استفاده از خودوری شخصی هم مزایای خود را در سفر دارد، چنانچه با خودروی شخصی قصد سفر به مازندران را دارید باید بدانید که این استان  هم‌مرز با استان‌های گلستان، سمنان، تهران، البرز، قزوین و گیلان است. باتوجه به مبدایی که درآن قرار دارید می‌توانید خود را از نزدیک‌ترین راه به این استان برسانید.

سفر با اتوبوس

سفر با اتوبوس یکی از آسان‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های سفر است. برای همین بسیاری از افراد تمایل به تهیه بلیت اتوبوس دارند. از بسیاری از پایانه‌های شهرهای مختلف می‌توان به برخی شهرهای مازندران مانند ساری یا چالوس رسید. باید بدانید همه شهرهای مازندران پایانه اتوبوسرانی ندارند. برای خرید بلیت اتوبوس نیز می‌توانید به سایت‌های معتبر و یا دفاتر فروش بلیت اتوبوس مراجعه کنید. ترمینال مسافربری ساری در  بزرگراه ولیعصر و ترمینال مسافربری چالوس در بزرگراه چالوس- نوشهر قرار دارد.  

چنانچه از تهران به سمت مازندران حرکت می‌کنید می‌توانید از دوپایانه بیهقی (آرژانتین) و پایانه شرق خود را به مازندران برسانید.

کد خبر 486153
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha