نور یکی از شهرهای مازندران و بسیار گردشگرپذیر است، زیرا از جنوب به سمت کوه‌های پوشیده از درختان سربه‌فلک کشیده، از سمت شمال به دریای خزر، از سمت غرب به شهر زیبای رویان و از سمت شرق نیز به ناحیه رستم‌رود مشرف است.

نور

همشهری آنلاین: برای رفتن به مازندران ۳ محور اصلی فیروزکوه، هراز و چالوس وجود دارد؛ چنانچه قصد سفر به سمت مازندران را دارید و محور هراز انتخاب شماست، ابتدا از این محور، وارد آمل، بابل و بابلسر و بعد از گذشتن از این شهرها وارد نور می‌شوید. نور نیز نقاط گردشگری بسیاری دارد.

کلیسای آنتوان مقدس

کلیسای آنتوان مقدس در شهرک ساحلی هایکاشن در رویان واقع و توسط ارامنه ایران بنا شده است. دیوارهای خارجی کلیسا با سیمان و دیوارهای داخلی آن با گچ پوشانده شده است. کلیسا دارای پلانی به‌شکل هشت ضلعی است که روی بعضی از اضلاع آن یک جفت نورگیر کم‌عرض تعبیه شده است.

آبشار سیسنگان

آبشار سیسنگان در تنگه معروف نهر رودبار کجور و در پارک جنگلی سیسنگان قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار ابتدا از شهر کجور وارد جاده معدن زغال سنگ شوید. بعد از عبور از معدن به یک مسیر مال‌رو می‌رسید. ادامه این مسیر به آبشار معروف سیسنگان و در نهایت پارک جنگلی سیسنگان منتهی می‌شود.

دریاچه الیمالات

دریاچه‌ الیمالات در ۸ کیلومتری مسیر نور به چمستان و منتهی به روستای کارگرکلا قرار دارد. فاصله‌ دریاچه با خود جاده حدود ۳ کیلومتر است. بخشی از مسیر دسترسی به این دریاچه‌ از جاده جنگلی می‌گذرد، برای همین چشم‌اندازی زیبا دارد. در اطراف این دریاچه امکانات رفاهی مانند رستوران، فروشگاه، سرویس بهداشتی، مکان‌هایی برای چادرزدن، آلاچیق، سوئیت و کافی‌شاپ نیز هست.

پارک جنگلی کشپل

پارک جنگلی کشپل نور در مسیر ییلاقی لاویج و حدود ۳ کیلومتری چمستان قرار دارد. این پارک جنگلی چشمه‌های آب فراوانی دارد و لاویج‌رود نیز از کنار این پارک زیبا عبور می‌کند. در پارک جنگلی کشپل امکانات گردشگری نیز برای گردشگران تداریک دیده شده است.

آب‌گرم و فیل‌سنگی لاویج

آب‌گرم لاویج نیز در چمستان نور قرار دارد. از نور تا روستای لاویج ۳۵ کیلومتر و از چمستان تا این منطقه ۱۸ کیلومتر فاصله است. از چمستان که به سمت آب‌گرم لاویج حرکت کنیم ابتدا از پارک کشپل می‌گذریم. به دلیل خواص بالای درمانی این آب‌گرم گردشگران فراوانی در تمام فصول سال برای درمان دردهای استخوان و مفاصل و بیماری‌های پوستی به این منطقه سفر می‌کنند. در کنار آب‌گرم امکانات رفاهی برای گردشگران مانند مسافرخانه و سوئیت نیز یافت می‌شود. همچنین یک فیل‌سنگی در مرکز روستای لاویج قرار دارد. این قطعه سنگ بزرگ بر اثر فرسایش طبیعی به شکل فیل نشسته بر زمین، درآمده است.

آبشارحرام او

آبشار حرام او در ۲۵ کیلومتری جاده ییلاقی نور- بلده در استان مازندران قرار دارد. این مسیر بیشتر به نام جاده آبپری شناخته می‌شود. این آبشار در کنار جاده قرار گرفته و ارتفاعی در حدود ۱۵ متر دارد. گلسنگ‌های زیبایی که روی سنگ‌های آبشار روییده، زیبایی خاصی به آن داده است.

پارک جنگلی نور

بی‌شک پارک جنگلی یکی از مهم‌ترین نقاط گردشگری نور محسوب می‌شود. این پارک جنگلی در داخل شهر نور قرار گرفته‌است. این پارک ۳۶۰۰ هکتار مساحت دارد و بزرگ‌ترین پارک جنگلی طبیعی در خاورمیانه است. همچنین دسترسی راحتی به جادهٔ ساحلی نور دارد که همین موضوع گردشگران زیادی را به سمت این پارک روانه می‌کند. رانندگی در جاده آسفالته، پیاده‌روی و استفاده از امکانات تفریحی مانند وسایل بازی برای کودکان و اسب‌سواری، تفریح در پارک‌جنگلی نور را لذت‌بخش و خاطره‌انگیز می‌کند.

کاخ تمیشان

کاخ‌ تمیشان در ۵ کیلومتری‌ شهرستان‌ نور واقع‌ شده‌ و در دوران‌ سلطنت‌ پهلوی‌ دوم‌ به‌ دستور اشرف‌ (خواهر محمدرضا شاه) ساخته‌ شده‌ است. این کاخ شامل استخر، اصطبل‌ و محل‌ اقامت‌ نگهبانان‌ است.

خانه پدری نیما یوشیج

خانه نیما یوشیج در روستای یوش نور قرار دارد. این خانه به دوره قاجار برمی‌گردد. خانه نیما محل زندگی پدر و نیاکان نیما یوشیج بوده‌ است که در سال ۱۲۰۷ هجری قمری توسط ناظم الایاله در یوش ساخته شد. این بنا ورودی، شاه‌نشین و اتاق‌های زیادی دارد.

قلعه پولاد بلده

قلعۀ پولاد مربوط به دورۀ سلجوقیان و در نور و بخش بلده واقع شده است. این قلعه در سال ۱۳۸۶ نیز به ثبت ملی رسیده است.

آبشار آب‌پری

آبشار آب‌پری درمنطقه‌ای خوش آب و هوا و در فاصله ۱۷ کیلومتری شهر رویان، نزدیکی شهر نور واقع است. منطقه‌آب‌پری درنزدیکی کجور و یوش نیز قرار دارد. این آبشار در کنارهٔ جاده قرار دارد و آب آن از شیب تند یک کوه جریان می‌یابد.

آبشار ونوش

آبشار ونوش بین نور و نوشهر شامل تعدادی از آبشارها می‌شود که در جنوب روستای ونوش و در میان ارتفاعات جنگلی واقع شده است. آبشار اول ونوش حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد و عمق حوضچه آن حدود یک متر است، آبشار دوم و بزرگ‌ترین آنها ۴۰ مترارتفاع و حوضچه‌ای با عمق ۴ متر دارد. ارتفاع آبشار سوم ۱۵ متر و عمق حوضچه آن یک متر است.

کد خبر 481878
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha