دوشنبه ۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۳
۰ نفر

محمد ملاحسینی: جاده چالوس یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری ایران است که مناطق و اماکن دیدنی موجود در این جاده، آن را به عنوان چهارمین جاده زیبای دنیا تبدیل کرده است

عکس: یونس شکرخواه

وجود رودخانه کرج به موازات جاده کرج چـالوس، سد کرج و روستای کوچک و زیبای واریان که همچون جزیره‌ای کوچک در آنسوی آب سدکرج می‌باشد زیبایی‌های این جاده را دو چندان کرده است.

این جاده از شمال به استان مازندران شهرستان چالوس، از شرق به شهرستان تهران و شمیرانات، از غرب به منطقه طالقان و از جنوب به شهر کرج متصل است.

جاده‌ای با قدمت بیش از نیم قرن که همچون گوهری درخشان بر تارک زیبایی‌های طبیعت این منطقه می‌درخشد، جاده‌ای در سلسله جبال البرز با پیچ و خم‌های متعدد در دل کوه و زیبایی‌های بکر طبیعی تا سفری خیال انگیز را برای مسافران خود رقم زند.

جاده کرج - چالوس در هر فصل به رنگی درمی‌آید و گاه تضاد رنگ‌ها همزمان با هم منظره‌های باشکوه، منحصر به فرد و چشم نوازی پدید می‌آورد.

سال 1312 جاده کرج - چالوس مورد بهره برداری قرار گرفت تا مسیر تهران به ساحل دریاچه خزر هموار و کوتاه شود.

از این زمان به بعد بود که انواع رستوران‌ها و واحدهای اقامتی و پذیرایی در کنار این جاده شکل گرفت و ساخت سد امیر کبیر کرج در سال 1340 نیز به جاذبه ها و زیبایی‌های این جاده افزود و در اندک زمانی این جاده به یکی از تفریحگاه‌های مهم گردشگری کشور تبدیل شد.

مسافران بسیاری از سراسر کشور به ویژه در فصل بهار و تابستان به این خطه می آیند تا دمی در کنار رودخانه خروشان کرج و سایه سار درختان بیاسایند و علاوه بر استفاده از طبیعت منحصربه فرد این جاده از محصولات و سوغات روستاییان و ساکنان خونگرم حاشیه این جاده از جمله انواع ترشی خانگی، قره قروت، سیر ترشی، عسل کوهستان، مربای عسل، عسل رس بسته، انواع ماست محلی بدون، سرکه سیب محلی، کره محلی، پنیر گوسفندی، انواع شیره انگور، سبزی های کوهی مانند و الک، قارچ و گلپر خشک و ترشی نیز بهره ببرند.

عکس: یونس شکرخواه

زیبایی و خاطره انگیز بودن جاده کرج - چالوس تنها به طبیعت شگفت انگیز و سوغات آن محدود نمی‌شود و دارای تپه‌های باستانی و روستاهای تاریخی است که گاه قدمت آن به هزاران سال پیش برمی گردد.

تونل‌های تو در تو و طولانی نیز یکی دیگر از جاذبه های جاده کرج چالوس به شمار می‌روند که تونل کندوان معروفترین و طولانی ترین و یازدهمین تونل این جاده به شمار می‌رود.

پس از این تونل است که این جاده پس از طی 79 کیلومتر از خطه کرج خارج شده و به سوی وادی مازندران در آن سوی دیگر سلسله جبال البرز به سوی دریا سرازیر می‌شود.

تا اواخر دوره قاجار، اصلا جاده کرج - چالوس وجود نداشته و تنها یک مسیر خاکی و مالرو، راه دسترسی به روستاهای این‌ منطقه را تشکیل می‌داده اما به گونه‌ای نبود که ارتباط دهنده شمال و جنوب کشور باشد.
 
این جاده در دامنه سلسله جبال البرز مرکزی از دوره گذشته ساخته شده است و امکانات و تاسیسات و اماکن گردشگری تفریحی و ورزشی که در حاشیه آن ساخته شده پس از این دوره بوده است که بعدها نیز عنوان چهارمین جاده زیبای جهان را کسب کرد.
 
دامنه سلسله جبال البرز از دیرباز به دلیل آب و هوای مناسب، طبیعت زیبا و وجود پناهگاه‌های مطمئن همیشه محل استقرار و سکونتگاه موقت و دایم اقوام و گروه‌های مختلف بوده است.

طبق اسناد و منابع تاریخی، آثار باستانی با معماری‌های جالب توجه و همچنین تپه‌های باستانی در حاشیه شرقی و غربی جاده کرج - چالوس قرار گرفته که از جمله آن می‌توان به بقایای قلعه‌ها و دژهای استواری مثل شاه دژ، قلعه دختر شهرستانک، قلعه تنگه کسیر، قلعه ری زمین و امامزاده های تاریخی با معماری های زیبا اشاره کرد.

این جاده دارای رودخانه های شیرین و متعددی همچون رودخانه‌های وارنگه رود و شهرستانک است که همه و همه شاخه‌هایی از رودخانه اصلی کرج هستند.

رودخانه پرآب شیرین کرج از ایام باستان دارای آب فراوانی بوده که آبهای مناطق شهریار، ساوه، کرج و بخش‌هایی از تهران را تامین می‌کرده و مسیر آن تا قم هم ادامه داشته اما اکنون این رودخانه قادر به تامین نیاز آب آشامیدنی شهر کرج هم نیست.

این رودخانه هم آب زمین‌های کشاورزی و هم آب شرب مردم را تامین می‌کرده و اکنون نیز تامین کننده بخش اعظم آب تهران است.

مکانهای دیگری در کنار جاده کرج - چالوس مانند مکانهای ورزشی از جمله پیست اسکی در دیزین و پیست اسکی خور و روستاهای بسیار زیبا از جمله روستاهای خور، آسارا، گچسر و واریان که به عنوان روستاهای هدف گردشگری کرج نیز مصوب شده اند از دیگر جاذبه های گردشگری محور کرج - چالوس است که محدوده آن نیز از بیلقان تا کندوان مسافتی به طول 75 کیلومتر را در برمی گیرد.

چشمه وله در 70 کیلومتری شمال شرق کرج در روستای وله، چشمه گل کیله در شمال کاخ شهرستانک در کوههای بشم آهار و هفت چشمه در اوایل جاده چالوس از جمله چشمه‌های درمانی جاده کرج - چالوس به شمار می رود.

نخستین جاذبه‌ای که در ابتدای ورودی به آسارا از سمت کرج به چشم می‌خورد، قلعه تاریخی صلصال است که قدمت آن به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد.

آبشار زیبـا و دیدنی هفت چشمه در منطقه آدران در کیلومتر 17 جـاده کرج چالوس، آبشار و پیست اسکی خور، آبشار روستای کلهـا، چشمه وله در فاصله دو کیلومتری گچسر در روستای وله، باغ لاله ها، تپه شنستون، قلعه دزدبنـد، کـاخ شهرستانـک، امـامـزاده سپهسالار، قلعه ری زمین، غـار زیبای یخ مراد در روستای کهنه ده، غارهای ری زمین و سیراچال و کاخ‌ها و قلعـه‌های قدیمی که قدمت آن به دوران ساسانیان می‌رسد از جمله مهمترین نقاط دیدنی این جاده محسوب می‌شود.

بخش آسارا از نظر منابع طبیعی و تاریخی آنچنان غنی است که ظرفیت لازم برای ایجاد صنعت جهانگردی و گردشگری بین المللی را نیز دارد و جاده کرج - چالوس به عنوان یکی از زیباترین و دیدنی ترین جاده های جهان در این بخش واقع است.

سالانه حدود 13میلیون جهانگرد و گـردشگر داخلی از این جـاده بازدید می کنند و بخش آسارا بـا دارا بودن 3 قله بالای 4 هزار متر، پیست اسکی بین‌المللی دیزین از مناطق مهم گردشگری ورزشی محسوب می‌شود.

بخش آسارا کرج با دارا بودن 56 روستا حدود 30 هزار نفر جمعیت دارد.

کد خبر 103962

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز