چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۴
۰ نفر

علی کهن نسب: چهار سال از برگزاری رقابت‌های المپیک 2004 آتن به سرعت برق و باد گذشت و امروز حالا تنها کمتر از چهارماه به المپیک 2008پکن، به عنوان بزرگ‌ترین رویداد ورزش جهان باقی‌مانده است

در این میدان بدون شک بهترین‌های جهان ورزش برای دستیابی به شیرین‌ترین و مرغوب‌ترین مدال‌های جهانی ورزش رقابت تنگاتنگ و نزدیکی را با ورزشکاران راه‌یافته به المپیک از قاره‌های مختلف جهان خواهند داشت.

با توجه به اهمیت رقابت‌های المپیک، اکثر کشورهای جهان پس از پایان هر دوره از این مسابقه‌های زیبا و مهیج، برنامه‌ریزی و ایجاد امکانات برای ورزشکاران نوجوان را سرلوحه امور ورزشی خود قرار می‌دهند و شاید به همین دلیل است که در هر دوره المپیک شاهد ظهور و درخشش چهره‌هایی هستیم که شاید پیش از این نامی از آنها کمتر شنیده و یا خوانده‌ایم.
با توجه به تأثیری که المپیک بر روابط کشورها فراتر از یک رویداد و مسابقه ورزشی دارد، اکثر کشورها برای این رقابت‌ها اهمیت خاصی قائل هستند.

ورزش ایران نیز پس از برگزاری رقابت‌های المپیک2004 در آتن برای کسب رتبه بهتر در المپیک پکن برنامه‌های متنوعی را در سطح مختلف به‌خصوص با استعدادیابی در رده نوجوانان و در رشته‌های مختلف انجام داده است و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده باعث شده تا انتظارات از کاروان ورزش ایران در این دوره نسبت به دوره‌های گذشته افزایش یابد. به همین دلیل سال1387 می‌تواند سال دشواری برای ورزش ایران باشد.

هادی ساعی

کاروان ورزش ایران در رقابت‌های المپیک 2004آتن تنها به کسب شش مدال در این رقابت‌ها راضی شد. حسین رضازاده، هادی ساعی، یوسف کرمی، مسعود مصطفی جوکار، علیرضا حیدری و علیرضا رضایی تنها مدال‌آوران ایران در سه رشته ورزشی وزنه‌برداری، تکواندو و کشتی آزاد بودند که این تعداد مدال، با توجه به پتانسیل استعدادهای ورزش ایران، نمی‌تواند برای کشوری که اکثریت آن را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهد، مناسب باشد.

هرچند که از هم اکنون با راهیابی تیم ملی بسکتبال ایران به رقابت‌های المپیک و یا راهیابی سارا خوش‌جمال فکری در رشته تکواندو به عنوان اولین بانوی المپیکی ایران، ورزش ایران یک گام جلوتر از المپیک 2004 حرکت کرده است، ولی آماده نبودن برخی از ورزشکاران در اندک فرصت باقی‌مانده تا رقابت‌های مهم المپیک نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

جابر روزبهانی

نداشتن آمادگی کافی ورزشکارانی مثل حسین رضازاده، هادی ساعی و یا کشتی‌گیرانی که پیش از این مدال‌آوران ایران در رقابت‌های المپیک بوده‌اند، باعث شده تا دل‌نگرانی‌ها نسبت به نتایج کاروان ایران افزایش یابد. با این حال فرصت چهار ماهه تا المپیک زمان مناسبی برای بازیابی روحی و کسب آمادگی لازم برای حضور در این رقابت‌هاست. تیم ملی والیبال ایران نیز با شرکت در مرحله دوم انتخابی رقابت‌های المپیک هنوز شانس حضور در این رقابت‌ها را دارد و صعود این تیم می‌تواند نقطه امیدوارکننده دیگری برای ورزش ایران باشد.

ایجاد امکانات مناسب اردویی، هماهنگی لازم میان سازمان ورزش با فدراسیون‌های ورزشی، مطبوعات و رسانه‌ها از هم اکنون ضروری به نظر می‌رسد. این هماهنگی می‌تواند زمینه حضور شایسته کاروان ورزش ایران را در رقابت‌های المپیک 2008پکن که مردادماه در کشور چین برگزار می‌شود، فراهم کند.البته نباید فراموش کرد که دستیابی به مدال در المپیک‌ها بسیار دشوار است و ورزش ایران در این عرصه گام‌های ابتدایی را برمی‌دارد و نمی‌توان در رشته‌هایی مثل بسکتبال، دوومیدانی و...  انتظار کسب مدال را داشت، ولی کسب رکوردهای بهتر و نتیجه شایسته‌تر می‌تواند به روند صعودی ورزش ایران در رشته‌های مختلف در رقابت‌های المپیک کمک شایانی کند.

کد خبر 48593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز