همشهری آنلاین: یک قطعه فرش نفیس با نقشه و طرح موسوم به هفت سین هخامنشی برای نخستین بار توسط هنرمندان اردبیلی طراحی و بافته شد.

طراح اصلی نقشه این فرش شنبه (۳۰ فروردین) به ایرنا گفت: طرح اصلی این فرش توسط او ارایه و با قلم حسین عباسی نقاشی و در مدت ‪ ۱۴‬ماه توسط خانواده کمال مولایی در اردبیل بافته شده است.

ارسلان باقرپور افزود: فرش هفت- سین هخامنشی به طول ‪ ۲/۵‬و عرض دو متر و در رج ‪ ۳۵‬بافته شده است.

او گفت: به‌لحاظ استفاده از پشم‌های ریز دستی و به کارگیری ‪ ۱۳‬رنگ اصیل و تمام گیاهی بافت چنین فرشی در ایران سابقه ندارد.

وی افزود: حتی اصل فرش مشهور بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی که درزمان حاضر در موزه ویکتوریا آلبرت هال لندن نگهداری می‌شود هرچند که از رنگ‌های گیاهی در آن استفاده شده ولی بافت آن به شکل نیمه سنتی انجام گرفته است، درحالی که بافت فرش هفت سین هخامنشی بطور کلی به شکل سنتی است.

باقرپور، که خود از تولیدکنندگان فرش در اردبیل است گفت: هدف از بافت این فرش با چنین طرح و نقشه‌ای شناساندن فرهنگ اصیل ایران زمین و زیبایی سنت پسندیده نوروز و اختصاص داشتن این رسم به ایرانیان با زبان هنر به دنیا می‌باشد.

وی از همزمانی پایان کار بافت این فرش با سال نوآوری و شکوفایی و نیز پیشنهاد ثبت عید نوروز ایرانی در فهرست آثار جهانی ابراز خوشحالی کرد.

او گفت: قصد دارد آن را در فهرست آثار ملی ایران به ثبت برساند که مسوولان ذیربط در این زمینه قول مساعد داده‌اند.

کد خبر 48483

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز