گروه ادب و هنر- کامران محمدی: بدون آنکه ارتباطی داشته باشد، روز بزرگداشت شیخ اجل، سعدی شیرازی یعنی اول اردیبهشت، نخستین جشنواره فرهنگی- هنری فرش ایران به مدت 5 روز در دانشگاه کاشان برگزار می‌شود

این جشنواره جالب توجه، پس از جشنواره‌های جالب توجه دیگر، از جمله جشنواره سفره هفت ‌سین یا جشنواره بهترین حاجی فیروز، به دانشجویان کشور اختصاص دارد و دست‌پخت انجمن علمی فرش ایران به عنوان مجری، مرکز ملی فرش ایران، شرکت سهامی فرش ایران، موزه فرش و البته وزارت علوم و فناوری است.

آثار تخصصی فرش (طرح و نقش، رنگرزی، بافت، مرمت، نوآوری در ابزار، ابتکار در تولید)، هنرهای تجسمی (نقاشی، خوشنویسی، عکس، کاریکاتور، گرافیک)، آثار ادبی (مقاله، شعر، داستان، نمایشنامه) و سایر گونه‌های هنری (فیلم، موسیقی، هنر مفهومی)، رشته‌های مختلف جشنواره فرشند.

جالب این که تا کنون  یکهزار اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده که به گفته حمید کارگر، دبیر جشنواره اول، بیشترین تعداد به رشته‌های طراحی فرش، عکس، شعر و داستان تعلق دارد. هرچند که پیش از این، فیلم کوتاه مستند، آثار نمایشی و نیز آثار موسیقایی پیشتاز بوده‌است.

از نظر مقطع تحصیلی نیز دانشجویان دوره کارشناسی بیشترین مشارکت را داشته‌اند و دانشگاه‌های دولتی بیش از دیگران ماجرا را جدی گرفته‌اند. قرار است در مراسم پایانی جشنواره فرش که پنجم اردیبهشت در دانشگاه کاشان برپا می‌شود، از برگزیدگان رشته‌های مختلف تقدیر شود. علاوه بر این، آثار برگزیده پس از ارائه در کاشان در برخی دانشگاه‌های دیگر کشور هم به نمایش درمی‌آیند.

بودجه و باقی قضایا
برخلاف رسم مرسوم نشست‌های خبری جشنواره‌های مختلف که سؤالات مربوط به بودجه را بی‌پاسخ می‌گذارند، در نشست خبری جشنواره فرش، بحث بودجه، واضح‌ترین قسمت بود. علت، همان طور که می‌توان حدس زد، کوچکی رقمی است که در اختیار برگزارکنندگان این رویداد قرار دارد.

حمید کارگر می‌گوید: «بودجه برگزاری جشنواره 25میلیون تومان است که از سوی اداره کل امور فرهنگی وزارت علوم در اختیار ستاد جشنواره قرار گرفته است. ضمن اینکه موزه فرش ایران هم 5 میلیون تومان برای برگزاری بهتر جشنواره به ما داده است.»بنابراین، جشنواره اول که فقط خدا می‌داند به دوم و سوم هم خواهد رسید یا نه، سرجمع با 30 میلیون تومان کارش را آغاز کرده است.

اما می‌توان حدس زد که نام مرکز ملی و شرکت سهامی فرش ایران بی‌دلیل نیامده است و احتمالا مشارکت این 2 نهاد مرتبط با فرش، بیش از هر چیز مشارکت در دخل و خرج است. با این همه، آن طور که دیروز رئیس انجمن فرش گفت، همه ماجرای این جشنواره 5روزه، جایزه دادن به دانشجویان برگزیده نیست.

به گفته امیرحسین چیت‌سازیان:« همزمان جشنواره فرش‌های نفیس کاشان نیز در بازار تاریخی این شهر برگزار می‌شود که از نکات جالب توجه جشنواره خواهد بود. بعد از جشنواره هم نخستین کارگاه تولید علم از طریق مقاله‌نویسی برای فصلنامه هنر فرش، و چهارمین هم‌اندیشی مدیران گروه‌های آموزشی فرش دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.»

فصلنامه هنر فرش هم البته از برکات همین جشنواره ارزان است. چیت‌سازیان در این باره هم می‌گوید: «خوشبختانه عملکرد انجمن علمی فرش ایران به گونه‌ای بوده که هنر فرش ایران شاهد تقویت و توسعه علمی در این میراث تاریخی و ماندگار بوده است. از این رو برای حفظ و استحکام این جریان، فصلنامه تخصصی فرش با مشارکت دانشجویان، استادان و پژوهشگران فعال صنعت- هنر فرش منتشر می‌شود.»

دائره‌المعارف فرش
به جز این‌ها و برای این که حسابی امیدوار شویم، سرانجام کار تدوین دائره‌المعارف فرش هم پس از مدت‌ها انتظار آغاز شده است؛ «خوشبختانه با تلاش‌هایی که بعد از یک سال و نیم پیگیری برای اخذ مجوزهای لازم توسط وزارت علوم و همکاری بنیاد دانشنامه فارسی انجام گرفت، مراحل اولیه تدوین این دایره‌المعارف از اواخر اسفندماه سال گذشته آغاز شده است.»

چیت‌سازیان امیدوار است این دائره‌المعارف امسال متولد شود، هرچند که احتمالا خود او هم می‌داند این آرزو، بسیار خوش‌بینانه‌تر از آن است که محقق شود؛«امیدوارم امسال با همت و تلاش دانشجویان و پژوهشگرانی که ما را در تدوین دایره‌المعارف یاری می‌دهند، بتوانیم ثبت‌کننده شایسته این مرجع رسمی فرش ایرانی برای معرفی به جهان و همچنین تثبیت مبحث حقوق مالکیت معنوی در زمینه طراحی فرش باشیم.»

با این حال، حتی آغاز این حرکت عظیم و راه طولانی نیز بدون شک، دوستداران فرش زیبای ایران را، بسیار خوشحال خواهد کرد. فقط کاش می‌توانستیم برای پروژه‌های فرهنگی نیز تابلوی شمارش معکوس پروژه‌های شهرداری را نصب کنیم!

کد خبر 48555

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز