چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۸۶ - ۱۹:۴۷
۰ نفر

گروه شهری: خبر اقدام چین برای احداث شهری موسوم به «کاشان» با هدف تولید و عرضه فرش‌هایی مشابه با طرح و نقش فرش‌های کاشان ایران، واکنش گسترده‌ای را میان دلمشغولان میراث معنوی ایران به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار همشهری بسیاری از خبرگزاری‌های خارجی نیز خبر را بازتاب داده و در برخی از این گزارش‌ها مواردی افزون بر آنچه که در گزارش همشهری ذکر شده بود مورداشاره قرار گرفته است.

از جمله یکی از خبرگزاری‌ها اشاره کرد که با وجود اقدام دولت‌هایی مثل هند، پاکستان و چین برای ثبت برخی از مشهورترین موتیف‌های فرش ایرانی، مثل نقش جاودانی «خلد برین» به نام خود، ایران هنوز هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

روزنامه همشهری گزارش‌های مرتبط با این موضوع را پیگیری کرده و در همین صفحه منتشر خواهد کرد.

تکذیب وزارت بازرگانی

اما از سوی دیگر معاون وزیر بازرگانی دیروز با تکذیب خبر احداث شهری به نام کاشان در چین به منظور بافت فرش هایی با طرح های کپی شده طراحان ایرانی و فروش محصولات با نام «فرش کاشان ایران»، گفت: نقش چین در بازار جهانی فروش فرش دستباف به تدریج در حال کمرنگ شدن است؛ چراکه این کشور در سایر زمینه ها بیش از فرش دستباف  دارای مزیت است.

مرتضی فرجی در گفتگو با مهر سهم ایران از بازار جهانی فرش دستباف را 40 درصد ذکر و تصریح کرد: در کشورهایی نظیر هند، چین، پاکستان و نپال قالی هایی با کپی برداری از
 طرح های طراحان ایرانی در حال تولید و بعضاً فروش با نام فرش ایران، در دنیا ست.

گفتنی است که منبع خبر روزنامه همشهری گفت و گوی انجام شده با رئیس موزه فرش ایران بوده و وی حتی بر قصد دولت چین برای احداث شهرهای دیگری با عنوان اصفهان و تبریز نیز تأکید دارد.

از سوی دیگر، همین خبر با عنوان «شهر کاشان چین زنگ خطری برای مالکیت معنوی فرش‌های ایرانی است». دوم تیرماه جاری  درهفته‌نامه خبری – تحلیلی پارسه، نشریه داخلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز درج شده است.

قابل‌توجه است که معاون وزیر بازرگانی علاوه بر تکذیب خبر همشهری، نقل قول رئیس موزه ملی فرش و خبر ارگان رسمی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اساساً وجود بحران در بازار فرش ایران را تکذیب کرده و «ارتقاء سهم ایران از تجارت جهانی فرش» را وعده داده است.

کد خبر 25321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز