گروه شهری: در پی انتشار اخباری پیرامون کپی فرش‌های ایرانی توسط کشورهای چین، هند و پاکستان در روزنامه همشهری و انعکاس این اخبار در محافل مختلف، طرح ثبت مالکیت معنوی نقوش فرش‌های اصفهان، قم، بیجار، کاشان و تبریز آماده و برای اداره ثبت شرکت‌ها و ثبت مالکیت معنوی ارسال شده تا پس از بررسی به ثبت ملی و سپس به ثبت جهانی برسد.

به گزارش میراث خبر، مدیر عامل مرکز ملی فرش ایران در مورد ثبت مالکیت معنوی نقوش فرش‌های ایران گفت:«پروژه‌های تحقیقاتی در این زمینه انجام شده اما هنوز عملیاتی نشده است. ما به‌طور جد دنبال عملیاتی‌کردن این کار هستیم.»

مرتضی فرجی توضیح داد:  با توجه به معاهده لیسبون و مادرید توانستیم ثبت نقوش پنج فرش ویژه منطقه‌ای را آماده کنیم تا فرش ایران را به ثبت ملی و در نهایت ثبت بین‌المللی برسانیم. به این وسیله از کپی آنها توسط کشورهای رقیب جلوگیری می‌کنیم.

فرجی همچنین به 5 فرشی که قرار است نقوش آنها به ثبت برسد، اشاره کرد: طرح ثبت نقوش فرش‌های اصفهان، قم، بیجار، کاشان و تبریز آماده و برای اداره ثبت مالکیت‌های معنوی ارسال شده است. پس از کارشناسی دقیق این شرکت در صورت بروز مشکل یا نقصی، طرح دوباره به ما بازگردانده شود تا معایب آن برطرف شود ولی اگر مشکلی پیش نیاید، طرح به ثبت می‌رسد.

او اما در مورد زمان ثبت این نقوش اظهار داشت: این کار در نهایت تا اواخر این ماه یا اوایل ماه آینده عملیاتی می‌شود.

رئیس مرکز ملی فرش اما درباره تاثیر اجرای چنین طرحی برای جلوگیری از کپی فرش‌های ایرانی افزود: اگر این کار صورت بگیرد و این مسیر باز شود، سایر نقوش و طرح‌ها با سرعت بیشتری ثبت می‌شوند تا از کپی آنها جلوگیری بوجود آید. مهم‌ترین کار برای حفظ طرح فرش‌های ایرانی همین مرحله است تا بتوانیم از معاهداتی که عضو آن هستیم درجهت جلوگیری از کپی فرش‌هایمان استفاده کنیم.

کد خبر 27025

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز