یکشنبه ۳ تیر ۱۳۸۶ - ۱۹:۴۵
۰ نفر

گروه شهری: با احداث شهری به نام کاشان در چین و بافت و صادرات فرش‌هایی با مشخصات و ویژگی فرش کاشان ایران تهدید تازه‌ای برای میراث معنوی ایران شکل گرفته است.

«کاشان چین» شهری است ویژه بافت، فروش و عرضه قالی‌هایی با طرح های ایرانی.

این قالی‌ها در سراسر جهان با عنوان«قالی کاشان» عرضه می‌شوند، بی‌آنکه خریداران بدانند منظور کاشان جدید واقع در چین است، نه کاشان ایران.

چینی‌ها همچنین قصد دارند شهرهایی با عنوان اصفهان، یزد، تبریز و کرمان نیز تأسیس کنند. هدف آنها در این باره تسخیر کامل بازار فرش جهان است.

رئیس موزه فرش ایران در این باره افزود: کشور چین با استفاده از موتیف‌های فرش کاشان و حتی دیگر شهرهای ایران هم‌اکنون توانسته است سهم زیادی از بازار فرش جهان را به خود اختصاص دهد و تهدیدی جدی برای میراث معنوی ایران به وجود آورد.

پرویز اسکندر خرمی‌با اشاره به اینکه در این مسیر تنها کشور چین نیست بلکه کشورهایی چون بنگلادش، پاکستان و حتی هند هم با بهره‌گیری از امکانات تکنولوژیک به رقیبان جدی فرش ایرانی تبدیل شده‌اند،‌ گفت: بافت این فرش‌ها به اندازه‌ای دقیق و نزدیک به فرش‌های ایرانی است که بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان نوع گره این فرش‌ها به گره ایرانی نزدیک است.

وی بر ثبت میراث معنوی ایران در سازمان‌های معتبر جهانی تاکید کرد و اظهار داشت: مسئولان باید با جدیت این موضوع را دنبال کنند وگرنه با اقدام کشورهایی مانند چین که شهری با نام شهر کاشان و به منظور موفقیت در عرصه اقتصادی احداث می‌کند در آینده جایی برای صنایع دستی ایرانی وجود نخواهد داشت.

اسکندرپور خرمی در پایان با اشاره به اینکه ایرانیان هیچگاه وارد این روند اقتصادی که محصولات باکیفیت نامطلوب ارائه دهند نشده‌اندگفت: با وجود آنکه فرش ایرانی جایگاه خود را در عرصه جهانی حفظ کرده است اما روند نزولی صادرات این محصول در آینده محسوس تر خواهد بود.

این در حالی است که با انتشار آمار رسمی‌بازرگانی دولت از سوی گمرک جمهوری اسلامی، حجم صادرات غیرنفتی با کاهش 26 درصدی روبه‌رو شده و تراز بازرگانی کشور رشد منفی41 درصدی داشته است.

فرش ایرانی نیز به عنوان یکی از کالاهای ارزشمند در صادرات روندی نزولی داشته و با کاهش تقاضای جهانی در پی تولیدات چینی این محصول رو به رشد بوده است.

متاسفانه فرش ایران هنوز متولی مشخصی ندارد و با وجود آنکه فرشهای تولیدی چین و هند و بنگلادش سال‌هاست فرش‌های ایرانی را تهدید می‌کند اما اقدام خاصی از سوی سازمان‌های ذیربط صورت نگرفته است و تا هنگامی‌که فرش‌های ایرانی در سازمان بین‌المللی حقوق مالکیت معنوی جهانی به ثبت نرسد متاسفانه رقیبان کم توان اما پر هیاهو عرصه را بر فرش ایرانی تنگ خواهند کرد.

کد خبر 25058

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز