لب هایتان را در حد لبخندی به پهنای صورت باز کنید و نفس تان را به بیرون برانید. شاید فکر کنید کار احمقانه ای است. اما به کارتان ادامه بدهید : ها، ها، ها، هو، هو، هو... این خنده های مصنوعی کم کم به خنده های واقعی تبدیل می شود. اعضای انجمن خنده شهرک اکباتان هر روز ۲۰ دقیقه بی دلیل می خندند وهمین خنده های بی بهانه درزندگی شان شگفتی ساز شده است.

خنده

همشهری آنلاین – سمیرا باباجانپور: «بخند، کودک درونت را بیدار کن تا بتوانی آرام ترین لحظه زندگی ات را تجربه کنی. » «منیره منصوری» تنها بانویی که عنوان استادی یوگای خنده کشور را دارد با این چند حرف هایش را آغاز می کند. او بیش از ۳ سال است که در شهرک اکباتان انجمن خنده راه اندازی کرده و هزاران نفر را تا امروز خندانده است. او نه کمدین است و نه دایره المعارف لطیفه. اوتنها  یک شهروند ساده است که خوب می داند  چگونه بی دلیل بخندد ودراین زمینه مدرک استادی را از دستان دکتر «مادان کاتاریا »مبتکر یوگای خنده در جهان گرفته است. با همسرش مهمان گفت وگوی ماست. برخلاف تصورمان ظاهرش بسیارجدی است. مصمم و آرام حرف می زند. صحبت که می کند در چهره اش دنبال رد خنده ای می گردم که باید بعداز سالها بی دلیل خندیدن در صورتش جا مانده باشد.  

 

  • قوی ترین مرفین شناخته شده 

«این سیب را گاز بزن؛ بعد بیا درباره طعمش صحبت کنیم. » منصوری وقتی می خواهد از یوگای خنده صحبت کند آن را به خوردن سیب تشبیه می کند و می گوید:« یوگای خنده دقیقاَ مثل گاز زدن سیب است. تا امتحانش نکنی نمی توانی درباره اش صحبت کنی. یوگای خنده دانش تنفس است. دانش دم و بازدم های طولانی. خندیدنی که از آن به عنوان ناب ترین شکل خنده نام برده می شود. من خنده رابهترین  طبیب معرفی می کنم  و طبق تحقیقاتم ماده ای که براثر خندیدن در بدن ترشح می شود صد برابر قوی تر از مرفین است. »

  • اولین بانوی استاد یوگای خنده 

اینکه چطور انجمن خنده در اکباتان شکل گرفت و بانو منصوری عنوان تنها زن استاد یوگای خنده کشور را به دست آورد به سال هایی برمی گردد که او در آستانه بازنشستگی تصمیم می گیرد برای سلامتی روحی خودش و اطرافیانش کاری انجام دهد. او که بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی تهران است می گوید:« قبل از بازنشستگی از خدا خواستم یک مسیر جدید برایم باز کند که بتوانم  خدمت کنم. خوشبختانه در شب های قدر اتفاق جالبی افتاد. در دفتر یادداشت هایم با متنی برخورد کردم که درباره خنده درمانی بود؛ متنی که مدتی قبل یکی از استادان دانشکده ما درباره آن صحبت کرده بود. همان لحظه شروع به جست وجو و تحقیق کردم. خوشبختانه ۳ روز بعد کارگاه تربیت مربی یوگای خنده برگزار می شد. در این کارگاه نام نویسی کردم. موفق شدم مدرک بین المللی یوگای خنده را بگیرم و چون به زبان انگلیسی مسلط هستم تحقیقات  و مطالعات زیادی انجام دادم.  در تحقیقاتم با بنیانگذار یوگای خنده آشنا شدم  .مدتی بعد برای شرکت درکلاس های دکتر کاتاریا عازم هندوستان شدم و این سرآغاز بخش مهمی از زندگی ام شد. درایران آقای مجید پزشکی  نخستین نفری بود که مدرک مربیگری را ازاستاد کاتاریا دریافت کرد. من هم اولین زن از ایران بودم که دراین کلاس ها شرکت می کردم. در دوره آموزشی یوگای خنده شرکت کردم و موفق شدم استادی بین المللی یوگای خنده را دریافت کنم. بعد از این جریان به ایران آمدم و  ۱۰۰ ساعت مطالعه کردم. تمرین انجام دادم. تا اینکه تصمیم گرفتم نخستین اجرایم را انجام دهم. در دانشکده پرستاری و مامایی علوم پزشکی تهران در جلسه ای که هیئت رئیسه  و مسئولان حضور داشتند برای اولین بار اجراکردم. خوشبختانه جلسه بسیار موفقی بود. بعد از این اجرا از معاونت فرهنگی دانشکده تماس گرفتند و گفتند ما منتظر هستیم تا اجرای دسته جمعی برای همه دانشجویان و کارمندان و استادان داشته باشید. »

  • کودک بازیگوشت را بیدار کن

«ز حق توفیق خدمت خواستم دل گفت پنهانی / چه توفیقی ازاین بهتر که خلقی را بخندانی» این بیت مصداق زندگی این روزهای منصوری است. او نخستین انجمن خنده را برای هم محله ای هایش  در شهرک اکباتان راه اندازی کرد و به مدت ۳ سال هرهفته یک ساعت به آنها  یوگای خنده را رایگان آموزش می دهد. انجمنی که به گفته خودش یکی از انجمن های جذاب و پرمخاطب تهران است و طرفداران زیادی دارد. منصوری می گوید:«یوگای خنده ترکیبی از تکنیک های تنفسی یوگا و حرکات کششی آن است. یوگای خنده به هیچ وجه لودگی و مسخرگی نیست. چون اول با یکسری حرکات ورزشی شروع می شود؛ ورزشی که کالری سوزی بسیار بالایی دارد. روزانه ۲۰ دقیقه ممتد بخندید. حتماَ تأثیراتش راخواهید دید. در این روش کودک بازیگوش درون  فعال می شود. درست مثل کودکان که بی دلیل می خندند .۶ و نیم ثانیه ابتدایی خنده ها مصنوعی هستند. چون مغز یک قابلیت دارد که در مقابل هر محرک خارجی ۶ و نیم ثانیه طول می کشد تا واکنش نشان دهد. درباره خنده هم ۶ ونیم ثانیه طول می کشد تا خنده ها واقعی و طبیعی شوند. دکتر کاتاریا این ایده را از خندیدن بچه ها الهام گرفت. کودکان بازی می کنند و می خندند و بدون دلیل می خندند. یوگای خنده هم درواقع خنده بدون قیدو شرط و دلیل است و افراد با یک مقدار حرکات بدنی و تنفسی فعالیت کودک درون را فعال می کنیم. خنده کودکانه ای است که از بدن به ذهن می رسد. وقتی که ما یک طنز یا کمدی را می بینیم و می شنویم ابتدا باید فکر کنیم چه گفته شده و چه اتفاقی افتاده  است و بعد می خندیم و این خنده به بدن ما منتقل می شود. در یوگای خنده برعکس همانند خنده از بدن به ذهن انتقال پیدا می کند. واقعیت این است که شادمانی، عشق و آرامش ویژگی الهی است. ما تنها موجودی هستیم که خداوند موهبت خنده را به ما عطا کرده است. لبخند حیوانات از سر عقلانیت نیست. خداوند در آیه ۴۳ سوره نجم می فرماید :و اوست که می خنداند و می گریاند. اینکه خنده بر گریه مقدم شده یعنی  در پیشگاه الهی خنده بسیار مهم است. به هرحال خدا را شکر می کنم وسیله خنداندن مردم شده ام. »

  • پشت درهای بسته فدراسیون

پشت این خنده و آرامش، منصوری از یک گلایه صحبت می کند. از حمایتی که باید باشد ولی کسی آن را جدی نمی گیرد. او می گوید:« من یک زن ۵۷ ساله هستم که به مدد پشتکار و عشق وعلاقه ای که داشتم توانستم استادی یوگای خنده را دریافت کنم. درایران تنها ۵ نفر درجه استادی را دارند. بقیه به عنوان مربی  فعالیت می کنند. بارها برای ثبت این ورزش به فدراسیون ورزش های همگانی مراجعه کرده و نامه نوشته‌ام اما دریغ از یک پاسخ کتبی و شفاف. می گویند:« مگر خنده هم ورزش است؟ این چه ربطی به  یوگا دارد؟ » به کمیته ورزش های تفریحی مراجعه کرده ام تا بتوانم حداقل یوگای خنده را به عنوان ورزش تفریحی ثبت کنم ولی دریغ ازهمکاری و توجه. »

  • به هم نخندیم، باهم بخندیم 

منصوری درپایان صحبت هایش از استرسی می گوید که عامل اصلی بیماری هاست :« ۸۰ درصد بیماری ها ریشه در استرس دارد؛ استرس به دلیل تنفس های سطحی به وجود می آید و ‏ خنده  چون یک تنفس عمیق است نقش مهمی در کاهش استرس دارد. ما در حالت طبیعی ازیک سوم حجم ریه استفاده می کنیم. در یوگا دو سوم حجم ریه به کار گرفته می شود. در کشورهای پیشرفته در بعضی بیمارستان ها اتاق خنده درمانی وجود دارد. همچنان که دارو تجویز می شود دوز خنده هم تجویز می شود. خنده  طب مکمل است. الان بیش از ۵ هزار انجمن خنده در جهان ثبت شده است. این خنده ها از روی آگاهی و عشق است و با لودگی و مسخرگی متفاوت است. شعار ما این است؛ به هم نخندیم، با هم بخندیم. »


 

کد خبر 484658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha