کمیسیون ملی بهداشت چین روز یکشنبه ۶ بهمن اعلام کرد توانایی کوروناویروس جدید برای سرایت از انسانی به انسان دیگر دارد تقویت می‌شود و عفونت‌ها با آن همچنان در حال افزایش است.

health commision

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز اکنون شمار موارد عفوت با کوروناویروس جدید در چین به حدود ۲۰۰۰ نفر و شمار کشته شدگان به ۵۶ نفر رسیده است.

در حالیکه موارد بیماری در چند کشور از جمله تایلند، استرالیا، آمریکا و فرانسه گزارش شده است، مقامات بهداشتی در سراسر جهان در تلاش هستند تا مانع از همه‌گیری جهانی ویروس جدید شوند.

کوروناویروس جدید از این لحاظ نگران‌کننده است که هنوز چیز زیادی درباره آن دانسته نشده است، از جمله اینکه این ویروس چقدر خطرناک است و سرایت آن بین افراد چقدر آسان است. این ویروس می‌تواند باعث ایجاد ذات‌الریه شود که در برخی موارد مرگبار بوده است.

ما شیائووی، رئیس کمیسیون بهداشت ملی چین روز یکشنبه گفت دوره کمون یا پنهانی کوروناویروس جدید - دوره‌ای که فرد دچار عفونت ویروسی است، اما علامتی ندارد- از یک تا ۱۴ روز متفاوت بوده است و در طول آن ویروس می‌تواند به دیگران منتقل شود. این ویژگی کوروناویروس جدید بر خلاف کوروناویروس عامل سارز (نشانگان شدید حاد تنفسی) است که در دوره کمون به دیگران منتقل نمی‌شد.

به گفته ما، این ویژگی کنترل و پیشگیری بیماری را مشکل می‌کند.

کوروناویروس عامل سارز نیز در چین منشا گرفت و در نهایت باعث مرگ ۸۰۰ نفر در سراسر جهان در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ شد.

ما به خبرنگاران گفت: «بر اساس اطلاعات بالینی اخیر، به نظر می‌رسد توانایی ویروس برای انتشار اندکی قوی‌تر شده است.»

ما گفت چین تلاش‌هایش برای مهار شیوع این ویروس را که تا به حال شامل تعطیل کردن وسائل حمل و نقل عمومی و محدودیت‌های مسافرتی و لغو رویدادهای بزرگ بوده است، تشدید می کند.

رسانه‌های دولتی چین می‌گویند این کشور ممکن است تعطیلات یک هفته‌ای سال نوی قمری را تمدید کند.

تصور می‌شود کوروناویروس جدید در اواخر سال میلادی گذشته از یک بازار غذاهای دریایی در شهر ووهان در مرکز چین منشا گرفته باشد که حیوانات وحشی هم به طور غیرقانونی در آن خریدوفروش می‌شد. از آن هنگام این ویروس به شهرهای دیگر چین از جمله پکن و شانگهای انتشار پیدا کرده است . هنگ‌کنگ نیز شش مورد ثابت‌شده عفونت با این ویروس را گزارش کرده است.

سازمان جهانی بهداشت این هفته اعلام کرد که شدت شیوع این ویروس به حدی نرسیده است که وضعیت اضطراری بهداشت جهانی اعلام کند، اما برخی از کارشناسان بهداشتی در این باره که چین بتواند همه‌گیری را مهار کند، ابراز تردید می‌کنند.

شی جین‌پنگ، رئیس‌جمهور چین روز شنبه وضعیت شیوع ویروس را «وخیم و خطرناک» توصیف کرد.

چین تا روز یکشنبه ۱۹۷۵ مورد عفونت با این ویروس را گزارش کرده و شمار تلفات ناشی از آن تا ۵۶ مورد بالا رفته است.در همین حال مقامات بهداشتی در اورنج کانتی کالیفرنیا سومین مورد عفونت با کوروناویروس جدید در آمریکا را در مسافری از شهر ووهان گزارش کردند. این بیمار که در شرایط ایزوله نگهداری می‌شود، حال عمومی خوبی دارد.

کانادا نیز روز شنبه نخستین مورد ثابت‌شده عفونت با این ویروس را در یکی از شهروندانش که از ووهان بازگشته بود، اعلام کرد. استرالیا نیز تا به حال چهار مورد عفوت را گزارش کرده است.

چین همچنین به طور موقت فروش حیوانات وحشی در بازارها، رستوران‌ها و پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی را ممنوع کرد. تصور می‌شود حیوانات وحشی که اغلب قاچاق هستند و در بازارهای چین در کنار هم انباشته می‌شود، به عنوان مخزنی برای ویروس‌هایی که تحول می‌یابند و با عبور از سد گونه‌ای به انسان‌ها منتقل می‌شوند، عمل کنند.

مار، طوطی، تمساح و سایر گونه‌های وحشی به فروش‌گذاشته شده  را می‌توان روی سایت Taobao که وب‌سایت تجارت الکترونیکی متعلق به شرکت علی‌بابا است، یافت.

کد خبر 480667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha