همزمان با افزایش تعداد مبتلایان و قربانیان کروناویروس در چین و دیگر نقاط دنیا، بهای یک بسته ماسک در شلوغ‌ترین کشور دنیا از ۱۷۸ یوان به ۱۱۰۰ یوان رسیده است.

كروناويروس در چين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از کوارتز، تا امروز حدود دو هزار نفر در چین و دیگر کشورها به کروناویروس مبتلا شده و نزدیک به ۶۰ نفر به دلیل ابتلا به این ویروس مرگبار از دنیا رفته‌اند. شتاب گسترش ویروس و افزایش تعداد بیماران باعث شده است چینی‌ها به استفاده بیشتر از ماسک برای جلوگیری از انتقال ویروس روی بیاورند اما مشکل بزرگ در این میان، افزایش عجیب و غریب قیمت ماسک در چین و هنگ‌کنگ است.

در هنگ‌کنگ که فقط هشت مورد ابتلا به کروناویروس گزارش شده، قیمت ماسک در فاصله کمتر از یک هفته ۳۰ درصد بالا رفته است. این افزایش در سایت‌های فروش آنلاین بسیار بیشتر بوده و مردم را نگران و سردرگم کرده است. بهای یک بسته ۲۰تایی ماسک در سایت Taobao در ماه نوامبر ۱۷۸ یوان بود که روز ۲۴ ژانویه با بیش از ۵۰۰ درصد افزایش به ۱۱۰۰ یوان (حدود ۱۵۸ دلار) رسید. به همین دلیل، مقام‌های رسمی چین نظارت بر افزایش قیمت ماسک را افزایش داده‌اند.

در شهر شانگهای با داشتن فقط ۴۰ مورد بیمار مبتلا به کروناویروس، صف خریدن ماسک از داروخانه‌ها به صدها متر رسیده است. برخی شهروندان پکن هم گفته‌اند برای سال نوی چینی فقط ماسک به دیگران هدیه می‌دهند. در همین روزها بازار شرکت‌های تولیدکننده ماسک هم حسابی داغ شده و ارزش سهام آنها به شدت بالا رفته است. ارزش سهام شرکت کانادایی آلفا پرو تک که محصول‌هایش را در چین عرضه می‌کند، در کمتر از یک ماه از ۳.۵ دلار به شش دلار رسید.

محبوب‌ترین برند ماسک در چین بین ۳۰ دسامبر تا ۲۴ ژانویه حدود ۱.۵ میلیارد دلار به ارزش دارایی‌های خود افزود و ارزش سهام شرکت آمریکای هانی‌ول هم در همین بازه زمانی ۵۰۰ میلیون دلار بیشتر شد. گفته می‌شود شرکت‌های چینی دستمزد کارگران خود را افزایش داده‌اند تا بازار ماسک به ویژه در تعطیلی‌های سال نو با کمبود مواجه نشود.

از سوی دیگر، تولیدکننده‌های مواد ضدعفونی‌کننده و شوینده دست هم بازاری پررونق دارند. کارشناسان بهداشت و سلامت معتقدند هر چند زدن ماسک می‌تواند در کاهش انتقال ویروس کرونا موثر باشد اما بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا شستن دست با مواد مناسب و آب کافی است.

کد خبر 480752

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha