مجموع نظرات: ۲
شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

فردی به نام تبریزیان که به عنوان استاد طب اسلامی مشهور است، فیلمی از آتش زدن کتاب طب هاریسون را در فضای مجازی منتشر کرد. با انتشار این فیلم شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی به آن واکنش نشان دادند. 

آتش زدن کتاب طب هاریسون

به گزارش همشهری آنلاین، مهدی نصیری سردبیر و مدیرمسئول سابق روزنامه کیهان، ابوالفضل فاتح پزشک، روزنامه‌نگار و کارشناس ارتباطات، سید عطاءالله مهاجرانی، مسعود فروزنده پژوهشگر تاریخ، انجمن علمی طب سنتی ایران و سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور در واکنش به این کتاب‌سوزی مطالبی نوشتند که در این گزارش می‌آید.

  • حوزه‌های علمیه نباید در برابر این حرکت زننده سکوت کنند

مهدی نصیری، سردبیر و مدیر مسئول سابق روزنامه کیهان، در حساب توییتری خود نوشت: بنده منتقد مدرنیته و نیز در مواردی طب مدرن هستم، اما اقدام اخیر آقای تبریزیان را در کتاب‌سوزی بسیار زشت و ناپسند و برخلاف سنت اصیل اسلامی و شیعی می‌دانم. حوزه‌های علمیه باید در برابر این حرکت زننده سکوت نکنند و برای مقابله با آثار سوء این حرکت اقدامی کنند. 

  • جهل مقدسی که برخی رسانه‌ها به آن دامن می‌زنند 

ابوالفضل فاتح، پزشک، روزنامه‌نگار و کارشناس ارتباطات، نیز در مورد این اقدام ناپسند نوشت: کتاب پزشکی هاریسون از مقدسات نیست، اما آتش زدن آن عمق جهل و کینه نسبت به علوم جدید را نشان می‌دهد.

تاسف‌آورتر آن‌که این آتش‌سوزی در لباس تبلیغ دین و با سودجویی از اذکار دینی صورت می‌پذیرد. این نمونه‌ای از جهلی است که روزبه‌روز در جامعه ما گویی مقدس‌تر می‌شود. جهل مقدسی که در سایه دور شدن از معیارهای اخلاقی و علمی در حال رونق و اگر بتواند در جست‌وجوی مسلط شدن بر نظام هنجاری ماست به ویژه آن‌که متاسفانه برخی محافل و رسانه‌های شناخته‌شده نیز به این جهل دامن می‌زنند.

این رخداد تلخ و هشداردهنده تنها نمونه‌ای از بسیاری از نمونه‌هاست که در این سوی و آن سو جاری است، اما هنوز آتش و دودش به چشم‌ها نیامده است. ای کاش جدی و جدی‌تر گرفته شود تا ان‌شاءالله نقطه پایانی بر این نوع جهل‌فروشی‌ها و افراط‌ها و کینه‌ها و بی‌مسئولیتی‌ها و عقب‌ماندگی‌ها باشد.

حاشا که بر دامن ملت متمدن ایران این لکه‌های سیاه و شرم‌آور تحمل شود.

  • شیادی که موجب بدنامی اسلام و ایران می‌شود

سید عطاءالله مهاجرانی نیز در این باره در حساب توییتری خود نوشت: پیامبر اسلام در غزوه تبوک، اسیران رومی را با کتب پزشکی معاوضه کرد. نجیب محفوظ در نطق جایزه نوبلش به این نکته افتخارآفرین اشاره کرده است. آن وقت در روزگار ما یک شیاد، در لباس دین کتاب پزشکی را به نام دین و حمایت از دین آتش می‌زند و موجب بدنامی اسلام و مسلمانان و ایران می‌شود. 

  • وضعیت سیاسی ـ اقتصادی جامعه فرصتی برای بروز پدیده‌های رادیکال 

مسعود فروزنده، پژوهشگر تاریخ، نیز به بهانه‌ ماجرای آتش زدن کتاب طب هاریسون نوشت: این جمعه هم خبر تکان‌دهنده‌ای دست به دست شد و باخبر شدیم یک روحانی که خود را آیت‌الله می‌خواند در مراسمی با حضور شماری از دوستدارانش کتاب اصول طب هاریسون را به آتش افکند و همچون یک گردهمایی رسمی از پایان طب شیمیایی خبر داد. گویی در کسوت پیشوای یک جماعت و حزب سخن می‌گفت و دیگرانش تحسین‌کنان صلوات فرستادند.

جدا از این‌که اهل حوزه و قلم به باد انتقادش گرفتند جا دارد به نقد و تحلیل چنین رفتارهایی پرداخت که چگونه می‌شود چنین پدیده‌هایی رشد می‌کنند و هوادار می‌یابند و دکان و دستگاهی برپا می‌سازند. این کلیپ هرچند زشت و قبیح است، ولی به نوعی در قالب دفاع از سنت‌گرایی و غرب‌ستیزی تعریف می‌شود و متاسفانه ایران ستیزان بهره‌برداری حداکثری خواهند کرد. در سوی مقابل هم کلیپ‌های ناصواب ساخته می‌شود و تاریخ و فرهنگ و سنت یکسره کوبیده می‌شود. 

در چارچوب نظریه رخدادها و روندها، پدیده‌های رادیکال از این دست به فرصت و شرایط نیاز دارند تا ظهور کنند. وضعیت سیاسی اقتصادی جامعه این شرایط را برای همه نوع افراطی‌گری فراهم کرده است. بستر این رفتارها را می‌توان تضاد سیاسی ایران و غرب در شرایط کنونی دانست. مشابه این رفتار را بارها در چند سال اخیر در کلیپ‌های صوتی تصویری شنیده و دیده‌ایم. یکی ادعا می‌کند تمام علوم انسانی غرب زاییده توهم و استعمار و صهیونیسم است، دیگری از تبدیل کاخ سفید به حسینیه خبر می‌دهد و... . در نقطه‌ مقابل هم افراطیونی هستند که همه‌ دستاوردها را نادیده می‌گیرند و اساس دین و سنت را به باد فحش و ناسزا می‌گیرند. 

  • این‌ اقدامات سخیف شائبه تخریب دین را به ذهن متبادر می‌سازد

انجمن علمی طب سنتی ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام انزجاز از اقدام این فرد در آتش زدن کتاب علمی به نام طب هاریسون آن را محکوم کرد و نوشت هر دو نهاد حوزه و دانشگاه از این رفتار جاهلانه نگرانی عمیق دارند. 
متن بیانیه انجمن علمی طب سنتی ایران به شرح زیر است:

آقای عباس تبریزیان که خود را پدر طب اسلامی معرفی می‌کند سال‌هاست با راه‌اندازی جریانی التقاطی و با سوءاستفاده از اعتقادات و باورهای دینی مردم علاوه بر ایجاد انحراف در طب روشمند سنتی و اخلال در عملکرد نظام سلامت، اسباب بدبینی برخی مردم و فرهیختگان جامعه را نسبت به آموزه‌های دینی فراهم کرده است.

علیرغم تذکر برخی مراجع عظام و تعدادی از بزرگان حوزه علمیه و با وجود آشکار شدن تخلفات متعدد و تشکیل پرونده‌های قضایی و محکومیت ایشان توسط دادگاه ویژه روحانیت، مع‌الاسف این جریان سودجو و آسیب‌رسان به سرمایه اجتماعی همچنان ادامه حیات داده است.

بازخوردهای اجتماعی این اقدام نابخردانه و افراطی آقای تبریزیان در سوزاندن یک کتاب معتبر علمی نشان می‌دهد که هر دو نهاد حوزه و دانشگاه از این رفتار جاهلانه نگرانی عمیق دارند. اهتمام اسلام و آموزه‌های اصیل آن به مقوله علم و کتاب امری است بدیهی و هیچ عالم دانشگاهی با هیچ مدلی از کتاب‌سوزی و تقابل خشن با اندیشه‌ها و تجارب بشری میانه‌ای ندارد.

اقدام مشمئزکننده کتاب‌سوزی به بهانه تقابل با سوزاندن کتاب قانون ابن سینا در غرب، در حالی مطرح می‌شود که ایشان اعتقادی به طب سنتی ایرانی ندارد و به کرات و در اظهارنظرهای رسمی و صریح خود ابن سینا را فردی بی‌دین که درمان بیماری‌ها با حرام را تجویز می‌کند، معرفی کرده و طب سینایی را همان طب غربی می‌داند! لذا انجام این‌گونه اقدامات سخیف و ریاکارانه شائبه «نفوذ» در لباس دین و استفاده ابزاری برای تخریب دین را به ذهن متبادر می‌سازد.

انجمن علمی طب سنتی ایران به نمایندگی از جریان دانشگاهی طب سنتی ایرانی، اعلام می‌دارد که به دلیل اقبال جهانی و ملی و نیاز آحاد مردم و جامعه به خدمات صحیح و تأییدشده طب سنتی و مکمل، هرگونه بی‌توجهی به توسعه منطقی، روشمند و ادغام‌یافته طب سنتی راه را برای رشد این‌گونه افراطی‌گری‌ها هموار می‌سازد. لذا از مرجعیت دینی، نهاد حوزه علمیه، دستگاه قضایی و دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور انتظار دارد ضمن تبیین مواضع خود در قبال جریان انحرافی، اقدام لازم برای برخورد با این گونه اعمال نابخردانه و سخیف را معمول دارند. 

  • انجمن علمی طب سنتی ایران: این اقدامات افراطی مصداق نفوذ و تلاش بیگانگان برای مخدوش کردن چهره اسلام واقعی است

سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور نیز در پی انتشار فیلمی از کتاب‌سوزی طب هاریسون توسط فردی که در سال‌های اخیر به عنوان معجول طب اسلامی مشهور شده است، در نفی و نکوهش این اقدام افراطی و جاهلانه بیانیه‌ای صادر کرد.

سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور در بیانیه‌ای ضمن اعلام انزجاز از چنین اقدام سخیف و جاهلانه‌ای، اقداماتی افراطی نظیر آتش زدن یک کتاب علمی را مصداق نفوذ و تلاش بیگانگان برای مخدوش کردن چهره اسلام واقعی دانست و از همه اقشار جامعه خصوصا مراجع علمی، فرهنگی، دینی و قضایی خواستار شد با وحدت و هماهنگی مقابل چنین فجایعی بایستند و مانع تکرار چنین رفتارهای تأسف‌باری شوند.

در ادامه این بیانیه تأکید شده است این‌گونه تفکرات و اقدامات در اسلام ناب جایگاهی نداشته و انتسابی به دین و احکام آن ندارد، فلذا نه تنها اعلام انزجار از چنین واقعه‌ای بلکه تلاش در جهت رشد و اعتلای هرچه بیشتر فرهنگ اسلامی و معرفی پیشرفت‌های پزشکی کشور در پرتو انقلاب اسلامی در این برهه از زمان به عنوان وظیفه‌ای همگانی مطرح می‌شود.

کد خبر 480352

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    2 0
    طب مدرن علم نیست. صنعتی است شیطانی که خودش بیماری را ایجاد می کند. خودش بیماری را پخش می کند. خودش داروی بیماری را می سازد و خودش دارو را می فروشد. کسانی که دارند برای سوزاندن کتاب هریسون جیغ بنفش می کشند وقتی اغتشاشگران آبان خود قرآن را سوزاندند دم بر نیاوردند.
  • مسعود فرشناس IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    0 0
    من یکی از عطاریهای تبریز هستم و رشته فوق لیسانس گیاهان دارویی رو تموم کردم و از کار ایشون بسیار متعجبم و فکر میکنم کار ایشون بسیار نادرست و غلط بوده و به دلیل بازرسی های مکرر معاونت غذا و دارو از واحدهای عطاریها و وطب سنتی و ناراحتی آقای تبریزیان از این موضوع و با جنبه شخصی و با هدف کوچک شمردن معاونت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و انتقام گرفتن دست به این عمل نادرست زده اند حال اینکه ما عطاریها معتقدیم طب باید کل نگر باشد قطعا طب نوین که حرف اول را در مورد پزشکی میزند و پیشرفتهایی که داشته قابل مقایسه با طب سنتی نیست و اولویت همه ما باید علم پزشکی نوین و به روز باشد در کنار طب نوین هم طب سنتی هم میتواند تاحدی به صورت مکمل در این عرصه کمک کند ما از بازرسین و بازدیدهای مکرر معاونت غذاو دارو و بهداشت و درمان بسیار هم خوشنودیم و همکاری لازم را هم میکنیم و هر تذکری رو هم که داده اند اجرا میکنیم تا یک سرو سامانی به وضعیت عطاریها داده بشه و افراد عطار نما با عطاریهای واقعی اشتباه گرفته نشوند و با جان مردم بازی نکنند