مسئولان کنونی و اسبق آموزش و پرورش کشور در نشستی تلویزیونی درباره مسائل مبتلابه این حوزه از جمله دخالت نهادهایی همچون مجلس شورای اسلامی در کار آن و استخدام غیرکارشناسی نهضتی‌ها و نیز جابه‌جایی تقویم آموزشی گفت‌وگو کردند.

کلاس درس

به گزارش همشهری آنلاین، شب گذشته در برنامه تلویزیونی «پرسشگر» سه نفر از مسئولان کنونی و قبلی آموزش و پرورش گرد هم آمدند و درباره مسائل مهم این حوزه با محوریت موضوع «تقویم آموزشی» به تبادل نظر پرداختند. در این برنامه، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و وزیر اسبق آموزش و پرورش در یک نکته کلیدی با هم اتفاق نظر داشتند و آن، دخالت غیرکارشناسی نهادها و افراد در کار آموزش و پرورش بود. در این میان، مجلس شورای اسلامی بیش از سایر نهادها مورد انتقاد قرار گرفت و حتی برخی نمایندگان به کارشکنی و اعمال فشار به آموزش و پرورش برای استخدام یا انتقال شغلی نزدیکان آنها به تهران شدند. پس از مجلس، استخدام نیروهای نهضتی بود که به عنوان مشکلی آسیب‌زننده به دانش‌آموزان مطرح شد.

  • زمان؛ عنصر مغفول در آموزش و پرورش

احمد عابدینی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره اینکه امسال دانش‌آموزان ۱۵۰ روز به مدرسه می‌روند و بیش از ۲۵۰ ساعت کاهش ساعات آموزش در سال داریم، گفت: آموزش و پرورش مولفه‌هایی دارد که معلم، فضا و تجهیزات، منابع مالی و محتوای برنامه درسی از آن جمله است و یک عنصر که مغفول واقع شده، زمان است. مدارس را به خاطر هر اتفاقی تعطیل می‌کنیم اما تلاش نمی‌کنیم مقررات را با نظام آموزشی هماهنگ کنیم.

وی با بیان این‌که سند تحول بنیادین تاکید کرده است که باید به مدیریت زمان توجه کنید، افزود: اگر قرار است تحولی ایجاد شود، منع تداخل باید صورت بگیرد. اکنون این موضوع زیاد شده است و هر سازمان و فردی به مسائل آموزش و پرورش به صورت غیرکارشناسی و غیرعلمی ورود می‌کند. متاسفانه با مداخلات مجلس شورای اسلامی روبه‌رو هستیم که موانع جدی در راه تحول ایجاد کرده است، گاهی با یک طرح یک هفته‌ای یک موضوع را تحمیل می‌کند که نمونه‌ آن تنوع مدارس بود.

عابدینی بیان کرد: به تاسی از جمله امام(ره) باید بگوییم آموزش و پرورش از دست رفت، به داد آموزش و پرورش برسید و آن را از دست مداخله‌گران نجات بدهید. در چند مرحله ۴۰ هزار، ۶۰ هزار و ۸۰ هزار نفر از نیروهایی نهضتی و غیره را که یک روز هم آموزش ندیده بودند، وارد آموزش و پرورش کردیم و سرنوشت بچه‌ها را ۳۰ سال به آنها سپردیم.

وی با اشاره به این‌که در برخی موارد اختیار مسئولان ما با تهدید استیضاح در دست مجلس است، درباره تقویم آموزشی ادامه داد: زمان تغییر تقویم آموزشی فرارسیده است. از سال ۹۵ طرح و سناریوهای مختلف آن در شورای عالی آموزش و پرورش آماده شده است. یک نکته این است که نمی‌توان یک نسخه برای کل کشور پیچید و باید موضوع را به استان‌ها سپرد. استانداردهای آموزشی و توانمندسازی معلمان باید صورت بگیرد. تلاش می‌کنیم حداکثر اختیار را در قالب طرح‌های شورای عالی به مدیران و معلمان بدهیم.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: طرح ما درباره تقویم آموزشی آماده است، اما اختلاف بر سر این است که کدام مرجع موضوع را بررسی و تصویب کند. به ما گفته‌اند مجلس به‌شدت مخالف تغییر زمان شروع سال تحصیلی است.

  • تصمیمات استانداری درباره تعطیلی مدارس غیراستاندارد است

حجت‌الاسلام علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز در این برنامه گفت: طبق قانون اساسی، مجلس باید در همه امور نظر بدهد و نمی‌توان این نهاد را زیر سوال برد و این نوع اظهارنظر یک نوع خودخواهی سازمانی است. قدرت کارشناسی آموزش و پرورش و قدرت اقناع وی است که باید بتواند مجلس را توجیه کند و همراهی مجلس را بگیرد. رسانه ملی اولین دستگاهی است که آموزش و پرورش را چندان جدی نمی‌گیرد. کلیت نظام تعلیم و تربیت مظلوم واقع شده است.

وی با بیان این‌که گاهی در برنامه‌ریزی مدارس در حق زمان آموزش اجحاف می‌شود، افزود: زنگ‌ها باید ۵۰ دقیقه‌ای باشند اما زنگ‌ها را ادغام و از ساعت آموزش کم می‌کنند و از اجرای کامل آن طفره می‌روند. ۳۰ هفته آموزشی نیز به ۲۹ و ۲۸ هفته کاهش پیدا می‌کند.

ذوعلم گفت: یکی از راهکارها این است که خود شوراهای آموزش و پرورش بر حسب شرایط اقلیمی استان تصمیم‌گیری کنند.

وی با طرح این سوال که چرا باید موقع برف مدرسه را تعطیل کرد، ادامه داد: مگر دانش‌آموزان ما نباید بیاموزند که آموزش باید در اولویت باشد و آنها باید با مشکلات روبه‌رو شوند؟! از مداخلات ناروایی که باید به آن پرداخت، تصمیمات غیراستاندارد استانداری درباره تعطیلی مدارس است. چندین سال است بحث آلودگی هوا مطرح است. چرا دستگاه‌های دیگر نباید پاسخگو باشند؟ چرا مسائل را باید آموزش و پرورش با تعطیلی مدارس حل کند؟

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره تقویم آموزشی نیز اظهار کرد: در خود آموزش و پرورش نیز دیدگاه‌های مختلفی در این زمینه هست که پس از کار کارشناسی دقیق می‌توان آن را به نظرخواهی گذاشت. اشکال اصلی این است که در نهادهای برنامه‌ریز و سیاستگذار آموزش و پرورش جزو اولویت‌های اصلی نیست.

  • آموزش و پرورش بنگاه کاریابی نیست

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه اشکالات ساختاری فراوانی در کشور داریم که ناهماهنگی‌هایی را در پی دارد، گفت: یک علت مداخلات غیرتخصصی در آموزش و پرورش، به خود مسئولین این نهاد برمی‌گردد. در تمام مدت مسئولیتم یک نفر به سفارش مجلس یا دستگاه‌های دیگر استخدام نکردم و بازنشستگی ۱۷۵ هزار نفر صورت گرفت. اما بعد از این‌که رفتیم، برخی افراد کشتی آموزش و پرورش را به گِل نشاندند.

وی با ذکر این مثال که امکانات آموزش و پرورش درگیر انتخابات است اما هزینه آن پرداخت نمی‌شود، افزود: دستگاه‌ها به آموزش و پرورش فشار می‌آورند، اما باید محکم باشد. متاسفانه فرهنگ لابی و بده‌بستان هم وجود دارد و اگر مسئولی بخواهد بماند، باید در مواردی بده‌بستان داشته باشد. نمایندگان مجلس کار آموزش و پرورش را مختل می‌کنند و فرمان آموزش و پرورش را در استان‌ها به دست می‌گیرند و تا تغییر مدیر مدرسه هم مداخله می‌کنند.

علی‌احمدی بیان کرد: تنها بحث کمیت مطرح نیست، بلکه کیفیت هم باید مورد توجه باشد. فرزندان ما بیشتر در فضای مجازی حضور دارند و حضورشان در مدرسه باکیفیت نیست. چه سهمی از مستخدمین آموزش و پرورش در ۴۰ سال گذشته از طریق مجاری رسمی تربیت معلم و چه سهمی از دیگر طرق وارد آموزش و پرورش شده‌اند؟ وقتی مربیان نهضت سوادآموزی که تخصص آموزش بزرگسالان را دارند جذب آموزش و پرورش می‌شوند و به دوره ابتدایی می‌روند، چه اتفاقی می‌افتد؟

وی با تاکید بر این‌که تقویم آموزشی قطعا نیازمند اصلاح است، اظهار کرد: علی‌رغم محدودیت‌های قانونی باز هم آموزش و پرورش می‌تواند تصمیماتی اتخاذ کند. نگاه منفعلی در اغلب زمینه‌ها از جمله آموزش و پرورش داریم. باید راهکار بیابیم. به عنوان مثال، می‌توان پنجشنبه‌ها کلاس درس دایر کرد، در این صورت ۳۲ روز به ساعات آموزش افزوده می‌شود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: می‌توان بسته آموزشی تولید کرد و از طریق شبکه رشد و مجاری چندرسانه‌ای در اختیار دانش‌آموزان قرار داد. اگر مدرسه دوشیفته نیست، می‌توان کلاس برگزار کرد یا سیستم دوترمی را سه‌ثلثه کرد. در این صورت می‌توان برنامه را طوری تنظیم کرد که تعطیلی روزهای آلودگی هوا بین دو ثلث قرار بگیرد.

وی با بیان این‌که درست است مجلس در رأس امور است، ولی در برخی موارد پایش را از گلیمش فراتر می‌گذارد و متاسفانه آموزش و پرورش را با برخی مصوبات بیچاره کرده است، گفت: آموزش و پرورش بنگاه کاریابی نیست. درباره تغییر تقویم آموزشی نیز باید بگویم که خود آموزش و پرورش دارد کوتاهی می‌کند.

کد خبر 480283

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha