دولت قصد دارد پرداخت یارانه‌ها را هدفمند کند. علاوه براین دولت در سال جدید تسهیلاتی برای کمک به بخش خصوصی در خرید و یا احداث نیروگاه‌ها درنظر گرفته است.

با حمیدرضا صالحی دبیر سندیکای صنعت برق گفتگو کرده‌ایم.

  • درمورد پرداخت هدفمند یارانه دیدگاه شما به‌عنوان بخش خصوصی چیست؟

به‌عنوان سندیکای برق که بخش خصوصی اعضای مارا تشکیل می‌دهد ما از این طرح استقبال می‌کنیم. این کار باعث می‌شود که دولت اندوخته مالی لازم را برای تامین هزینه‌های توسعه این صنعت تامین کند. در حال حاضر بخشی از مشکل پرداخت بدهی‌های پیمانکاران صنعت برق از دولت ناشی از همین است.

دولت برای هر کنتور که حدود 20 میلیون در کشور است به‌طور متوسط 600 تا 650 هزار تومان یارانه می‌پردازد. دولت براساس این پیشنهاد می‌تواند به خانوار به‌طور متوسط حداقل نصف این مبلغ را به‌صورت کارت اعتباری واگذار کند تا هر خانوار خود برای این هزینه تصمیم‌گیری کند.

شاید این سؤال مطرح شود که این امر همه اقشار جامعه را شامل می‌شود و هدفمند نیست  اما به تدریج و با گذشت زمان نحوه پرداخت آن‌را می‌توان به‌سود اقشار آسیب پذیر اصلاح کرد.

  • طلب‌های شما از دولت چه مقدار است؟

طلب‌ها که در حدود2 هزار میلیارد تومان است مشکل اصلی ما نیست. مشکل ما خسارت‌هایی است که باید پیمانکاران بابت بدهی‌های بانکی به بانک‌ها بپردازند.

این خسارت‌ها به شکلی است که از میزان کل بدهی‌ها در حال افزایش است. البته .خوشبختانه دولت تاحدی از محل تبصره 11 بخشی از بدهی‌ها‌ را پرداخت کرده است.

  • دولت پیشنهاد داده است که بخشی از بدهی‌ها را به‌صورت سهام نیروگاه‌ها به شما پرداخت کند؟

این حرکتی مثبت است و ما از آن حمایت می‌کنیم. به همین دلیل برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا شرکت سرمایه‌گذاری تاسیس کنیم تا بازپرداخت بدهی‌های پیمانکاران در چارچوب سهام را مدیریت کند و با تجمیع بدهی‌ها امکان بازپرداخت را تسهیل کند. اما باید توجه کرد که طلب ما از دولت به بانک‌ها باید پرداخت شود.

بنابراین ما باید بخشی از این طلب را به‌صورت نقد دریافت کنیم که به بانک‌ها بپردازیم و امکان بازپرداخت آن به‌صورت سهام عملی نیست.

البته این درصورتی عملی است که نیروگاه‌های واگذارشده در دریافت مطالبات خود از دولت برای فروش بر ق با مشکل مواجه نشوند. این درحالی عملی است که توافق‌های قانونی میان طرفین انجام شود و زمینه‌های لازم فراهم شود.

  • دولت برای خرید و ساخت نیروگاه‌ها تصمیم به پرداخت وام به بخش خصوصی از محل حساب ذخیره ارزی گرفته است این مسئله را چگونه می‌بینید؟

به‌طور اصولی تولید انرژی همواره در همه کشورها مورد حمایت دولت‌هاست. این اقدامی پسندیده است و در ایران هم باید در این زمینه کمک شود. آنچه مهم است حمایت از بازپرداخت این سرمایه‌گذاری‌هاست.

تامین شرایط بازپرداخت بیش از سرمایه‌گذاری مهم است. بخش خصوصی در کشور باید برای بازپرداخت این وام‌ها از حمایت‌های لازم برخوردار باشد. چه در مورد خرید برق و چه در مقابل تغییر نرخ ارز‌های پرداختی برای بدهی که به دولت ایجاد می‌شود.

  • پیشنهاد شما برای این تضمین‌ها چیست؟

این تضمین‌ها می‌تواند با حمایت‌های لازم و پیش‌بینی مسائل قانونی عملی شود.

علاوه‌براین با فعال‌شدن بیمه‌ها در کشور می‌تواند به‌صورت پوشش بیمه برای سرمایه‌گذاری و تصمیم پرداخت بدهی دولت و یا بازپرداخت بخش خصوصی در برابر نوسان‌های ارز باشد.

راه‌اندازی اینگونه بیمه‌ها هم به دولت و هم به بخش خصوصی کمک می‌کند.

کد خبر 47926

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز