شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

هریک از بیماری‌های روانی و جسمی در یکدیگر تاثیرگذارند، زمانی که روان آدمی آزرده‌خاطر می‌شود به نوعی جسم را نیز درگیر می‌کند و گاه برعکس برخی بیماری‌های جسمی بر روان آدمی تاثیرگذار است.

افسردگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، هریک از بیماری‌های روانی به نوعی در جسم تاثیر می‌گذارد و گاه افراد به دنبال درمان بیماری جسمانی خود هستند غافل از آن‌که ریشه بیماری آن‌ها در روح و روان فرد پنهان شده است.

براساس گزارش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۳ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور از یک اختلال روانپزشکی رنج می‌برند به عبارت دیگر از هر ۴ نفر در این گروه سنی یک نفر دچار یکی از اختلالات روانپزشکی است. بیش از ۶۰ درصد افراد دارای اختلالات روان «افسردگی» دارند.

میزان افسردگی شدید در دنیا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در دنیا ۲ هزار و ۹۲۳ نفر است و در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۳ هزار و ۳۲۸ نفر دچار افسردگی شدید هستند. میزان شیوع افسردگی در کل جهان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر هزار و ۴۲۵ و در ایران هزار و ۲۷۵ نفر است. 

  • افسردگی شایع‌ترین اختلال روانی

محمدرضا کاوری متخصص روانپزشکی در این زمینه می‌گوید: افسردگی شایع‌ترین اختلال روانی است که علاوه بر آسیب زدن به سلامت روح و روان، جسم را نیز بیمار و به مرور فرسوده می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: معمولا در افراد مبتلا به افسردگی، دیر خوابیدن یا بیداری در شب گزارش می‌شود ولی برای برخی دیگر پرخوابی آزاردهنده است. درد قفسه سینه نیز می‌تواند علامتی از مشکلات قلبی، ریوی و گوارشی باشد. لازم است با پزشک معالج درباره علل احتمالی این نوع درد مشورت شود. اگر علت جسمانی برای آن یافت نشود، این نوع درد می‌تواند ریشه عصبی و افسردگی باشد.

  • احساس خستگی در افسرده‌ها چهار برابر دیگران

این استاد دانشگاه بیان می‌کند: اگر فردی با وجود استراحت و خواب کافی خستگی‌اش رفع نمی‌شود و برای انجام کارهای روزمره انرژی ندارد، علامتی از افسردگی را در خود دارد.

وی می‌افزاید: براساس مطالعات انجام‌شده، افراد افسرده چهار برابر بیشتر از افراد سالم خستگی‌های غیرقابل توجیه دارند و در مقابل افراد با خستگی و بی‌حالی سه برابر بیشتر به افسردگی مبتلا می‌شوند.

کاوری دردهای ماهیچه‌ای و مفصلی را از علائم افسردگی می‌داند و می‌گوید: احساس درد و افسردگی با یکدیگر مرتبط هستند. زندگی با درد مکرر می‌تواند خطر افسردگی را افزایش دهد و افسردگی به خودی خود ممکن است حس درد را به وجود آورد، چراکه هر دو این شرایط ناقلین شیمیایی در مغز موثر هستند و احتمال پیشرفت دردهای مداوم در افراد افسرده سه برابر بیشتر است.

وی توضیح می‌دهد: مغز و سیستم هاضمه ما به شکل قدرتمندی به هم مرتبط هستند و به همین علت است که بسیاری از ما دل‌درد یا تهوع را در زمان استرس و نگرانی تجربه می‌کنیم. افسردگی می‌تواند دلیلی بر علائمی مانند تهوع، سوءهاضمه، اسهال یا یبوست باشد.

  • افسردگی میگرن را سه برابر تشدید می‌کند

این روانپزشک با بیان این‌که افراد افسرده اغلب از سردرد گله‌مندند، می‌گوید: افسردگی شدید سه برابر احتمال میگرن را افزایش می‌دهد و افراد مبتلا به میگرن پنج برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند.

کاوری خاطرنشان می‌کند: برخی از مبتلایان به افسردگی اشتهایی برای غذا خوردن ندارند و در مقابل برخی دیگر نمی‌توانند از خوردن دست بکشند و غذا خوردن احساس تنش و ناکامی را در آن‌ها کاهش می‌دهد. افسردگی با اختلالاتی مانند بیش‌خواری مرتبط است و این ارتباط در زنان به شکل قوی‌تری خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: زود خشمگین شدن و بی‌قراری به دلیل مشکلات خواب از دیگر مسائلی است که به افسردگی مربوط می‌شود. افسردگی گرایش فرد را به مشروبات الکلی یا مصرف مواد مخدر بالا می‌برد و آنها نیز به طبع تحریک‌پذیری و ناآرامی را در فرد دامن می‌زند.

این روانپزشک با اشاره به این‌که کاهش تحرک و فعالیت از دیگر علائم ابتلا به افسردگی است، می‌افزاید: داشتن برنامه جسمانی منظم نه تنها اندام‌های بدن را متناسب‌تر می‌سازد، بلکه ناقلین شیمیایی را در مغز آزاد می‌کند و با ایجاد احساس نشاط، حساسیت به درد را کاهش می‌دهد.

کاوری یادآور می‌شود: افراد افسرده برای ورزش و فعالیت انرژی و انگیزه کافی ندارند، اما این افراد باید به یاد داشته باشند که ورزش می‌تواند انرژی‌شان را بیشتر کند، احساس خستگی و رخوت را کاهش دهد و به خواب بهتر آن‌ها کمک کند.

کد خبر 478925

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha