شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۲
۰ نفر

محسن علی اکبری*: معمولا در نوروز و تابستان گرایش مردم به سرگرمی، از جمله رفتن به سینما به‌عنوان یک تفریح سالم بیشتر می‌شود. این حرکت، به سینما رونق می‌دهد.

درست برخلاف زمان‌هایی که استقبال از سینما کاهش می‌یابد. اما نامگذاری زمان مرده اکران اساساً در سینما مقوله بی‌معنایی است.

اگر فیلمی خوب ساخته شده باشد و از شاخصه‌های یک فیلم موفق تبعیت کرده باشد، در هر زمانی که اکران شود با موفقیت مواجه می‌شود. البته این موفقیت ممکن است نسبی باشد ولی به‌هرحال اطلاق زمان مرده در مورد اکران فیلم، اصطلاح بی‌معنایی است.

اگر فیلم خوبی با سازوکارها و مشخصات یک فیلم موفق هنری و تجاری ساخته شود ولی در اکران شکست بخورد، آن زمان باید عنوان کنیم که سینمای ما دچار مشکل شده و آنگاه باید در پی دلایل آن بگردیم ؛ مواردی مثل زمان اکران، تعداد سینماها و مسائلی ازاین دست.

برای نمونه می‌شود از فیلم «پاداش سکوت» نام برد که 2 سال پیش در زمانی نامناسب و با 4 سینما اکران شد ولی با وجود تمام مشکلات، فقط در تهران نزدیک به 160 تا 170 ملیون تومان فروخت.

بی‌شک اگر این فیلم گروه داشت، در همان شرایط و مقطع زمانی فروش بهتری می‌یافت. یکی از دلایل موفقیت این فیلم در بکارگیری تکنیک‌های فیلمبرداری زیر آب بود.

از این‌رو می‌گویم که فیلمسازان ما باید به‌جای چانه زدن بر سر زمان اکران، بکوشند تا براساس رسالت هنری خود از تکنیک بین‌المللی روز و محتوای درست و خوب، با پیام‌های درست برای سازندگی جامعه در کار هایشان استفاده کنند.

در چنین حالتی حتی اگر فیلمشان در زمان اکران مناسبی روی پرده نرود، قطعاً آن فیلم مورد استقبال مخاطب واقع خواهد شد.تولید فیلم در کشور ما کم نیست ولی تعداد سینما‌ها به نسبت افزایش میزان تولید، زیاد نشده است.

زمانی تنها حدود 25 تا 30 تولید سینمایی در سال داشتیم ولی امروز این رقم افزایش چشمگیری یافته است. در همین حال افزوده شدن سینما فاصله زیادی با میزان تولید فیلم دارد و اکنون این ظرفیت، جوابگوی فیلم‌های سینمایی نیست.

به‌طور متوسط اگر برای هر فیلم، یک ماه اکران پیش‌بینی شود، با توجه به اینکه حالا ما 5 گروه سینمایی داریم، هر ماه فقط 5 فیلم اکران می‌شود که در طول سال 60 فیلم خواهد شد، در حالی که اکنون در سال نزدیک به 100 فیلم تولید می‌شود و از این میان حدود 40 فیلم سینمایی امکان اکران پیدا نمی‌کنند.

به این ترتیب چاره‌ای نیست جز اینکه در هر وقت و زمانی فیلم‌ها اکران شوند. پس مشکل اصلی سالن سینماست. باید تعداد سینما‌ها افزایش یابد یا دست کم تعداد گروه‌ها به 8 یا 10 برسد تا این تعداد فیلم به پرده سینماها برسند.برای رفع این مشکل باید سرعت سالن‌سازی‌‌مان بیشتر از این باشد.

*تهیه‌کننده سینما

کد خبر 47795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز