پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۶
۰ نفر

چه کسی فکرش را می‌کرد پدیده‌ای که حدود 111سال پیش در بلوار «کاپوسین» شهر پاریس و در زیرزمین «گراندکافه» مردم را ترساند، حالا به هنری محبوب میان مردم کشورها و شهرها تبدیل شود؟

حالا نشستن روبه‌روی پرده نقره‌ای سینما یعنی شریک شدن در یک زندگی مجازی و مصور؛ یعنی همان جادوی هنر هفتم که وسوسه‌اش همه دنیا را گرفته است. مثل خیلی از ساکنان پایتخت که گوشه‌ای از این پهنه‌اند.

‌این روزها خبرهای خوشی به گوش پایتخت‌نشینان می‌رسد؛ سینمای مدرن و جدیدی در پایتخت، جای سینمایی را گرفته که در 29فروردین سال76 در دام شعله‌های آتش سوخت و فقط خاکستری از آن برجای ماند.

سینما آزادی سوخت و درست یک دهه بعد، آزادی‌ای دیگر با تلاش مدیران شهری متولد شد. حالا فرض کنید با خانواده محترم، هوس فیلم دیدن در سینما را کرده‌اید، انتخاب‌تان هم سینما آزادی مدل86 است؛ فکر می‌کنید چه چیزی در انتظار شماست؟ این گزارش را بخوانید تا حساب کار دست‌تان بیاید.

اگر فکر می‌کنید که با رفتن به سینما آزادی، مثل بسیاری از سینماهای تهران با یک ساختمان نهایتا 2 یا 3طبقه مواجه خواهید شد، سخت در اشتباه‌اید.

روزگاری سینما آزادی، به دلیل شکوه، عظمت و معماری ویژه‌اش معروف بوده است؛ پس سینمایی که جایش را می‌گیرد، باید دست‌کمی از آن سینمای قبلی نداشته باشد.

اگر ساختمان جدید سینما آزادی را چشم نمی‌زنید، بد نیست بدانید که قد و بالایش حدود 60متر از سطح زمین فاصله دارد. مجموعه سینما آزادی در 8طبقه ساخته شده که البته 2طبقه‌اش در زیرزمین قرار دارد؛ یک طبقه همکف است و 5طبقه هم سر به فلک کشیده است.

سینما آزادی از 5سالن نمایش تشکیل شده  که در طبقه‌های پنجم به بعد قرار گرفته‌اند. نام این سالن‌ها هم به این ترتیب انتخاب شده‌اند؛ «آزادی»، «شهر فرنگ»، «شهر قصه»، «شهر هفتم» و «شهر هنر».

قرار است در سالن‌های این سینما، فیلم‌هایی در ژانرهای متفاوت پخش شود تا بتوان نظر همه افراد مختلف خانواده، در هر سن و سالی را تأمین کرد. بالاخره ممکن است از فیلمی که پدر و مادر خانواده می‌پسندند، بچه‌ها متنفر باشند. حتماً می‌خواهید بدانید که این سالن‌ها می‌توانند میزبان چند تماشاگر باشند.

سالن آزادی حدود 517صندلی دارد و در هر یک از سالن‌های دیگر هم حدود 150نفر می‌توانند روبه‌روی پرده نقره‌ای سینما بنشینند. در مجموع این مرکز سینمایی می‌تواند یک‌هزار و 117تماشاگر را پذیرا باشد.

خرید مفصل در سینما

معمولا روح هیچ موجود زمینی‌ای نمی‌تواند از این همه قلقلک جان سالم به‌در ببرد! گاهی دیدن یک فیلم در سینما، آدم را به اندازه یک زلزله 8ریشتری تکان می‌دهد و می‌لرزاند اما بالاخره استثنا هم میان آدم‌ها وجود دارد.

شاید میان خانواده‌تان، فردی هم پیدا شود که میانه‌اش با سینما، کارد و پنیر باشد و هیچ علاقه‌ای به دیدن فیلم، آن هم در سینما نداشته باشد. خب، می‌تواند در خانه بماند ولی نه، حداقل در رفتن به سینما آزادی گزینه‌های دیگری هم وجود دارد.

باور کنید که دیگر باید فاتحه سینماهای نسل گذشته را خواند. این روزها در دنیا «مالتی پلکس»‌ها جای سینماها را گرفته‌اند.

مهم‌ترین ویژگی و تفاوت این سینماهای عصر جدید نسبت به سینماهای گذشته هم این است که در این مجموعه‌ها به‌غیر از سالن سینما، امکانات دیگری هم پیدا می‌شود. این الگو در ساخت سینما آزادی هم کاملا رعایت شده است و شاید به‌نوعی بتوان این سینما را اولین مالتی‌پلکس مدل ایرانی به‌حساب آورد.

سازندگان این مجموعه از نخستین طبقه زیرزمین تا طبقه دوم ساختمان را به فروشگاه‌های تجاری مختلف اختصاص داده‌اند که قرار است تبدیل به یک مرکز خرید محصولات فرهنگی و رفاهی شود.

اگر یکی از اعضای خانواده اهل فیلم دیدن و این‌جور حرف‌ها نیست، احتمالا مرکز تجاری سینما آزادی برایش جذاب خواهد بود. در ضمن می‌توانید کمی زودتر به این سینما قدم‌رنجه بفرمایید و قبل از دیدن فیلم، همراه خانواده خرید مفصلی هم در این مرکز داشته باشید یا بچه‌ها را برای فیلم دیدن، ‌دنبال نخود سیاه بفرستید و خودتان با خیال راحت به خرید بروید.

به صرف یک فنجان چای

در بعضی خانواده‌ها، آدم‌های عجیب و غریبی پیدا می‌شوند. شاید یکی از اعضای خانواده‌تان لذت خوردن یک قهوه تلخ در یک کافی‌شاپ شیک را به هر چیزی- حتی دیدن فیلم- ترجیح بدهد.

حالا باید چه کار کرد؟ می‌خواهید بی‌خیال فیلم دیدن شوید و به یک کافی‌شاپ باکلاس بروید؟ اشتباه نکنید. مجموعه سینما آزادی برای اهل قهوه، نسکافه، اسپرسو، کاپوچینو و... هم جای جذابی خواهد بود. این مرکز سینمایی دارای 4کافی‌شاپ بسیار شیک و مدرن است که یکی در طبقه نخست زیرزمین و 3تای دیگر در نیم‌طبقه‌های میان طبقه‌های سوم تا پنجم قرار دارند.

بد نیست سینمادوستان هم بدانند که این کافی‌شاپ‌ها در نقاطی، با تالارهای انتظار مجموعه هم همپوشانی دارند. اما اهل شکم هم نگران نباشند؛ مگر می‌شود مجموعه‌ای به این بزرگی برای آنها جایی نداشته باشد؟ رستورانی در بالاترین نقطه مجموعه- یعنی روی طبقه پنجم- ساخته شده است که دور تا دور آن دیواره شیشه‌ای قرار دارد.

اگر سری به این رستوران مجهز بزنید، خواهید دید که  شهر زیر پایتان است؛ آن وقت، هم دلی از عزا درمی‌آورید و هم حسابی پایتخت را دید می‌زنید.

این آزادی جدید نمی‌سوزد

شنیده‌اید که «مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد»؟ بعضی‌ها دیده‌اند که سینما آزادی در یک چشم به‌هم زدن، تمام شکوه و عظمتش را از دست داد و طعمه شعله‌های بی‌رحم حریق شد.

حداقل خیلی‌ها خبرش را دهان به دهان شنیدند و با دیدن تصاویر و عکس‌هایش، با حسرت به سوختن رؤیاهایشان نگریستند. حالا شاید دست و دل همان بعضی‌ها برای رفتن به سینمای جدید آزادی بلرزد. اما آن اتفاق باعث شد که از همان روزهای اول، بحث ایمنی سینما آزادی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های سازندگان این مجموعه باشد.

در سینما آزادی یک سیستم اعلام حریق قرار داده شده است که حسگرهایش هرگونه دود و اشتعال را تشخیص داده و به‌سرعت به مدیریت ایمنی مرکز خبر می دهد. سیستم حفاظت و ایمنی مجموعه هم از نوع BMS است.

این سیستم هوشمند به‌گونه‌ای تعبیه شده که تمام بخش‌های تأسیسات و تجهیزات را دربر می‌گیرد و حسگرهایش این قابلیت را دارند که از هر نقطه از بنا، برای هدایتگر مرکزی سیستم، علامت بفرستند.

آخرین تکنولوژی اینجاست


حالا برای سینمایی جشن تولد گرفته‌ایم که حدود یک دهه قبل مرده است؛ سینمایی که با کلی خاطره سوخت. کمر سینما آزادی و شهر قصه زیر فشار شعله‌های آتش خم شد اما حالا سینمایی دیگر به‌جایش قد کشیده است.

سراغ تشکری‌نیا- مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی- رفتیم تا از چند و چون ساخت سینما آزادی جدید مطلع شویم.

  • شهرداری متولی ساخت سینما نیست. چه شد که وارد این عرصه شد؟

وقتی از زیستگاه و محل زندگی سخن می‌گوییم، مدیریت شهری می‌تواند خودش را مکلف به انجام بعضی کارها بداند. وقتی می‌خواهیم سطح زندگی شهروندان را اعتلا ببخشیم، فقط به معنی ساختن آپارتمان‌های شیک یا مکانیزه‌کردن جمع‌آوری زباله نیست بلکه توجه کردن به نیازهای فرهنگی شهروندان هم مهم است و حتی باید گفت که در اولویت هم قرار دارد. داشتن سینمای مجهز، یک نیاز شهری است.

  • اصرار داشتید که طبق وعده این پروژه برای جشنواره فیلم فجر امسال آماده شود. این شتاب‌زدگی در ساخت، باعث کاهش کیفیت کار نشد؟

شهردار تهران در جشنواره فیلم فجر 2سال قبل به هنرمندان سینما قول دادند که سینما آزادی را به‌عنوان نماد سینمای ایران دوباره بسازند. عملیات جدی از اردیبهشت‌ماه امسال آغاز شد اما این موضوع هیچ‌گاه باعث نشد که کیفیت ساخت‌وساز را فدای سرعت بکنیم. برنامه‌ریزی دقیق، سرعت کار را بالا برد.

  • در کیفیت نمایش تصویر و پخش صدا در سالن‌ها شاهد تغییری در سینما آزادی خواهیم بود یا سیستم‌ها زیاد تفاوتی با سینماهای دیگر شهر ندارند؟

در سالن اصلی‌مان برای اولین بار آپارات دیجیتال گذاشته‌ایم. برای این کار با 2شرکت معتبر خارجی مذاکره کردیم و از آنها خواستیم که آخرین دستاورد در این زمینه را در اختیارمان قرار دهند.

مطمئن باشید که آخرین تکنولوژی را در زمینه صدا و تصویر در سینما آزادی، در اختیار داریم که امیدوارم فیلم‌های باارزشی هم برای استفاده از این امکانات ساخته بشود.

  • برای ساخت این سینما از مدل‌های کشورهای دیگر الگوبرداری کردید؟

باید ساختن سینمای استاندارد را از جایی شروع می‌کردیم و خوشحالیم که مدیریت شهری پایتخت، اولین گام‌ها را در این زمینه برداشت. مدیران شهری به این فکر کردند که در زمینه ساختن سینما در دنیای امروز، چه اتفاق‌هایی افتاده است؛ یعنی سراغ الگوهای روز کشورهای دیگر رفتیم تا از تجربه آنها برای جذب مخاطب سینما استفاده کنیم.

  • میزان امنیت آثار سینمایی در سینما آزادی چقدر است؟

به همه چیز فکر شده است. اگر دوربینی به هر شکلی از پرده یا هرچیز دیگری در سینما آزادی فیلم‌برداری یا عکس‌برداری کند، سیستمی نصب شده که با فرستادن سیگنال‌هایی مخصوص، این تصاویر را سیاه می‌کند؛ پس پدیده سرقت اثر هنری در این سینما غیرممکن خواهد بود.

کد خبر 43703

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز