دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۶ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

مریم دُرستانی: درست ساعت 15: 13 دقیقه روز 29 فروردین ماه سال 76 مثل سال‌های 55 و 69 آتش به جان سینما آزادی افتاد.

اما این‌بار آتش سوزاننده‌تر بود و شدیدتر. بیش‌از 28 سال خاطره در انبوه دود و خاکستر به ناگهان ناپدید شد. سینما آزادی فروریخت و تنها نام و رؤیایی دوردست از آن به جا ماند. ساختمانی که در سال 1348 پی‌ریزی شده‌بود و سال‌ها به نام سینما شهر فرهنگ فعالیت می‌کرد و پس از انقلاب اسلامی نیز نام آزادی بر آن گذارده شد، در آتش سوخت تا سال‌ها بعد، تلاش هیچ‌کدام از مسئولان به بار ننشیند و پس از گذشت 9 سال توسط محمد باقر قالیباف، این حفره  مرکز شهر به ساختمانی زیبا تبدیل شود که دوباره همان رؤیای شکوهمند سینما آزادی را تداعی کند.

 این روزها روزشمار نصب شده بر بالای سینما آزادی هر روز کم و کمتر می‌شود تا بازگشایی آن در بهمن‌ماه هدیه‌ای باشد برای اهالی سینما.

اکبر تشکری نیا- مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران از اقدامات شهرداری برای توسعه فضاهای فرهنگی و مذهبی و بازسازی سینما آزادی می‌گوید: شرکت توسعه فضاهای فرهنگی، بازوی اجرایی شهرداری تهران در زمینه گسترش فضاهای فرهنگی است. این شرکت از یک سال و نیم پیش و به دستور دکتر قالیباف، طرح جامع توسعه فضاهای فرهنگی را به شهرداری ارائه کرد.

او از اجرای طرح نظر سنجی برای شناخت نیازهای شهروندان در زمینه فرهنگی و هنری و مذهبی سخن گفت و ادامه داد: این طرح، توسعه همه جانبه فضاهای مذهبی، فرهنگی، هنری و ورزشی را در نظر داشت که شامل 11 مجموعه سینمایی، 20 ورزشگاه و 25 مسجد است. همچنین ساخت کتابخانه‌هایی مثل باغ کتاب تهران در 45 هزار متر مربع زمین و باغ موزه دفاع مقدس در 200 هزار متر مربع هم اکنون در دست ساخت است.

تشکری نیا از دستور دکتر قالیباف برای گسترش فضاهای مذهبی، فرهنگی، هنری و ورزشی به‌عنوان یک اولویت نام می‌برد.«ما به گفته شهردار عمل می‌کنیم که اعلام کرد ما به 3 میلیون متر مربع فضاهای فرهنگی، هنری در سطح شهر نیازمندیم.»

او همچنین به ساخت مجتمع سینمایی ملت اشاره کرده و می‌افزاید: مجتمع سینمایی ملت به مکانی با نام کاخ جشنواره تبدیل خواهد شد. کاخ جشنواره می‌تواند مکانی باشد برای برنامه‌ریزی جشنواره‌های داخل کشور و از آن جا تمام جشنواره‌ها رهبری خواهد شد.

تشکری نیا در پایان می‌گوید: مجتمع سینما ملت می‌تواند به‌عنوان طرح سینمایی ویژه برای برگزاری جشنواره‌های هنری باشد، ضمن آنکه احداث آن دروازه ورودی به پارک ملت است و ویژگی هویت بخشی به این پارک را نیز دارد. سینما آزادی در جشنواره فجر امسال میزبان هنرمندان خواهد بود.

از این‌رو نظر‌های آنان در مورد فعالیت‌های فرهنگی و هنری شهرداری تهران، موضوع این گزارش است؛کسانی که چهره‌هایی نام‌ آشنا هستند و سال‌ها در عرصه فرهنگ و هنر این مرز و بوم تلاش کرده‌اند و امروز نیز نامی یافته‌اند از این راه.

ای کاش سایر مسئولان

محمد علی کشاورز بازیگر مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون در این باره گفت: هرچند نمی‌توان فعالیت‌هایی را که منجر به ساخت سالن‌های سینما و تئاتر می‌شود  نادیده گرفت اما ای‌کاش سایر مسئولان به این اندازه به محتوای سینما و تئاتر دقت کنند. در واقع این اقدام باید در زمینه‌های دیگر مورد توجه قرار گیرد که نیازمند تلاش مسئولان مربوطه است.

راضی هستم

عزت‌الله انتظامی بازیگر برجسته سینما و تلویزیون و تئاتر معتقد است: بهتر است اقدامات شهرداری در دوره فعلی را نسبت به دوره‌های قبل مقایسه کنیم. در دوره‌های گذشته هیچ اقدامی در جهت نوسازی سینما آزادی صورت نگرفت.

 اما اکنون تبدیل مکان‌هایی مثل امام‌زاده حسن و تئاتر فردوسی به 15 – 10 سالن و همین‌طور منطقه انبار نفت(سرپل راه‌آهن) اقدامات مثبت و آینده نگرانه‌ای برای رشد سینماست. این هنرمند پیشکسوت و استاد بازیگری در ادامه می‌گوید: من از پیشرفت‌های فرهنگی و هنری شهرداری راضی هستم. انتظامی در ادامه از فوت اکبر رادی اظهار تأسف می‌کند و می‌گوید: ما یکی از نمایشنامه نویسان خوب کشورمان را از دست دادیم.

به سمت کمال و تعالی

علی نصیریان اما در مورد سینما آزادی با نگاهی منصفانه سخن می‌گوید: این اقدام بیانگر این نکته است که فعالیت‌های شهرداری فقط در حوزه خدمات شهری نیست و مسائل فرهنگی و اجتماعی را نیز شامل می‌شود.

همان‌طور که شهردار تهران به این نکته اشاره کرد، در واقع ترویج این فعالیت‌ها موجب آسایش و تشویق جامعه به سمت کمال و تعالی و معنویات می‌شود. امیدواریم شهرداری به این فعالیت‌هایش ادامه دهد.

او به رکود عرصه تئاتر اشاره کرد و خواهان ورود مسئولان فرهنگی شهرداری به این عرصه شد و افزود: اگر فعالیت شهرداری همان‌طور که به ترویج و احیای سالن‌های سینما منجر شده‌است، بتواند عرصه تئاتر را نیز مورد توجه قرار دهد، بسیار قابل تقدیر خواهد بود.

تنها 43 روز

کیومرث پور‌احمد، کارگردان سینمای کشور که به تازگی فیلم اتوبوس شب از او بر پرده سینما بود درباره بازسازی سینما آزادی می‌گوید: من هر روز مسیر رفت و آمدم از مقابل سینما آزادی است.

مدتی سفر بودم و پس بازگشت، یک روز که از جلوی سینما آزادی می‌گذشتم ناگهان متوجه شدم که تنها 43 روز به پایان ساخت سینما آزادی بیشتر نمانده‌است.این روزها خیلی شوق انگیز است و به‌نظرم مانند نبض تپنده‌ای در جهت ساخته شدن اولین مجتمع استاندارد است. زیرا با گشاده دستی و درک و شعور که از دکتر قالیباف سراغ داریم توقع می‌رود یک سینمای آبرومند در پایتخت ساخته شود. تا به امروز تنها یک سینما( سینما فرهنگ) در شهر وجود دارد که به لحاظ تصویر و صدا استاندارد است.

این کارگردان برجسته سینما در ادامه می‌افزاید: در سال‌های 75، شهردار وقت تلقی قدیمی ما را نسبت به شهرداری تغییر داد. در دوره فعلی نیز اقدامات فرهنگی و اجتماعی و آبادانی به اندازه‌ای است که چنین تصوری شکل گرفته‌است.

سینما ملت نیز در راه است

محمد صابری- سخنگوی سینماداران- از اقدامات شهرداری تهران در زمینه توسعه فضاهای فرهنگی اظهار رضایت می‌کند و می‌افزاید: از زمان مدیریت جدید شهرداری و به جهت دلبستگی شخص دکتر قالیباف به مقوله سینما و هنر، اقدامات گسترده‌ای در این زمینه صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به ساخت سینما ملت اشاره کرد که این نکته بیانگر وجود رویکردی مثبت به این عرصه است.

او ادامه می‌دهد: شروع ساخت و ساز پردیس سینمایی یافت‌آباد با 4 سالن و همچنین آغاز ساخت پردیس سینمایی رازی واقع در میدان قزوین بیش از پیش بیانگر این رویکرد مدیریت شهری است.

اما سینما آزادی بهانه گفت‌و‌گوی‌ ماست. محمد صابری در این باره می‌گوید: این مجتمع با ساخت مجدد مجهز به 4 سالن 150 نفری و یک سالن 400 نفری است که براساس وعده شهردار قرار است به جشنواره فجر امسال برسد.

سخنگوی انجمن سینما داران همچنین از توجه دکتر قالیباف به حوزه فرهنگ به‌عنوان یک نقطه قوت یاد می‌کند و می‌افزاید: درست است که فضاهای فرهنگی و هنری با تلاش شهرداری در حال گسترش است، اما اگر اداره این اماکن به دست متخصصان آن سپرده نشود، شاید به خوبی از آنها استفاده نشود. البته با شناختی که از شهردار تهران داریم این موضوع نیز حل خواهد شد.

قابل تقدیر است

ایرج راد، بازیگر سینما نیز در مورد بازسازی سینما آزادی می‌گوید: همان‌طور که مراکز فرهنگی و هنری در جهت گسترش فرهنگ تلاش می‌کنند، در زمینه ساخت سالن‌های تئاتر نیز انتظار می‌رود اقدامات مثبتی انجام شود.

متأسفانه در این چند سال کلنگ بناهای تئاتر زده شده ولی هیچکدام به نتیجه نرسیدند، مثل باغ ملک در خیابان شریعتی یا تپه عباس آباد که قرار بوده سالن عظیم و بی‌نظیری باشد ولی هنوز خبری از آن نیست.

 2 سوله باغ هنرمندان نیز قرار بوده برای دهه فجر سال گذشته آماده شود ولی برای امسال هم هنوز آماده نیست.راد در ادامه می‌افزاید: فعالیت‌های شهرداری درباره سینما آزادی قابل تقدیر است اما ما تنها یک سالن تئاتر شهر داریم که با وقفه ساخت و ساز آن، تئاتر نیز تعطیل می‌شود. چون تئاتر ما وابسته به تئاتر شهر است و این اصلا خوب نیست.

کد خبر 41701

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز