از ابتدای سال تاکنون بیش از هزار و ۸۰۰برنامه سلامت‌محور در منطقه۱۹ اجرا شده و ۴۵هزار شهروند از خدمات آن بهره‌مند شده‌اند، برای کسب اطلاعات بیشتر در این‌باره با «محسن فریدی» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه همکلام شده‌ایم.

محسن فريدي

همشهری آنلاین-زهرا بلندی: «اولویت پیشگیری بر درمان» و «کاهش مخاطرات تهدیدکننده سلامت» به‌عنوان یکی از اهداف مدیریت شهری محسوب می‌شود. اداره سلامت شهرداری منطقه۱۹ چقدر در پیشبرد این هدف موفق عمل کرده است؟ 
برگزاری همایش‌ها، دوره‌های آموزشی، ارائه خدمات رایگان درمانی و... نه تنها در پیشگیری از بیماری‌ها مؤثر است، بلکه ارتقای سواد سلامت شهروندان را نیز به همراه دارد. معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه۱۹ با هدف ارتقای سلامت شهروندان و توانمندسازی آنها برای داشتن رفتارهای سالم، از ابتدای سال تا پایان آذر یعنی در ۹ماه گذشته به برگزاری بیش از هزار و ۸۰۰برنامه سلامت پرداخته که براساس آن ۴۵هزار نفر از خدمات سلامت‌محور بهره‌مند شده‌اند. 
در این دوره چه برنامه‌هایی با مشارکت کانون‌های اداره سلامت شهرداری منطقه اجرا شده است؟ 
بعد از جلساتی که با کانون‌های حوزه سلامت منطقه برای نیازسنجی و تدوین برنامه‌های مورد نیاز شهروندان داشتیم، فعالیت‌هایی همچون برگزاری همایش‌های فصلی با موضوع پیشگیری از دیابت، اعزام دبیران کانون‌های سلامت به اردوهای آموزشی مستند بیماری ایکتیوز، استقرار تیم انتقال خون در ساختمان شهرداری منطقه، استقرار اتوبوس دیابت، ارائه خدمات مشاوره‌ای، اجرای برنامه‌های نمایشی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های زندگی، شناخت و پیشگیری از بیماری‌ها، سلامت اجتماعی، تغذیه سالم و ایمنی در زندگی را به‌صورت مستمر یا در مناسبت‌های مختلف در تقویم سلامت داشته و بعد از این نیز خواهیم داشت. 


مخاطبان این برنامه‌ها چه گروه‌هایی هستند؟ 
عمده فعالیت ما با اعتقاد به اینکه هر فرد یک خانواده است در سراهای محله، مدارس، مساجد و پایگاه‌های بسیج برگزار شده که بیشتر شرکت‌کنندگان آن بانوان خانه‌دار هستند. این افراد با شرکت در هریک از این برنامه‌ها در ارتقای سطح سلامت خانواده‌های خود نقش به سزایی ایفا خواهند کرد. 
نهادهای دیگر هم در اجرای این برنامه‌ها مشارکت داشته‌اند؟ 
تعمیق، گسترش همکاری و جلب مشارکت سازمان‌های مرتبط از دیگر برنامه‌های مهم اداره سلامت است که بر این اساس بیش از ۱۰نهاد و مؤسسه در اجرای برنامه‌های سلامت محور با شهرداری منطقه مشارکت داشته‌اند.


برای ثمربخشی این برنامه‌ها چه اقدامی انجام داده‌اید؟ 
ضمن استمرار اجرای برنامه‌ها طرح‌های دیگری هم در دست اجرا داریم. طرح آزمایشی سلامت روان یکی از برنامه‌هایی است که با هدف کاهش استرس والدین و عملکردشان در برخورد با کودکان در سرای محله اسماعیل‌آباد به اجرا درآمده است. تأییدیه اجرای طرح «تعیین اثربخشی نمایش درمانی» (سایکودرام) به‌عنوان یکی از کارویژه‌های سلامت روان هم دریافت شده و به‌زودی در دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه منطقه اجرا می‌شود. براساس این طرح اولویت نیازهای آموزشی شهروندان در حوزه سلامت بررسی و با مشارکت گروه‌های نمایشی مباحث مورد نیاز در قالب اجرای تئاتر به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود.

کد خبر 477914

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha