املاک موقوفی زیادی در محله یافت‌آباد وجود دارد که متأسفانه بیشتر افراد ساکن در این املاک از پرداخت اجاره‌بهای سالانه ملک موقوفه خود سرباز می‌زنند، در حالی که طبق قانون و شرع، باید اجاره‌بها را در موعد مقرر بپردازند.

رئیس اوقاف جنوب

همشهری آنلاین‌ / رضانیکنام: به گفته رئیس اداره اوقاف و امور خیریه جنوب غرب تهران، بیشتر املاک قولنامه‌ای محله یافت‌آباد از موقوفه‌های «جراح تهرانی»، «متحدان» و «فرمانفرماییان» است و طبق سفارش و وصیت این افراد، درآمد حاصل از موقوفات باید صرف امور خیرخواهانه‌ای از جمله عتبات عالیات، خیرات، دارو و درمان بیماران نیازمند و... شود که فعلاً مقدور نیست.

حجت‌الاسلام «رضا گوهری» درباره مشکلات خانه‌های وقفی در این بخش از تهران به خبرنگار ما می‌گوید: «هر کدام از این املاک موقوفه‌ای در یافت‌آباد سند رسمی دارند و ۹۰درصد ازشهروندان در املاک وقفی ساکن هستند.»

 وی اضافه می‌کند: «این گروه از شهروندان باید بابت سکونت در این املاک اجاره بپردازند تا طبق وصیت واقفان صرف امور خیرخواهانه که خیّران در نظر داشته‌اند، شود. با این وجود، مشکل مهمی که در این محله دیده می‌شود، بی‌توجهی برخی افراد به پرداخت این هزینه است.»

عواید اجاره املاک وقفی برای نیازمندان

حجت‌الاسلام گوهری درباره یکی از علل بی‌توجهی ساکنان به این موضوع می‌گوید: «برخی افراد عنوان می‌کنند ملکی که در آن ساکن هستند را به‌صورت قولنامه‌ای خریده‌اند و نباید اجاره بپردازند چون مالک آن هستند. این درحالی است که املاک فوق جزء موقوفات بوده و خرید آنها از اشخاص، به منزله حذف قوانین موقوفه از آنها نیست و باید به وصیت واقفان عمل کرد. در حقیقت، اهالی مالک اعیان این ملک‌ها هستند، نه عرصه آن.»

اهالی می‌توانند سند و وام بگیرند

وی در ادامه به تسهیلات و امتیازهایی که شهروندان با پرداخت به موقع اجاره‌بهای املاک وقفی دریافت می‌کنند، اشاره و عنوان می‌کند: «در صورت درخواست ساکنان، سند اوقافی به آنها ارائه می‌شود، اما باید از اداره اوقاف اسنادی دال بر پرداخت اجاره‌بها را همراه با مدارک دیگر به اداره ثبت اسناد تحویل دهند. شهروندان با دریافت سند اعیانی می‌توانند وام هم دریافت کنند.»

گوهری به نکات شرعی املاک موقوفه‌ای اشاره می‌کند و می‌گوید: «طبق نظر مراجع، سکونت در اراضی وقفی بدون پرداخت اجاره‌بها و بی‌توجهی به قوانین وقف جایز نیست.»

وی از اهالی یافت‌آباد و ساکنان املاک موقوفه‌ای می‌خواهد که با اداره اوقاف و امور خیریه همکاری کنند و ادامه می‌دهد: «اداره اوقاف آماده ارائه مشاوره به شهروندان است. ضمن اینکه کارشناسان رسمی دادگستری با مراجعه به املاک موقوفه‌ای و قیمت‌گذاری املاک، میزان اجاره‌بهای سالانه را تعیین می‌کنند که بسیار ناچیز است و مانند اجاره‌بهای سایر املاک نیست.»

به گفته گوهری، اداره اوقاف نقش نظارتی دارد و صرفاً برای انجام تعهد واقفان و خیّران و رسیدگی به امور نیازمندان تلاش می‌کند.

کد خبر 476725
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha