طاهره نمرودی: در یکی از طبقات موزه‌ی ملی ایران، دری هست که وقتی از آن عبور می‌کنید مانند تونل زمان به سفری دریایی و دور و دراز می‌روید. سفری که هم ما را به ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد و یا اواخر سلسله‌ی قاجار و هم اوایل دوره‌ی‌پهلوی می‌برد!

هزاران سفر به دریاها

به گزارش همشهری آنلاین، نمایشگاه «انسان و دریا» با موضوع مروری بر هزاران سال ارتباط انسان و دریا، از ۲۵ آذر آغاز شده و برگزاری آن تا ۲۵بهمن در موزه‌ی ملی ایران ادامه دارد. در این نمایشگاه می‌توانید تکه‌ی کوچکی از تمدن چندین‌هزارساله‌ی ایران را ببینید.

طرح و نقاشی کشتی در نسخه‌ی خطی «فرح‌نامه» نوشته‌ی «ابوبکر ابن ابوسعیدجمالی» معروف به «یزدی»، سال ۵۸۰ هجری قمری

بنابر گفته‌ی «جبرئیل‌نوکنده»، مدیر موزه‌ی ملی ایران، یافته‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد ایرانیان در گذشته‌های دور، از منابع دریا برای تأمین مایحتاج خود استفاده می‌کردند. نمونه‌ی ماکت قایق سفالی شوش، توان بالای مردمان این سرزمین در کنترل، بهره‌برداری و استفاده‌ی هوشمندانه از دریا در ۶۲۰۰ سال پیش را روایت می‌کند و در دوره‌ی امپراتوری هخامنشی و حفر کانال سوئز، تسخیر دریا توسط ایرانیان به
 اوج خود می‌رسد.

در این نمایشگاه، ابزارآلاتی وجود دارد که گواه این گفته‌هاست؛ مثل مهره‌های صدفی غاریافته‌ی لرستان در دوره‌ی پارینه‌سنگی یا مُهر گلی از خزانه‌ی تخت‌جمشید در فارس که برای۴۶۰ تا ۴۹۲ سال پیش از میلاد است.

اثر امیرحسن بهجتی و ظهیرالدین آقاخانی

در مقاله‌ای با عنوان «تجارت دریایی ایران و هند در دوره‌ی باستان» آمده است: «بازرگانان خلیج‌فارس در هند با فروش کالاهای خود، انواع کالاهای دیگر را می‌خریدند. لباس‌های حریر، استبرق، قرنقل (میخک)، دارچین، فلفل، زعفران، هل، کتیرا، صدف، عاج، مروارید، مرجان، عطر، روغن ماهی و محصولات دریایی. بازرگانان هندی نیز کالاهای خود را از طریق دریای عمان به یمن و حَضرَموت می‌بردند و تجار یمنی آن را به حبشه، مصر، فینیقیه، فلسطین و مغرب منتقل می‌کردند.»

در میان گنجینه‌های مانده از آن دوران، علاوه بر وسایل مورد استفاده‌ی مردمان این سرزمین‌ها مانند قاشق صدفی ساسانیان در شوش یا ظرف سنگی،‌ وسمه‌جوش مفرغی و پیه‌سوز از سنگ‌گچ که همگی در سیراف بوشهر کشف شده‌اند و برای سده‌های اولیه‌ی اسلام هستند، ابزارها و ظرف‌هایی هم وجود دارند که نشان‌دهنده‌ی وجود بازرگانان و تجاراند؛ مانند سکه‌های سیمین در شوش خوزستان از زمان هخامنشیان، سکه‌ی زریندر سیراف بوشهر از کنستانتین دوم دوره‌ی بیزانس، سکه‌ی سیمین در بندر ماهشهر خوزستان در دوره‌ی ساسانی و سکه‌ی سیمین دوره‌ی الیمایی از ۱۴۷ سال پیش از میلاد تا ۲۲۴ میلادی. هم‌چنین ظرف‌هایی از مجموعه‌ی شیخ صفی‌الدین اردبیلی و بخشی از مجموعه‌ی امیرآباد  لاهیجان (محموله‌ی کشتی) هم هستند که در اواخر دوره‌ی قاجار و اوایل پهلوی بوده ‌است. به هرحال در این موزه، ۱۶۰ اثر تاریخی مربوط به دریانوردان به نمایش درآمده است. اگر می‌خواهید این سفر را خودتان تجربه کنید، بین ساعت ۹ صبح تا ۱۷ در موزه‌ی ملی ایران (ابتدای خیابان سی‌تیر) باشید.

عکاسی از نمایشگاه: محمود اعتمادی/ دوچرخه
کد خبر 476721

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha