دنیا متعلق به شماست کودکان و نوجوانان محترم! بله، شما می‌توانید دنیا را تغییر دهید و شهرها را زیباتر کنید. پنج‌شنبه‌ی گذشته در شهر اصفهان، نخستین جشنواره‌ی شعر و داستان کودک و نوجوان شهروندی «شهر من» به‌کار خود پایان داد.

من یکـ درخت بودم

اما این پایان ماجرا نیست و قرار است که هرسال این جشنواره برگزار شود. پس می‌توانید از امروز به فکر دوره‌ی بعدی باشید.

نتایج جشنواره،‌ سروده‌ها و داستان‌های شهری با این مضامین بود:

 یکی از سروده‌ها کار علیرضا رجبعلی‌زاده‌کاشانی از کاشان  است:

«من یک درخت بودم

در کوچه‌باغ بالا

چیزی که مانده از من

یک خاطره‌ست حالا...»

غزل برهانی از اصفهان برای ترافیک سروده بود:

«من اخم دارم، صورتم خسته است

کلی ترافیک است در شهرم

پا می‌گذارد روی ترمز باز

بابا میان بوق و دود و دم

ظهر است، راه خانه نزدیک است

اما چه گیری کرده ایم این‌جا...»

حسین شادمهر از کرج از زباله‌های کنار دریا گله داشت:

«رفتم کنار دریا

آن‌جا زباله دیدم

رفتم کنار جنگل

آن‌جا نخاله دیدم

در راه هم که بودیم

در جاده و خیابان

دیدم زباله‌ها را

هر گوشه‌ای فراوان...»

سیده‌فاطمه انجوی‌نژاد از شیراز  در بخشی از داستانش نوشته:  «تشنه‌اش بود. قلمم تشنه‌ی نوشتن بود، ولی نمی‌توانست آب بخورد. انگار داخل داستانم خشک‌سالی شده بود. می‌توانستم صدای داستان داخل کاغذ را بشنوم، همان جا بود داشت داد می زد که آن را از توی سطل‌آشغال بردارم ولی نمی‌خواستم... می‌خواستم یک داستان واقعی بنویسم؛ داستانی که خودم هم داخلش باشم روی تک‌تک خط‌هایش...»

«مرتضی رشیدی»، معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در خصوص برگزاری این جشنواره گفت: « مخاطب این جشنواره‌،  کودکان و نوجوانان  هستند  و این جشنواره  با هدف ارائه‌ی مفاهیم اجتماعی در قالب‌های ادبی با رویکرد شهروندی، برنامه‌ریزی و اجرا می شود.»

به گفته‌ی رشیدی در این دوره ۴۰۹ اثر از سوی ۱۷۳ نفر به جشنواره ارسال شد. طبق اعلام دبیرخانه‌ی جشنواره، از تعداد ۱۶۱ اثر در بخش شعر، ۲۷ اثر در بخش خردسال، ۷۹ اثر در بخش کودک و ۵۵ اثر در بخش نوجوان بوده است.هم‌چنین ۲۴۸ اثر نیز در بخش داستان به دبیرخانه‌ی جشنواره رسیده است.

در بخش شعر، ۲۵ اثر با موضوع اخلاق شهروندی و سلامت روان، ۲۵ اثر با موضوع حمل‌ونقل عمومی و هوای پاک، ۴۱ اثر با موضوع پسماند و بازیافت، ۶ اثر با موضوع پارک و فضای سبز، ۹ اثر با موضوع آتش نشانی و حوادث ایمنی و ۰۱ اثر با موضوع مصرف بهینه‌ی انرژی به دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال شده است.

در بخش داستان نیز ۱۱۳ اثر در زمینه‌ی اخلاق شهروندی و سلامت روان، ۲۵ اثر در زمینه‌ی حمل و نقل عمومی، ۲۵ اثر در زمینه‌ی پسماند و بازیافت، ۳۳ اثر در زمینه‌ی پارک‌ها و فضای سبز، ۶ اثر در زمینه‌ی آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و ۹۱ اثر در زمینه‌ی مصرف بهینه‌ی انرژی به دبیرخانه‌ی جشنواره رسید.

  • تیم داوری جشنواره

در تیم داوری احمد اکبرپور، مسعود ناصری، غلامرضا بکتاش، بیوک ملکی، بهزاد دانشگر، احمدرضا خان‌احمد، عابد کریمی، نجمه تدین، زینب‌السادات فاطمی و سعید معتمدی داوری نخستین جشنواره‌ی شعر و داستان کودک و نوجوان شهروندی اصفهان «شهر من» را بر عهده داشتند.  

----------------------------------------------------------------------

عکس: روابط‌عمومی جشنواره‌ی شعر و داستان شهروندی «شهر من»

کد خبر 476672

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز