افراد معمولا به نقش میکروب‌های موجود در روده ـ میکروبیوم ـ در بهبود وضعیت سلامتی توجه چندانی ندارند. 

میکروبیوم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، تعداد قابل توجهی باکتری‌ در بدن وجود دارد که کارکردهای آنها متفاوت است. این باکتری‌ها علاوه بر کمک به کنترل التهاب و درمان سرطان، میزان انرژی دریافتی از مواد غذایی را نیز کنترل می‌کنند و همچنین سبب تقویت خلق و خو می‌شوند. 

زمانی که تعادل میکروبیوم در بدن از بین می‌رود به این مفهوم است که برخی انواع و گروه‌های باکتریایی بر باکتری‌های دیگر غلبه می‌کند. در این شرایط عملکرد مطلوب آن‌ها مختل می‌شود و در نهایت این شرایط به بروز انواع گسترده‌ای از بیماری‌ها از قبیل چاقی، سرطان، بیماری التهابی روده و بسیاری از بیماری‌های دیگر منجر می‌شود. 

اختلاف نظرهای متعددی در مورد راهکارهای موثر در برخورداری از میکروب‌های سالم در روده که در حفظ سلامت بدن و پیشگیری از بیماری‌ها نقش موثر دارد، مطرح شده با این حال در یک موضوع توافق نظر وجود دارد و این‌که بدن انسان به میکروبیوم متعددی نیاز دارد که بتواند به سرعت با انواع گسترده‌ای از مواد غذایی مصرفی تطابق پیدا کند. 

برخی از راهکارها برای برخورداری از میکروبیوم سالم و متنوع بدین شرح است:

  • مصرف میوه‌ و سبزی

در حالی که تمامی مواد غذایی مختلف موجود در رژیم غذایی می‌تواند بر میکروبیوم روده اثر بگذارد، فیبر خوراکی در شکل‌گیری میکروبیوم سالم تاثیر دارد. مصرف میزان قابل توجه و متعدد از میوه‌ها و سبزی‌ها در تغذیه باکتری‌های سالم در روده بسیار موثر است. 

  • افزودن نشاسته مقاوم

بسیاری از ترکیبات نشاسته‌ای موجود در رژیم غذایی همچون نان سفید و پاستا به سرعت تجزیه و جذب می‌شود. اما بخشی از این نشاسته در برابر هضم مقاوم است و همچون یک فیبر خوراکی عمل کرده و باکتری‌های موجود در روده را تغذیه می‌کند. تاثیر نشاسته‌های مقاوم در حمایت از تمامی عملکردهای میکروبیوم روده شناخته شده است. سیب‌زمینی و حبوبات از جمله منابع نشاسته‌های مقاوم‌اند. 

  • مصرف فیبرهای غذایی مختلف

نه تنها تمامی میکروبیوم‌های روده بلکه تمامی فیبرها مشابه نیستند. برخی از فیبرها و میکروبیوم‌ها بهتر از انواع دیگر ترکیب می‌شوند. به همین دلیل لازم است افراد بررسی کنند که چه نوع فیبرهای خوراکی باعث می‌شود روده از سلامت بهتری برخوردار شود. 

  • ورزش کردن

انجام مرتب حرکات ورزشی نه تنها برای سلامت قلب بلکه برای سلامت روده توصیه می‌شود. مطالعاتی که به تازگی انجام گرفته نشان می‌دهد برخی از «لاکتات» تولیدشده در حین ورزش کردن بر برخی از میکروب‌های روده اثر می‌گذارد هرچند چرایی و چگونگی آن مشخص نیست. 

  • افزودن خوراکی‌های حاوی پروبیوتیک به رژیم غذایی

خوراکی‌های حاوی پروبیوتیک موادی‌اند که وجود انواعی از میکروارگانیسم‌ها در آن‌ها مشاهده می‌شود که برای سلامت مفیدند. انواع مختلفی از میکروارگانیسم‌های مفید وجود دارند که به مواد غذایی از قبیل ماست اضافه می‌شود یا به طور طبیعی در غذاهای تخمیرشده وجود دارند. 

کد خبر 475719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =