چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
۰ نفر

فاطمه‌سادات اخوت، کارشناس ارشد روان‌شناسی: سؤال: روز تولد دوستانم، برای من مهم است؛ آن‌قدر که تاریخ تولدشان را گوشه‌ی یکی از دفترهایم نوشته‌ام تا فراموش نکنم و درست در روز مقرر، به آن‌ها تبریک بگویم.

اما هر سال در روزهای نزدیک به تولد خودم، نگرانی عجیبی سراغم می‌آید؛ این‌که نکند دوستانم روز تولد مرا فراموش کنند و آن را به من تبریک نگویند. به‌نظر شما با این نگرانی عمیق چه کنم؟

  • جواب: سلام؛ قبل از هر چیز چون دوچرخه هم یکی از دوستان صمیمی توست، از طرف دوچرخه‌جان، تولدت را تبریک می‌گویم. در پاسخ به نگرانی تو، باید بگویم یکی از نیازهای اساسی هر انسان، نیاز به دوست‌داشتن و دوست‌داشته‌شدن است. پس همه‌ی ما حق داریم گاهی دلمان بخواهد که دیگران به فکر ما باشند و احساس عشق و تعلقشان را به ما نشان دهند.

نکته‌ی مهم این‌جاست که تو می‌توانی رفتار خودت را بر اساس محبت به دیگران تنظیم کنی، اما هیچ‌وقت نمی‌توانی رفتار دیگران را مطابق میل و خواسته‌ی خودت تغییر دهی.پس برای این‌که در ارتباطت با دیگران، کم‌تر احساس ناراحتی کنی، بهتر است در ذهنت، به‌جای آن‌که بگویی «آن‌ها باید به فکر من باشند و تولدم را تبریک بگویند»، این جمله را تکرار کنی: «چه‌قدر خوب می‌شود اگر دوستانم روز تولدم را فراموش نکرده باشند و آن را به من تبریک بگویند.»همین تغییر جمله، حساسیت تو را به این موضوع کم می‌کند.

شما نوجوانان می‌توانید سؤال‌های خود را برای مشاور دوچرخه بفرستید.

  • موبایل دوچرخه:09334121489
  • docharkheh@hamshahri.org
کد خبر 471087

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha