مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی از پرداخت ۵۰ درصد مبالغ خرید حمایتی زعفران به کشاورزان این استان خبر داد.

زعفران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ایرج ناصری‌مقدم سه‌شنبه ۲۶ آذر افزود: در این راستا  ۷۷۵ میلیارد ریال به‌حساب کشاورزانی که زعفران خود را در قالب خرید حمایتی تحویل داده‌اند؛ واریزشده است.

وی اضافه کرد: تمامی محموله‌های زعفران دریافتی از کشاورزان در قالب خرید موقت پس از انجام آزمایش‌های لازم و تعیین میزان خلوص وارد مرحله خرید نهایی می‌شود.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: از زمان آغاز خرید حمایتی تاکنون درمجموع ۵۵ تن زعفران در این استان توسط شبکه تعاون از کشاورزان تحویل گرفته‌شده است که ۲۷ تن تاکنون وارد مرحله خرید نهایی و در انبار مرکزی ذخیره‌سازی شده است.

ناصری افزود: در فاصله خرید موقت تا خرید نهایی، تمامی محصول توسط دولت بیمه‌شده و طبق قرارداد با ۱۶ آزمایشگاه مرجع در استان جواب نمونه‌های زعفران ارسالی و اعلام میزان خلوص طی ۵۲ ساعت اعلام می‌شود.

وی اضافه کرد: اعلام اطلاعات ناقص ازجمله کد ملی و شماره تماس از سوی کشاورزان موجب می‌شود روند نهایی شدن چک لیست‌ها طولانی شود.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: خرید حمایتی زعفران که از ۱۰ آبان ماه در استان خراسان رضوی آغازشده است تا پایان آذرماه ادامه دارد.

ناصری افزود: هم‌اکنون ۱۸ مرکز خرید حمایتی زعفران در شهرستان‌های این استان فعال هستند و خرید این محصول از کشاورزان را انجام می‌دهند.

او ادامه داد: خرید حمایتی زعفران در چهار عنوان نگین، شبه‌ نگین، پوشال درجه‌یک و پوشال معمولی سطح‌بندی شده است که هر کیلوگرم نگین زعفران به قیمت ۱۰۵ میلیون ریال، شبه‌ نگین به قیمت ۹۵ میلیون ریال، پوشال درجه‌یک به قیمت ۹۰ میلیون ریال و پوشال معمولی زعفران نیز به قیمت ۸۲ میلیون ریال از کشاورزان خریداری می‌شود.  

سطح زیر کشت زعفران در خراسان رضوی طی سال گذشته ۸۷ هزار و ۷۵۰ هکتار بود که از این سطح ۲۹۸ تن محصول برداشت شد.

امسال نیز ۹۰ هزار هکتار از مزارع خراسان رضوی به کشت زعفران اختصاص یافت که میزان برداشت از آن به شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

۱۲۹ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی خراسان رضوی در حوزه تولید زعفران فعالیت دارند.

کد خبر 470737

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha