آلودگی هوا یکی از معضلات شهرنشینی است. این پدیده که در دنیای مدرن گریزی از آن نیست، سلامت انسان را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این شرایط، استفاده از رژیم غذایی مناسب از جمله مواردی است که می‌تواند به حفظ سلامت شهرنشینان کمک کند.

رژیم غذایی در روزهای آلوده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، در هوای آلوده غلظت بدن انسان بالا می‌رود لذا باید از مصرف مواد غلیظ‌کننده بپرهیزیم و غذاهای سبک مصرف کنیم.

علیرضا یارقلی، متخصص طب ایرانی، درباره توصیه‌های طب ایرانی و مصرف غذاها در زمان آلودگی هوا گفت: مصرف غذاهایی نظیر حلیم، آش رشته و حبوبات توصیه نمی‌شود. در هوای آلوده مصرف لبنیات خوب است، اما باید از مصرف بیش از حد این دسته از مواد غذایی پرهیز کنیم. لبنیات پخته‌شده در غذاهایی مانند فرنی در هوای آلوده موثر خواهد بود.  

وی تصریح کرد: خوردن انار شیرین، سوپ‌های رقیق و ماءالشعیرهای طبی می‌توانند عوارض هوای آلوده بر بدن را کاهش دهند.  

این متخصص طب ایرانی درباره وعده‌های غذایی صبحانه توضیح داد: برای وعده صبحانه، خوردن زرده تخم‌مرغ عسلی، مربای به، مربای هویج و شیربادام توصیه می‌شود. همچنین ما تاکید داریم در این روزها از مصرف مواد غذایی شیرین مانند حلوا شکری پرهیز شود لذا این مواد غذایی هضم سختی دارد.  

یارقلی با اشاره به تاثیر برخی از دمنوش‌ها و کاهش عوارض آلودگی هوا بر بدن گفت: استفاده از دمنوش آویشن، بادرنج بویه و به‌لیمو توصیه می‌شود. همچنین مصرف دمنوش گل‌گاوزبان به همراه به‌لیمو در رفع عوارض سرماخوردگی و آلودگی هوا بسیار موثر است.  

وی در پایان افزود: استفاده از مواد ترش و فست‌فودها نیز توصیه نمی‌شود. باید به جای مصرف این غذاها از خورشت‌هایی مانند آلواسفناج و خلال بادام استفاده کنیم.  

کد خبر 470599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار