گروه محیط زیست:‌ همایش ملی سیمان، بتن و محیط زیست بدون حضور مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور کمرنگ متولیان صنعت سیمان آغاز به کار کرد.

این در حالی است که سازمان حفاظت محیط زیست یکی از متولیان این همایش بود.
در این همایش که به منظور بررسی راهکارهای کاهش آلایندگی‌های ناشی از صنعت سیمان برگزار شد، سخنرانان با تحسین و تمجید از کارخانه‌های سیمان،  وضعیت این کارخانه‌‌ها را از نظر کاهش آلایندگی بسیار مطلوب توصیف کردند.

این در حالی است که آلودگی‌های ناشی از کارخانه‌های سیمان همواره بحث برانگیز بوده است. برای نمونه، آلایندگی کارخانه سیمان دورود باعث افزایش بیماری‌های تنفسی در این شهر شده  و در بسیاری موارد دیگر، کارخانه‌های سیمان از عمده‌ترین منابع آلاینده هوا به شمار می‌آیند.

به گزارش همشهری، مهندس مس فروش، مدیر کل محیط زیست وزارت صنایع و معادن، در این همایش وضعیت کارخانه‌های سیمان را از نظر زیست محیطی غیرقابل تصور وصف کرد و افزود: با هم اندیشی وزارت صنایع و معادن و سازمان حفاظت محیط‌زیست کارخانه‌های سیمان به سمت صنعت سبز سوق داده شده ؛ به‌طوری که با استفاده از روش‌های جدید خروجی آلایندگی این کارخانه‌ها به زیر 20 میلی‌گرم کاهش یافته است که این بسیار عالی است.

وی در حاشیه این همایش در پاسخ به این پرسش همشهری که آیا وضعیت کارخانه‌های سیمان از لحاظ زیست‌محیطی مورد تأیید شماست گفت: ما متولی و مرجع تایید‌کننده نیستیم بلکه وظیفه ما تولید سیمان است.

مس‌فروش، بدون ذکر آمار کارخانه‌های سیمان که از فیلتر استفاده می‌کنند،  خاطرنشان ساخت: هرجا مشکلی در بخش فیلتر داشتیم یا سیستم‌های هیبرید لازم بوده،   اقدامات لازم صورت گرفته و در مواردی هم در حال اجراست. برای رفع آلایند‌گی‌های دیگر از جمله گرد و غبار،  آلودگی صوتی و پسماندهای ناشی از آلایندگی‌های صنعت سیمان نیز برنامه داریم.

این مقام مسئول در باره تخریب‌های ناشی از بهره‌برداری‌ معادن در عرصه‌های طبیعی کشور از جمله معدن سونگون در اراضی جنگلی ارسباران گفت: براساس قانون معادن، سه درصد بهره مالکانه از بهره‌برداران اخذ و برای بازسازی تخریب های ناشی از عملیات معدن کاری به حساب خزانه واریز می‌شود و متولی این قضیه هم وزارت جهاد کشاورزی است نه دستگاه‌های دیگر.

از سوی دیگر، سید احمد حسینی، دبیر این همایش ضمن انتقاد از حضورنداشتن مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این همایش با وجود آن که با هدف هم ‌اندیشی صاحبان کارخانه‌های سیمان و مسئولان حفاظت محیط زیست برای بررسی راه‌های حذف آلاینده‌ها برگزار می‌شود  اما با استقبال انجمن کارفرمایان سیمان مواجه نشد و جمعا 6 نفر از مدیران 70 کارخانه سیمان دراین همایش حضور داشتند.

ضمن آنکه تنها 25 مقاله دراین همایش عرضه شده که سازمان محیط زیست در این میان سهمی ندارد.

کد خبر 46776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز