مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان کشور موفق به ساخت سیمانی با قابلیت نفوذناپذیری در برابر اشعه X و پرتوهای رادیواکتیو شدند

سیمان

علی گنجی‌زاده، مبتکر جوان و برگزیده سیزدهمین جشنواره خوارزمی گفت: با توجه به استفاده روزافزون از پرتوهای رادیواکتیو و پرتو ایکس در امور صنعتی، پزشکی و نظامی، لزوم پیشگیری از عوارض و اثرات مخرب این پرتوها در عین سودمندی بر کسی پوشیده نیست. سیمان با قابلیت نفوذناپذیری نسبت به آب و اشعه ایکس X و پرتوهای رادیواکتیو می‌تواند راهکار مناسبی جهت استفاده ایمن و بی‌خطر از این پرتوها باشد.

وی ادامه داد: این سیمان به لحاظ ساختاری و شکل نهایی در عین سبکی، نسبت به دیگر مواد حاجب اشعه، نظیر ورق‌های سربی دارای کاربردی بسیار عملی‌تر همراه با صرفه بسیار در هزینه و انرژی است.

گنجی‌زاده افزود: مواد تشکیل دهنده این سیمان به وفور در بازار داخلی یافت می‌شود و کارگاه‌ها و کارخانجات متعددی در داخل کشور به تولید و ساخت انبوه مواد اولیه مورد نیاز این سیمان مشغول هستند که این موجب عدم وابستگی به خارج و نیز جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی با اشاره به کاربردهای این سیمان گفت: این سیمان در پزشکی کاربرد فراوان دارد، زیرا به دلیل استفاده فراوان از اشعه ایکس در بیمارستان‌ها، جهت محافظت از محیط خارجی این اتاق‌ها از نفوذ پرتوهای زیانبار ایکس، از ورق‌های سربی با ضخامت 2.5 میلیمتری به بالا استفاده می‌شود و می‌توان از این سیمان برای محیط‌ های بیمارستانی استفاده کرد.

وی تصریح کرد: همچنین از این سیمان می‌توان در حوزه صنعت نیز بهره برد؛ زیرا خاصیت آب‌بندی این سیمان بسیار بالا بوده و به این جهت در درزگیری موقت یا دائمی ترک سدها و یا لوله‌های انتقال آب می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، در واقع با استفاده از نوارهای پارچه‌ای و آغشته‌سازی آنها به این سیمان (مشابه باندهای گچی مورد استفاده در شکستگی‌های استخوان) به راحتی می‌توان ترک یا شکستگی‌های لوله‌های انتقال آب یا درز سدها را ترمیم یا تعمیر دائمی کرد.

این دانش‌آموز موفق با بیان این ‌که این سیمان علاوه بر کاربردهای پزشکی و صنعتی، کاربرد نظامی نیز دارد، گفت: این سیمان با دارا بودن دو قابلیت نفوذناپذیری نسبت به پرتوهای رادیواکتیو و نیز مقاومت فشاری 20 برابر سیمان معمولی، مستعد ساخت پناهگاه‌ها و سنگرهای دفاعی است.

گنجی‌زاده با بیان این که هزینه تولید هر مترمربع از این سیمان حدود یک سوم ورقه‌های سربی هم ضخامت با آن است، گفت: در تولید انبوه، این مقدار به حدود یک پنجم کاهش می‌یابد که در نوع خود و با توجه به قابلیت‌های اشاره شده می‌توان آن را تحولی بنیادی در عرصه ایزوله‌سازی اماکن از اشعه‌هایی با طول موج بسیار پایین دانست.

وی افزود: طرح سیمان با قابلیت نفوذناپذیری نسبت به آب، اشعه ایکس و پرتوهای رادیواکتیو دارای گواهی ثبت اختراع از اداره ثبت مالکیت‌های معنوی است.

گنجی‌زاده گفت: این سیمان از لحاظ ساختار فضایی و مقاومت نیز بارها از سوی استادان فن آزمایشگاه‌های دانشگاه گیلان مورد آزمایش قرار گرفته و دارای تاییدیه از دانشگاه و سازمان انرژی اتمی است.

وی در پایان با اشاره به این‌که این طرح از دو سال و نیم گذشته مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته، ابراز امیدواری کرد که با تولید انبوه این سیمان با قابلیت‌های منحصربه فرد آن در دنیا، گام موثری در توسعه و پیشرفت میهن اسلامی‌ برداشته شود.

طرح علی گنجی‌زاده از بین بیش از 24 هزار طرح دانش‌آموزی و دانشجویی موفق به کسب رتبه دوم در سیزدهمین جشنواره جوان خوارزمی شده است.

کد خبر 151878
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز