دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

علی ابراهیمی: رشد تولید، دپوی کلینکر و کاهش صادرات سیمان، موجب قطع یک ماهه سوخت و خاموشی کوره‌های پخت کلینکر شد.

cement

به پيشنهاد انجمن توليد‌كنندگان و كارخانه‌هاي سيمان و با موافقت وزارتخانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت و نفت، سوخت گاز و مازوت كارخانه‌هاي سيمان به‌مدت يك‌ماه قطع و كوره‌هاي پخت كلينكر خاموش شد، اما توليد و عرضه سيمان با استفاده از ذخاير كلينكر كارخانه‌ها همچنان ادامه دارد.

همزماني خاموشي كوره‌هاي سيمان با هفته هواي پاك باعث شده تا زمينه براي كاهش آلودگي شهرهايي كه در آن كارخانه سيمان وجود دارد، ازجمله تهران بيشتر فراهم شود.دبير انجمن توليد‌كنندگان سيمان كشور در همين زمينه به خبر نگار ما اعلام كرد: به‌دليل انباشت و خطر بي‌كيفيت شدن كلينكر مازاد و افزايش تنگناهاي صادرات سيمان، انجمن توليد‌كنندگان سيمان پيشنهاد توقف يك ماهه كوره‌هاي پخت كلينكر در سراسر كشور را با هماهنگي كارخانه‌هاي توليدي، وزارت نفت و وزارت صنعت ارائه كرديم كه بر اين اساس از 24دي‌ماه جاري تا 24بهمن‌ماه امسال عرضه سوخت مازوت و گازوئيل به كارخانه‌هاي سيمان و فعاليت كوره‌هاي پخت كلينكر متوقف شده است.

عبدالرضا شيخان از دپوي 17ميليون تن كلينكر توليد داخل و پيشي گرفتن ميزان توليد از مصرف داخلي اين محصول خبر دادو افزود: توليد ماهانه كلينكر در كشور6.5 ميليون تن و ميزان مصرف كارخانه‌هاي سيمان حداكثر 5ميليون تن در‌ماه است. با اين روند توقف يك ماهه توليد كلينكر در كارخانه‌هاي سيمان با هدف جلوگيري از دست رفتن ثروت ملي و نه كمبود سوخت بوده و تأثيري در قيمت، ميزان عرضه يا نحوه فعاليت نيروي انساني شاغل در كارخانه‌هاي سيمان نخواهد داشت.

به گفته وي، فقط كوره‌هاي پخت كلينكر در كارخانه‌هاي سيمان كشور با قطع سهميه سوخت تعطيل ومقرر شده تا وزارت نفت از محل صرفه جويي توقف مصرف گاز و مازوت كوره‌هاي پخت، به كارخانه‌هاي سيمان يارانه پرداخت كند. بر اين اساس به ازاي هر مترمكعب گاز يا هر ليتر مازوت مصرفي اين كارخانه‌ها، وزارت نفت 7سنت يارانه به‌عنوان بستانكاري در قبوض بعدي گاز يا مازوت اين كارخانه‌ها لحاظ خواهد كرد.

شيخان به توليد رسيدن طرح‌هاي سيمان در كشور آذر بايجان را ازجمله عوامل كاهش صادرات سيمان ايران به اين كشور قلمداد كرد و افزود: برخي تنگناهاي صادرات سيمان از مرزهاي غربي كشور نيز در كاهش تقاضا و شكل‌گيري مازاد توليد سيمان دخيل بوده است. با اين حال برخي گزارش‌ها حاكي است كه كارگران كارخانه‌هاي سيمان از خاموشي كوره‌هاي سيمان راضي نيستند و بيم آن دارند اين تصميم بر وضعيت دستمزد آنان تأثير بگذارد و خواستار تضمين‌هايي براي دريافت كامل حقوق يك‌ماهه خود شده‌اند.

کد خبر 284616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha