چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

مترجم زینب کامرانی: در محیط‌های کار و مکان‌های عمومی پر رفت و آمد آلودگی‌های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک نامرئی وجود دارد که کمتر کسی به آن توجه می‌کند.

این امر بر لزوم رعایت معیارهای بهداشتی و سلامت در محیط‌های اداری و صنعتی  و مکان‌های عمومی تاکید می‌کند تا آلودگی‌های فوق کمتر به وجود بیاید.

آلودگی های فیزیکی در نتیجه بالارفتن حرارت در محیط‌های کاری نامناسب به وجود می‌آید که برای رفع آن باید به هواکش و کولر مناسب در محل نصب کنیم.

همچنین صاحبان مشاغل باید با در نظر گرفتن ظرفیت محیط کار کارمند استخدام کنند. چون از فعالیت افراد در محیط‌  گا‌زهایی  مانند دی اکسید تولید می شود که باید تهویه شوند و هوای تازه فضای محیط کار را فرا گیرد.

بروز هرگونه نقصی در ثابت نگه داشتن دمای محیط کار و افزایش گاز دی‌اکسید کربن در محل کارمندان را خواب آلود و کندذهن می‌کند و بر عملکرد آنها تاثیر می‌گذارد. همچنین محیط کار باید نور کافی داشته پنجره مناسب  داشته باشد تا نور خورشید به آن نفوذ کند.

البته از آلودگی های ناشی از تشعشعات شیمیایی محیط‌های کار نباید غافل شد. تلفن‌های همراه در بروز این نوع آلودگیها موثرند. همچنین کنتورهای برق و اتاق‌های برقی که از خود تشعشعات کهرومغناطیسی صادر می‌کنند در بروز آلودگیهای شیمیایی موثرند کارمندان نباید در نزدیکی اینگونه مکان‌ها  فعالیت کنند چون تششعات شیمیایی سلامت آنها را به خطر می اندازد.

محیط‌های کار باید مجهز به هواکش باشد تا تهویه هوا به راحتی انجام شود. فضاهای کاری بسته آلودگی‌زا هستند. همچنین استفاده از رنگ‌های نامناسب و پوشش های فلزی، مبلمان و اثاثیه‌هایی  که از خود بو تولید می‌کنند  در محیط کار با معیارهای سلامت همخوانی ندارد و آلودگی به بار می‌آورد.

همچنین باید فضاهای پارکنیگ‌ها به گونه‌ای باشد که هوا مرتب تهویه شود در غیر این صورت گازهایی که از موتور خودروها تولید می‌شوند، به داخل ساختمان نفوذ کرده و آلودگی شیمیایی به بار می‌آورند. 

آلودگی‌های بیولوژیک نیز در نتیجه عدم نظافت محیط کار به وجود می‌آید. ویروس‌ها و باکتری‌هایی که در مواد غذایی باقیمانده در محیط کار فعالیت می‌کنند آلودگی‌های بیولوژیک به بار  می‌آورند.

همشهری امارات به نقل از امارات‌الیوم

کد خبر 45310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز