دومین روز نام‌نویسی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از صبح دوشنبه آغاز شد و ثبت‌نام از نامزدها در وزارت کشور، فرمانداری‌ها، سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها یا نمایندگی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور انجام شد.

انتخابات

به گزارش همشهری آنلاین، روز دوم همچون روز اول اصولگرایان اشتیاق بیشتری برای ثبت‌نام نشان دادند. محمد قسیم عثمانی نماینده اصلاح طلب مجلس دهم نیز اعلام کرد که از دنیای آلوده سیاست خداحافظی می‌کند. ثبت‌نام یک ژن خوب نیز خبرساز شد.

روز اول محمدحسن قدیری‌ابیانه دیپلمات سابق، سیدمحمود نبویان عضو جبهه پایداری و فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم، محمود بهمنی رئیس بانک مرکزی در دوره احمدی‌نژاد و نماینده فعلی ساوجبلاغ و طالقان از چهره‌های اصولگرایی بودند که نامزد شدند. تنها چهره‌های میانه‌رو و اصلاح طلب که دیروز ثبت نام کردند روح‌الله جمعه‌ای رئیس سابق مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت‌کشور و محسن علیجانی‌زمانی نماینده تهران در مجلس دهم بودند. گزارش حواشی روز اول ثبت نام انتخابات مجلس دوازدهم را از اینجا بخوانید

امروز دوشنبه یازدهم آدر ماه نیز محمدسعید احدیان مدیرمسئول روزنامه خراسان برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کرد تا از حوزه انتخابیه تهران شرکت کند. احدیان در مورد گرایش سیاسی خود گفت که به جریان اصولگرایی تعلق دارد و در بین اصولگرایان به جریان نواصولگرایی و قالیباف نزدیک‌تر است.

او با بیان اینکه مجلس فعلی، بدترین مجلس از ابتدای انقلاب تا به‌حال بوده است درباره اینکه ممکن است چند لیست اصولگرایی بیرون بیاید و آقای قالیباف لیستی جداگانه بدهد، گفت: برداشت من این نیست و فکر می‌کنم جریان اصول‌گرایی به لیست واحدی می‌رسد.

حمیدرضا پشنگ نماینده شهرستان‌های خاش، میرجاوه، نصرت آباد و کورین در ادوار هفتم تا نهم مجلس شورای اسلامی با حضور در وزارت کشور برای انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام کرد. او اعلام کرده است که وابسته به حزب و گروه خاصی نیست. پشنگ در جمع خبرنگاران گفت: اگر من رای بیاورم تلاش می کنم در راستای توسعه همه‌جانبه کشور و رفع مشکلات اقتصادی کشور و بهبود رفاه مردم در مجلس  اقدام کنم. من حزب ندارم و خادم مردم و پیرو رهبری هستم.

شهاب الدین صدر نماینده پیشین تهران در مجلس نیز امروز با حضور در وزارت کشور ثبت نام کرد. او از چهره شناخته شده اصولگراست. صدر در دوره قبل انتخابات مجلس ردصلاحیت شده بود. وی نائب رئیس مجلس هشتم و رئیس جبهه «پیشرفت، رفاه و عدالت» است.

محمد عباسپور نماینده مجلس چهارم، ششم و هفتم، سلیمان فهیمی نماینده پارس‌آباد در دوره هفتم، محمد خدابخشی نماینده فعلی الیگودرز در مجلس، سید هادی مقدسی نماینده دوره هشتم، مرتضی مرتضوی رابط پارلمانی وزارت ارتباطات، ولی آذروش نماینده مردم اردبیل، نمین و نیر در دوره‌های ششم و هفتم، همایون سامعه نجف آبادی رئیس انجمن کلیمیان ایران از دیگر چهره‌هایی بودند که تا ظهر امروز ثبت نام کردند.

اما ثبت نام یک ژن خوب نیز از صبح امروز بازتاب وسیعی در رسانه‌ها داشت. توحید نوبخت، فرزند محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری از رشت نامزد انتخابات شد. در دور گذشته مجلس نیز علی نوبخت برادر رئیس سازمان برنامه بودجه از تهران کاندیدای انتخابات شد و به مجلس راه یافت. حالا علی نوبخت می‌گوید نامزد انتخابات نخواهد شد و ظاهرا قصد دارد کرسی را به برادرزاده‌اش بدهد.

توحید نوبخت پیش از این در رسانه‌ها خبرساز شده بود. خبرنگاران موضوع بازداشت او را به اتهام حمل سلاح در نشست خبری با سخنگوی قوه قضائیه مطرح کردند و محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: «این‌که اسم بردید معذورم جواب بدهم، اما اگر چیزی باشد شما خبرنگار هستید دیر یا زود مطلع می‌شوید.» این حواشی محمد باقر نوبخت را وادار به واکنش کرد. وی در توییتی نوشت: «برای اطمینان خاطر آن کسانی که سوال سفارش می‌دهند، اعلام می نمایم هیچ یک از فرزندانم بازداشت نیستند و قبراق و سرحال کنار خانواده روزگار می گذرانند»

  • اشتیاق مردم عادی رای ثبت نام

به گزارش همشهری آنلاین، از روز گذشته همچون دوره‌های پیشین مردم عادی هم اشتیاق بسیاری برای نام نویسی در انتخابات دارند. مردان و زنانی که گاه همراه با خانواده‌های خود برای ثبت نام حاضر می شوند.

عیسی فرهادی فرماندار تهران در واپسین دقایق مهلت امروز برای ثبت نام داوطلبین نمایندگی مجلس در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز نسبت به روز اول جمعیت بیشتری ثبت نام شده داشتیم، گفت: ثبت نام قطعی ۲۳۸نفر تاکنون انجام شده و ۳۰نفر هم در صف انتظار هستند که در مجموع ۲۶۸ نفر ثبت نامی خواهد بود.

وی افزود: روز گذشته ۱۸۳ نفر ثبت نامی داشتیم که جمع دو روز ۴۲۱ نفر خواهد بود که از این آمار زن ۷۴نفر و مرد ۳۴۷ نفر، ۳۲۹ نفر فوق لیسانس، ۶۰نفر دکترا، ۱۲ نفر حوزوی، ۲۰نفر لیسانس هستند.

فرهادی با بیان اینکه پیرترین ثبت نام کنندگان ۷۳ سال و جوان‌ترین‌شان ۳۰ سال و ۲ ماه سن دارد، بیان داشت: ۲۶درصد از ثبت نام شده‌ها از جامعه ایثارگران بودند و ۲۳درصد آنها هم در ادوار مختلف مجلس ثبت نام کرده بودند.

سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور نیز در خصوص آخرین وضعیت تعداد ثبت نام داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامیگفت: تا ساعت ۱۸:۳۰ امروز دوشنبه آمار ثبت نام‌ها از روز گذشته عبارت است ۱۸۴۴ نفر که ۱۱درصد مربوط به خانم ها و ۸۹ درصد از آقایان هستند.

وی افزود: ۳.۳ درصد از مجموع ثبت نام کنندگان دارای تحصیلات حوزوی هستند،  ۱۲.۸ درصد دارای تحصیلات دکترا و ۷۶.۸ درصد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و ۷.۱ درصد دارای مدارک لیسانس و کمتر از آن هستند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: تعداد دیگری از ثبت‌نام کنندگان هستند که هنوز مرحله ثبت نام آنها تکمیل و نهایی نشده است. همچنین تعدادی دیگر هستند که کارشناسان ستاد انتخابات و ناظرین در حال کنترل مدارک آنها هستند و پس از تایید نهایی به آمار تعداد افراد ثبت نام شده طی دو روز نخست ثبت نام اضافه خواهند شد.

موسوی در پایان گفت همچنان استان کهگیلویه و بویراحمد با تعداد ۹ نفر ثبت نامی کمترین میزان مشارکت در ثبت نام را دارند.

  • توصیه رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته پیش از آغاز جلسه درس خارج فقه ضمن انتقاد به ثبت‌نام بی‌محابای برخی افراد در انتخابات مجلس تاکید کردند: «هر سِمَتی، هر توانایی‌ای در کنارش یک مسئولیتی دارد، یک تعهّدی وجود دارد. باید دید که آیا می‌توانید آن تعهّد را انجام بدهید یا نه؟ این خیلی درسِ بزرگی است. {رهبر انقلاب: اگر توان مدیریتی ندارید مسئولیت نپذیرید | برخی بی‌محابا کاندیدا می‌شوند}

در همین زمینه عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در صفحه خود در توییتر نوشت: از دیروز ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی آغاز شد. مرور مواد ۲۸، ۲۹ و ۳۰ قانون انتخابات توصیه می‌شود. علاوه بر داشتن شرایط قانونی، دارا بودن شایستگی و توان انجام وظایف خطیر نمایندگی از جمله ضروریات عقلی است.

ثبت نام از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ غروب به مدت یک هفته جریان خواهد داشت. عموما در روزهای اول استقبال کمتری برای نامزدی مجلس صورت می‌گیرد، اما در ادامه کاندیداها یکی پس از دیگری ثبت نام می کنند. در روزهای پایانی ثبت‌نام باید منتظر حضور نامزهای مطرح اصولگرا یا اصلاح طلب باشیم.

کد خبر 467338

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha