پژوهشگران می‌گویند مشکلات بهداشتی مربوط به آلودگی هوا ممکن است بسیار بالاتر از حدی باشد که تصور می‌شد و میزان بستری شدن به علت بیماری‌های گوناگون از نارسایی قلبی تا عفونت‌های مجاری ادراری هنگام آلودگی هوا افزایش می‌یابد.

Air pollution

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین آلودگی هوا از پیش با شماری از بیماری‌ها از سکته مغزی و سرطان مغز گرفته تا سقط‌جنین و مشکلات روانی مربوط شده است. اما یک بررسی جدید نشان می‌دهد تأثیرات آلودگی هوا بسیار گسترده‌تر از حدی است که قبلاً تصور می‌شد. این بررسی که فقط بر یک جزء آلودگی هوا متمرکز بود، نشان داد که تقریباً هر سلولی در بدن ممکن است تحت تأثیر زیان‌بار هوای آلوده قرار گیرد.

پروفسور فرانسیسکا دومینیچی از دانشگاه هاروارد و یکی از این پژوهشگران می‌گوید: «قصد ما این بود که فراگیرترین پژوهش تابه‌حال را با بررسی همه علل ممکن بستری شدن که می‌توانند به قرارگیری در معرض ذرات معلق ریز مربوط باشند، انجام دهیم.»

دومینیچی و همکارانشان که نتایج کارشان را در BMJ (ژورنال پزشکی بریتانیا) منتشر کرده‌اند، گزارش می‌دهند چگونه بیش از ۹۵ میلیون تقاضای پرداخت هزینه بستری در بیمارستان به‌وسیله بیمه را در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۲ که بیماران ۶۵ ساله و بالاتر تحت پوشش بیمه سالمندان در آمریکا داده بودند، تجزیه‌وتحلیل کرده‌اند.

  • رابطه P2.5 و بیماری‌ها

این دانشمندان برای بررسی آلودگی هوا بر میزان‌های یک نوع ذرات معلق ریز با قطر زیر ۲.۵ میکرون یا P2.5 متمرکز شدن که منابع گوناگون از وسایل نقلیه گرفته تا نیروگاه‌های برق آن‌ها را تولید می‌کنند. این پژوهشگران با گردآوری داده‌های کیفیت هوا از منابع گوناگون توانستند میزان‌های P2.5 را برای هر بیمار بر اساس کد پستی محل سکونتش تخمین بزنند.

این دانشمندان میزان‌های آلودگی هوا برای هر بیمار در طول دو روز حول‌وحوش مراجعه فرد بیمارستان با میزان‌های آلودگی هوا در سایر زمان‌ها مقایسه کردند. این رویکرد سایر عوامل مؤثر بر سلامت بیماران مانند سن، وضعیت اجتماعی- اقتصادی و حتی چاقی را هم در نظر می‌گیرد، چراکه هر بیمار را به‌عنوان مرجع خودش به کار می‌برد. نوسان‌ها در دمای هوا و سایر عوامل نیز به‌طور جداگانه در نظر گرفته شدند.

یافته‌ها این بررسی با یافته‌های پژوهش‌های پیشین تطبیق می‌کند که نشان می‌دهند میان قرارگیری کوتاه‌مدت به هوای آلوده و ابتلا به بیماری‌هایی مانند نارسایی قلبی، ذات‌الریه و حمله قلبی ارتباط وجود دارد. درواقع آنالیز این دانشمندان نشان داد که حتی افزایش اندک در میانگین میزان PM2.5 در حد ۱ میکروگرم در مترمکعب در دوره‌ای دوروزه با افزایشی بستری شدن ۶۸ سالمند در میلیارد در بیمارستان به علت نارسایی قلبی در روز بعد همراهی دارد.

به‌عبارت‌دیگر این افزایش بسیار اندک در آلودگی هوا خطر بستری شدن این افراد را در بیمارستان به علت نارسایی قلبی ۱۴ هزارم درصد افزایش می‌دهد. این پژوهشگران همچنین دریافتند بیماری‌هایی مانند عفونت خونی (سپتی‌سمی)، بیماری پارکینسون و عفونت‌های مجرای اداری با کیفیت بد هوا ارتباط دارند. در این مورد، این پژوهشگران تخمین می‌زنند که افزایش کوتاه‌مدت PM2.5 با افزایش ۳۹ سالمند در میلیارد در روز بعدی به علت دچار شدن به این بیماری‌ها در روز بعدی ارتباط دارد.

به گفته این دانشمندان بااینکه این افزایش‌ها ممکن است اندک به نظر برسد، افزایش به‌ اندازه ۱ میکروگرم در مترمکعب در میزان P2.5 در بیش از ۱۲۲ روز در هرکدام از آدرس‌های افراد موردبررسی رخ داده بود. آنالیز این دانشمندان همچنین نشان می‌دهد که آلودگی هوا پیامدهای دیگری هم دارد: این داده‌ها نشان می‌دهد افزایش کوتاه‌مدت در P2.5 با افزایش سالانه ۶۳۴ مرگ و حدود ۱۰۰ میلیون دلار هزینه برای بیماران بستری و مراقبت پس از مرحله حاد بیماری همراهی دارد.

حتی هنگامی‌که این دانشمندان به بررسی روزهایی که کیفیت هوا در محدوده مجاز تعیین‌شده به‌وسیله سازمان جهانی بهداشت بود، پرداختند، این روندها به قوت خود باقی بودند.

  • تأثیر آلودگی هوا فراگیرتر از حدی است که تصور می‌شود

یاگوانگ وی، نویسنده اول مقاله این بررسی می‌گوید این پژوهش نشان می‌دهد که اثرات P2.5 محدود به اندام‌های بدنی اشخاص نیست. او می‌گوید: «آلودگی هوا اثر عمومی‌تر بر روندهای متعدد پاتوفیزیولوژیکی مانند التهاب، عفونت و تعادل آب و املاح در بدن دارد.» گرچه این بررسی ثابت نمی‌کند که آلودگی هوا علت این بیماری‌ها است، اما این دانشمندان می‌گویند با توجه به این یافته‌ها باید خواستار تجدیدنظر در دستورالعمل‌های مربوط به آلودگی هوا شد.

دکتر آیوانیس باکولیس از کینگز کالج لندن که در این بررسی شرکت نداشت، می‌گوید: «این دستورالعمل‌ها باید مورد تجدیدنظر قرار گیرند، چراکه بر اساس یافته‌های این بررسی حتی ۹ درصد جمعیتی که در محدوده‌های مجاز ازلحاظ آلودگی هوا بر مبنای معیارهای سازمان جهانی بهداشت زندگی می‌کنند، به‌طور عمده‌ای تحت تأثیر غلظت‌های آلودگی هوا و هزینه‌های ناشی از آن قرار می‌گیرند.»

کد خبر 466728

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha