دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین – زهره بانی: سرطان مغز به رشد بی رویه سلولی در بافت مغز اطلاق می‌شود. این بیماری در عملکرد مغز، که کنترل بدن است، ایجاد اختلال می‌کند

مفاهیم: سرطان مغز چیست؟

سرطان مغز هم می‌تواند از خود سلول‌های مغر سرچشمه بگیرد و هم حاصل متاستاز سرطان دیگر اعضای بدن باشد. سلول‌های سرطانی سایر اندام‌ها، با جریان خون یا سیستم لنفاوی می‌توانند به دیگر اندام‌ها از جمله مغز منتقل شوند.

سرطان مغز حاصل از متاستاز یا سرطان متاستاتیک شیوع بیشتری دارد.

رشد تومور مغزی، چه خوش خیم باشد چه بدخیم، باعث افزایش فشار داخل جمجمه می‌شود، به رگ‌های مغزی آسیب وارد کرده و یا مانع جریان مایع مغزی نخاعی می‌شود.

علت ایجاد سرطان مغز همچنان ناشناخته باقی مانده است اما کسانی هستند که به دلایل شغلی بیش از سایرین در معرض خطر قرار دارند، از جمله این مشاغل می‌توان به کارکنان پمپ‌های بنزین، کارکنان پالایشگاه‌ها، دارو سازان و کارکنان آزمایشگاه‌ها، کارگران صنایع لاستیک سازی و کسانی که به نوعی در معرض اشعه ایکس قرار دارند، اشاره کرد.

علایم

سردرد و سرگیجه به خصوص در ابتدای روز
بیخوابی و تاری دید
تهوع و استفراغ
فشار و ورم مغز
تغییرظرفیت ذهنی، صحبت کردن،شنیدن و دیدن
بی حسی در اندام‌های حرکتی
ضعف و تشنج
مشکلات تعادلی
تغییرات هوشیاری و حافظه

سرطان مغز


پیشگیری

هیچ پیشگیری قاطعی برای این نوع سرطان وجود ندارد. شاید از ترک استعمال دخانیات، اجتناب از قرار گرفتن در معرض مواد سمی و گرمای شدید هوا بتوان به عنوان شیوه‌های پیشگیرانه نام برد.

درمان

با توجه به نوع تومور و میزان گسترش و وضعیت جسمی بیمار ممکن است جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی یا مجموعه‌ای از آنها برای بیمار انجام شود.

درمان‌های دیگر مانند گرما درمانی یا استفاده از سلول‌های ایمنی و استروئید هم برای کاهش التهاب و ورم مغز می‌توانند به کار گرفته شوند.

emedicinehealth.com

کد خبر 217264
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز