تهران بعد از ۱۱ شهر آلوده در چین، هند و پاکستان، دوازدهمین شهر آلوده دنیاست و در ایران هم آلوده‌ترین شهر محسوب می‌شود. بعد از تهران هم اصفهان، مشهد و کرج آلوده‌ترین شهرها هستند.

آلودگی هوا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، عباس شاهسونی رئیس اداره سلامت هوا و اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این مطلب گفت: شهر اهواز هم به علت میزان بالای ریزگردها جزو شهرهای آلوده کشور است و معمولا در بسیاری از روزهای سال، میزان آلاینده ریزگردها در این شهر بیشتر از ۳ برابر میانگین جهانی است.

به گفته شاهسونی، در سال‌های اخیر ذرات ریز کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون به عنوان مهم‌ترین آلاینده‌ هوا شناسایی شده است.

  • مکزیکوسیتی موفق شد، ما نه

رئیس اداره سلامت هوا در وزارت بهداشت درباره راهکار کاهش آلودگی هوا گفت: برای از بین بردن آلودگی هوا، دستورالعمل‌هایی در دنیا وجود دارد که اگر به آنها عمل شود، میزان آلودگی هوا به حد استاندارد می‌رسد. نمونه هایی از شهرهای موفق وجود دارد که با اصلاح و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، بهبود کیفیت سوخت و افزایش کارایی خودروها توانسته‌اند مشکل را حل کنند. یک مثال آن شهر مکزیکوسیتی پایتخت کشور مکزیک است که یک دهه پیش جزو آلوده‌ترین شهرهای دنیا بود اما امروز یکی از شهرهای سالم است.

وی افزود: البته رسیدن به این جایگاه و سالم شدن هوای شهر آلوده‌ای مانند تهران کار یک‌شبه نیست و به یک برنامه دقیق حداقل ۲۰ساله و تعهد به اجرای آن نیاز دارد.

شاهسونی گفت: شاخص آلودگی هوا در تهران طی ۳ روز گذشته به بالای ۱۵۰ یعنی ناسالم برای همه مردم رسید و حتی برای ساعاتی در برخی مناطق این شهر به بالای ۲۰۰ هم رسید.

این مسئول عنوان کرد: علت اصلی آلودگی هوا در شهری مانند تهران پدیده اینورژن یا وارونگی دماست. زیرا در حالت عادی هوای سبک بالا می‌رود و با گردش هوا آلودگی از بین می‌رود اما در هنگام پدیده وارونگی هوا، هوای سنگین بالا می‌رود. پایداری هوا ایجاد می‌شود و به علت سکون هوا امکان تخلیه هوای آلوده وجود ندارد و به همین علت آلودگی هوا در شهر از حد مجاز بالاتر می‌رود و ناسالم می‌شود.

  • طرح کاهش آلودگی هوا ایراد دارد

رئیس اداره سلامت هوا و اقلیم وزارت بهداشت ادامه داد: مهم‌ترین علت افزایش آلاینده‌های هوا در شرایط پایداری هوا، تردد خودروها و موتورسیکلت‌های کاربراتوری است. در سال‌های اخیر طرح کاهش آلودگی هوا که جایگزین طرح زوج و فرد شده نیز به این مساله دامن زده است. چون تا سال گذشته با اجرای طرح زوج و فرد ۵۰ درصد خودروها اجازه ورود به محدوده این طرح را نداشتند اما حالا هر کس می‌تواند با پرداخت پول وارد این محدوده شود و همین موضوع بر بار تردد و میزان آلودگی افزوده است.

شاهسونی گفت: از جنبه دیگر طبق مصوبات قانونی از جمله قانون هوای پاک باید خودروهای فرسوده و موتورهای کاربراتوری از چرخه حمل و نقل خارج شوند اما به علت محدودیت‌های مالی و تحریم، این مصوبات هیچ‌وقت اجرا نشد و همچنان این خودروها و موتورها در تهران و کلانشهرها در حال تردد هستند و آلودگی ایجاد می‌کنند.

وی افزود: هم اکنون حدود نیمی از خودروهایی که در تهران تردد می کنند یعنی بیش از ۳ میلیون از ۶ میلیون خودروی موجود در تهران و تقریبا همه موتورسیکلت‌ها فرسوده یا آلاینده هستند و باید با خودروها و موتورهای استاندارد و سالم جایگزین شوند.

شاهسونی اظهار کرد: در مورد اتوبوس‌ها هم قرار بود از فیلتر دوده برای اتوبوس‌هایی که در سطح شهر تردد دارند، استفاده شود که این مصوبه هم اجرا نشد.

این مسئول گفت: قوانین و آیین‌نامه‌های مختلفی برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد که اگر هر کدام‌شان اجرا شوند، به کاهش میزان آلودگی کمک می‌کنند. کیفیت سوخت هم اگرچه تا حدی بهتر شده اما وجود خودروهای فرسوده باعث می‌شود که حتی سوخت‌های یورو ۴ و یورو ۵ هم در این وسایل نقلیه تولید آلودگی کنند.

  • تعطیلی مدارس و ادارات؛ تنها راهکار موجود

رئیس اداره سلامت هوا و اقلیم وزارت بهداشت ادامه داد: در این شرایط تنها کاری که می‌توان انجام داد، این است که در روزهایی که شاخص آلودگی از ۱۵۰ بالاتر می‌رود، مدارس تعطیل شوند و اگر از ۲۰۰ بالاتر برود، ادارات هم باید تعطیل شوند. البته این راهکارها اساسی نیستند و موقت هستند اما در حال حاضر تنها اقدامی است که می‌توان برای کاهش عوارض آلودگی در بین مردم انجام داد.

شاهسونی درباره میزان خسارت‌های آلودگی هوا بر انسان توضیح داد: میزان مرگ‌ومیر انسان‌ها با افزایش آلودگی هوا بیشتر می‌شود. اعداد مختلفی در این زمینه وجود دارد و بین ۲ تا ۵ درصد افزایش مرگ بر اثر آلودگی هوا در مقالات علمی ذکر شده است.

  • آلودگی هوا؛‌ عامل ۸.۹ درصد مرگ‌ها

رئیس اداره سلامت هوا و اقلیم وزارت بهداشت درباره آمار مرگ‌ومیرهای ناشی از آلودگی هوا اظهار کرد: آمار دقیقی از موارد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا وجود ندارد اما بر اساس فرمول‌های سازمان بهداشت جهانی در شهرهای آلوده معمولا علت حدود ۸.۹ درصد مرگ‌ها را آلودگی هوا می‌دانند.

شاهسونی افزود: در کشور ما سالانه حدود ۳۷۰ هزار مرگ ثبت می‌شود که بخشی از آن مربوط به کلانشهرهای آلوده است. بنابراین می‌توان تخمین زد که سالانه نزدیک به ۲۰ هزار مورد از مرگ‌ها به آلودگی هوا مرتبط باشد.

کد خبر 466808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha