برنامه جامع پیشنهادی کاهش آلودگی هوای تهران توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران منتشر شد. در صورت اجرای این برنامه، در مدت چهار سال میزان تولید ذرات معلق ۵۵ درصد و تولید گازهای سمی ۴۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

آلودگي هوا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت حمل و نقل و ترافیک، نسخه اولیه این برنامه با جزئیات روشن و سنجش‌پذیر در زمستان ۱۳۹۶ و چهار ماه پس از آغاز فعالیت دوره اخیر مدیریت شهری منتشر شده بود و اکنون نسخه جدید برنامه با توجه به شرایط جدید به‌روز شده است.

این برنامه برای اجرا، به تخصیص حدود ۱۷.۵ هزار میلیارد تومان بودجه دولتی در طول چهار سال نیاز دارد که ۴۴۰۰ میلیارد تومان از آن لازم است که در سال اول از سوی دولت تأمین شود. بقیه منابع مورد نیاز هم به صورت تسهیلات بانکی و آورده مالکان و بهره‌برداران در نظر گرفته شده است.

در برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران، با ارائه یک زمان‌بندی چهار ساله، برنامه‌های جزئی برای هر یک از حوزه‌های نوسازی و بهسازی اتوبوس‌ها و کامیون‌های فرسوده، نصب فیلتر دوده بر روی انواع خودروهای دیزلی، جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده و خودروهای کاربراتوری، جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با برقی و تعویض کاتالیست تاکسی‌ها ارائه شده که در هر مورد، با درج اعداد و ارقام روشن و دقیق به هدف‌گذاری‌ها، منابع مالی مورد نیاز و میزان اثربخشی آن بر کاهش منابع آلاینده اشاره شده است.

برآورد شده است که با اجرای این برنامه، پس از چهار سال شاهد کاهش ۵۵ درصدی تولید ذرات معلق و کاهش ۴۵ درصدی تولید گازهای سمی خواهیم بود و در نهایت میانگین شاخص کیفیت هوای تهران به‌طور متوسط حدود ۳۰ واحد کاهش پیدا می‌کند. چنین دستاوردی به معنای رسیدن به کیفیت هوایی تقریبا همیشه سالم خواهد بود.

اگرچه وظایف قانونی شهرداری‌ها در حوزه کاهش آلودگی هوا به مراتب کمتر از دستگاه‌های دولتی است، اما مسئولان شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این برنامه از طرف دولت، حاضر هستند مسئولیت کنترل آلودگی هوای شهر را طبق یک برنامه زمان‌بندی‌شده، شفاف و سنجش‌پذیر برعهده بگیرند.

برای دریافت فایل، بر روی اینجا کلیک کنید.

کد خبر 467164
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha