شنبه ۱ مهر ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: بازیگران مقابل ایران در نیویورک، به فکر ایجاد راهبرد دیپلماتیک پیچیده‌ای در تلاش برای ایجاد اتحاد بر سر برنامه هسته‌ای ایران هستند.

خبرگزاری آلمان از هامبورگ گزارش کرد، بر اساس گزارش مجله خبری "اشپیگل" هدف این راهبرد این است که ایران با وجود آنکه ضرب‌الاجل شورای امنیت سازمان ملل را نادیده گرفته، به میز مذاکره جذب کنند.

تاکنون شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای از تهران خواسته غنی‌سازی اورانیوم خود را متوقف کند.

اما بر اساس مدل جدید، مذاکرات مقدماتی محدودی انجام می‌شود که در جریان آن تهران غنی‌سازی را تعلیق خواهد کرد.

اشپیگل افزود: این مذاکرات قرار است ابتدا با رهبری خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام شود که احتمالاً این هفته دیداری با علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در بروکسل خواهد داشت.

به نوشته این هفته‌نامه، در صورت موفقیت رایزنی‌های سولانا؛ پاریس، لندن و برلین مذاکرات را ادامه خواهند داد و در صورتی که چشم‌اندازی برای آغاز مذاکرات رسمی وجود داشته باشد، آمریکا نیز در این مذاکرات حضور خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، این راهبرد جدید در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و در حضور فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان در مراسم شام کشورهای "گروه 1+5" بازیگران پرونده اتمی ایران بررسی شده است.

بر اساس این گزارش، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا نیز گرچه این راهبرد جدید را به طور مستقیم تأیید نکرده، اما در برابر آن مدارا به خرج داده است.

کد خبر 4666

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز