جمعه ۱۲ آبان ۱۳۸۵ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پنج دارنده حق وتو و آلمان قصد دارند امروز جمعه سوم نوامبر (12 آبان) در دیداری غیررسمی درباره پیش‌نویس قطعنامه سه کشور اروپایی علیه ایران دیدار و مشورت کنند.

روزنامه ایتالیایی زودتیرول نوشت، بنا به اعلام دیپلمات‌های سازمان ملل در نیویورک، سفیر روسیه نزد سازمان ملل خط مقدم این مذاکرات را در دست خواهد داشت که هفته گذشته را به مسکو رفت تا با دولتش درباره پیش‌نویس قطعنامه فرانسه، انگلیس و آلمان مشورت کند.
یک هفته پیش، مشورت‌ها در این باره متوقف شد، چرا که روسیه و چین با اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران مخالفت کردند.
کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای رادیویی از پنج کشور دیگر خواسته است تا هر چه سریع‌تر به اتفاق‌نظر بر سر قطعنامه‌ای علیه ایران برسند.
وی همچنین درباره رزمایش بزرگ پیامبر اعظم  ادعا کرد، تهران قصد دارد به جهان نشان دهد چیزی نمی‌تواند او را از تولید سلاح اتمی بازدارد.
وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: اما جهان باید بگوید "ولی، ما این کار را متوقف می‌کنیم".
این روزنامه آلمانی‌زبان ادامه داد، ایران در این رزمایش راکت‌های زیادی را با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای شلیک کرده است که از جمله آنها شلیک موشک دوربرد شهاب 3 با برد 2000 کیلومتر بوده است.
پیش‌نویس کنونی اروپا علیه ایران خواستار اعمال تحریم‌های تجاری در رابطه با برنامه راکتی و هسته‌ای ایران و همچنین محدود کردن مسافرت‌ دانشمندان ایرانی مرتبط با این برنامه‌ها است.
با این حال این پیش‌نویس امکان همکاری روسیه را با ایران فراهم کرده است. از نظر دیپلمات‌ها این استثنا قایل شدن برای روسیه عاملی برای جلب حمایت مسکو در تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران است.
در همین حال روسیه و چین به صورتی اصولی مخالف تحریم ایران هستند. این دو کشور روابط تجاری و انرژی نزدیکی با ایران دارند.
این روزنامه همچنین ادعا کرد که تهدید تحریم ایران وجود دارد چرا که این کشور ضرب‌الاجل شورای امنیت سازمان ملل را برای توقف غنی‌سازی اورانیوم نادیده گرفته است.
کد خبر 7173

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز