شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: 150 دلفین امسال در خلیج فارس به طرز مرموزی مردند. جعفر عبدی پور پس از چند ماه تلاش با یک فیلم مستند 40 دقیقه‌ای به راز این مرگ‌ها پرداخته است.

عبدی پور که به همراه اکیپ فیلمبراداری‌اش چند روزی در کیش به سر می‌برد در گفت و گویی با خبرنگار همشهری آنلاین ضمن اعلام این خبر گفت: از زمانی که فهمیدیم  این دلفین‌‌ها نابود شده‌اند، این پرسش در ذهنم جان گرفت که چرا این دلفین‌ها باید بمیرند و به همین منظور به سراغ آنها رفتم.

به گفته عبدی‌ پور تولید این فیلم از آذر ماه 86 آغاز شد و پس از دو ماه تصویربرداری در     آب‌های خلیج فارس و دریای عمان پاپان یافت و هم اینک در مرحله تدوین و صدا گذاری است.

عبدی پور ادامه داد: در این فیلم برای اولین بار در تاریخ مستند سازی ایران زندگی دلفین‌ها در اعماق آب‌های خلیج فارس به تصویر کشیده شده است  و تصاویر بکر و بدیعی از این پستاندار با هوش و زیبا در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

عبدی پور که غواصی و تصویربرداری این کار را خود انجام داده است، این فیلم را سخت‌ترین و در عین حال لذت بخش‌ترین فیلم مستند عمرش می‌داند.

وی همچنین اضافه می‌کند به دلیل گستردگی سواحل جنوب کشور و طولانی بودن مسافت بنادر و شهرهای ساحلی ایران از یکدیگر و خطرات غواصی زیر آبهای آزاد، خصوصا دریای عمان و فقدان شناورهای استاندارد، تصویر برداری زیر آب و نیز پیچیده بودن موضوع مرگ دلفین‌ها، شرایط  دشواری را برای تولید این فیلم ایجاد کرد.

علاوه بر عبدی پور بهزاد ترکی‌زاده  وی را در تصویر برداری زیرآب کمک می‌کرده است و محسن عبداللهی و احمد بازماندگان هم دیگر بخش‌های این فیلم را تصویر برداری کرده‌اند.
تدوین و صدا گذاری این فیلم را پیمان خاکسار و دستیار کارگردانی کار را هم عباس عبدالهی انجام داده است.

در این فیلم برخی از مسئولان و کارشناسان به علت مرگ دلفین‌ها پاسخ داده‌اند.
گزارش همشهری آنلاین حاکیست در مهر و آبان سال 86 بیش از 150 دلفین در آبهای خلیج فارس و دریای عمان نابود شدند و مرگ آنها نگرانی و سوال‌های بسیاری را سبب شد. مرگ این تعداد از دلفین‌ها که در فاصله یک ماه اتفاق افتاد،‌  بازتاب وسیعی پیدا کرد.[علت مرگ نیمی از دلفین های جاسک]

کد خبر 46583

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز