سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۹:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست از مرگ یک قلاده یوزپلنگ آسیایی خبر داد.

دکتر دلاور نجفی افزود: یکشنبه شب (19 اسفند) یک قلاده یوزپلنگ در یزد بر اثر تصادف با خودرو در منطقه کالمند کشته شده است. البته موضوع در دست پیگیری است. 

کنوانسیون بین‌المللی طبیعت‌گردی

معاون سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از تشکیل کنوانسیون بین‌المللی طبیعت‌گردی با نام ایران در جهان، در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش ایسنا، دلاور نجفی، در جمع دانشجویان و اساتید دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، گفت: در خصوص تشکیل کنوانسیون بین‌المللی طبیعت‌گردی با پیشقدمی ‌ایران، تاکنون رایزنی‌های خوبی با کشورهای منطقه صورت گرفته که در صورت تشکیل این کنوانسیون، کنوانسیونی با نام ایرانی در جهان به ثبت خواهد رسید.

وی با انتقاد از انتشار اخباری در خصوص عدم توجه دولت به بحث منابع طبیعی کشور در برخی جراید، خاطرنشان کرد: توجه به منابع طبیعی و ملی کشور در دولت نهم اگر بیشتر از دولت‌های گذشته نباشد، کمتر هم نیست.

وی تصریح کرد: در حوزه‌های محیط زیست طبیعی از جمله زیستگاه‌های حفاظت از گونه‌ها، برای هیچ یک از مناطق تحت مدیریت، برنامه مدیریتی وجود نداشت و حفاظت‌ها بیشتر با روش‌های سنتی انجام می‌شد و برای برخی از مناطق حفاظتی حتی یک باز تعریف ساده نیز انجام نشده بود که در این زمینه اقدامات خوبی طی دو سال گذشته صورت گرفته است.

نجفی، تدوین کتابچه مدیریت مناطق، ایجاد بانک ژن و آزمایشگاه‌های ژنتیکی را، از دیگر اقدامات مهم دولت در عرصه‌ی محیط زیست طبیعی کشور برشمرد و اظهار کرد: برای احیاء گوزن زرد و گورخر آسیایی که در آستانه‌ انقراض بودند، فعالیت‌های خوبی در استان‌ها انجام شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیستگفت: برای حفاظت از گونه‌ها باید از جوامع محلی به همراه آموزش افراد، استفاده کرد. چرا که گونه‌های ارزشمند که بخشی از منابع طبیعی کشور هستند، در صورت انقراض تجدیدناپذیر هستند، به طوری که شیر ایرانی و ببر مازندران که در نیم قرن گذشته از دست رفته‌ و دیگر قابل احیا نیستند، خیلی از گونه‌های جانوری نیز در حال حاضر همین وضعیت را دارند؛ که در این زمینه با فرهنگ‌سازی و آموزش می‌توان اقدامات خوبی انجام داد.

کد خبر 46247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز