گروه دانش: در 2-3 ماه گذشته جدال داغی درباره رتبه علمی ایران به راه افتاده و صحت صحبت‌های مسئولین و نقد سخنان یکدیگر همواره خبرساز بوده است

بسیاری از کارشناسان تأکید می‌کردند که تعداد بالای مقالات، با رتبه علمی فرق دارد و برای بالاتر بردن رتبه علمی ایران در دنیا باید در طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی بین‌المللی سهیم باشیم تا بالاخره از سوی معاون پژوهشی وزیر علوم رتبه جهانی ایران در 3 رشته علمی اعلام شد.

دکتر منصور کبکانیان در مورد رتبه و وضعیت علمی ایران در سطح منطقه و جهان گفت: در سال 2007 از نظر حجم مقالات، ایران با 9 هزار و 61 تولید علمی ثبت شده در رتبه دوم منطقه قرار  گرفت و ترکیه با 19 هزار و 657 تولید علمی رتبه اول را کسب کرد.

وی اضافه کرد: البته از نظر رشد در تولیدات علمی ایران با 2/34 درصد رتبه اول و ترکیه با 75/9 درصد رتبه دوم را دارا بودند. معاون پژوهشی وزیرعلوم درباره رتبه شیمی، مهندسی و علوم کامپیوتر ایران در دنیا هم اظهار داشت: در محاسبات مربوط به 10 سال گذشته ایران از میان 145 کشور دنیا رتبه چهلم را در زمینه تعداد تولیدات علمی و رتبه چهل و هفتم را در زمینه استنادها به دست آورده است.

ایران در رشته شیمی رتبه 23، در مهندسی رتبه 28 و علوم کامپیوتر رتبه 36 را در زمینه تعداد تولیدات علمی در جهان کسب کرده است.

همزمان با اعلام این خبر، بد نیست نظرات پژوهشگر برجسته فیزیک ایران را نیز مرور کنیم. به گزارش مهر، دکتر یوسف ثبوتی، روز پنجشنبه در دومین هم اندیشی نقشه جامع علمی کشور در تهران با اشاره به مباحثی که در  این هم اندیشی‌مطرح شد، گفت: سالهاست یاد گرفته‌ایم که چگونه نخبه پروری کنیم اما نخبه داری را یاد نگرفته‌ایم، از این‌رو خواهش می‌کنم که در نقشه جامع علمی کشور فصلی به نخبه داری اختصاص یابد.

ثبوتی گفت: در دانشگاه‌های خارج از کشور جایگاه مناسبی برای افراد برجسته‌ای که در داخل کشور تربیت می‌کنیم وجود دارد و اگر جایگاهی برای آنها در کشور نداشته باشیم آنها نیز جای مناسب را برای خود پیدا می‌کنند.

پژوهشگر برجسته فیزیک افزود: اگر فردی را عادت دادیم که به پژوهش بپردازد، باید محیط نیز مناسب باشد و باید جست‌وجو کنیم که چه محیط مناسبی را می‌توانیم برای او داشته باشیم.

وی در مورد  لزوم مطالعه تطبیقی در میزان رشد علمی ایران با کشورهای همجوار گفت: مقایسه با داشته‌های خودمان چندان مفید نیست و به‌خودشیفتگی ما منجر می‌شود. رئیس مرکز تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان تأکید کرد: سند چشم‌انداز وظیفه بسیار سنگینی روی دوش مسئولین قرار داده است و برای انجام این کار مسئولین به نیرو، استعداد، ابتکار و... مردم نیاز دارند. دولت تاکنون از سطح ابتدایی تا بالا آموزش و پژوهش را وظیفه خود دانسته است.

وی افزود: راه مشارکت مردم باید در آموزش و پژوهش باز شود زیرا مردم برای فرزندان خود حاضر هستند بیش از آنچه ما فکر می‌کنیم، هزینه پرداخت کنند. در حالی‌که وزارت علوم اعلام می‌کند برای هر متقاضی کنکور یک صندلی خالی وجود دارد، اما خدمات متناسب با آن را نمی‌تواند ارائه کند.ثبوتی اظهار داشت: راه را باز کنید که مردم به جای اینکه برای فرزندان خود در امارات، استرالیا و ترکیه و قبرس و... هزینه کنند، در داخل کشور این هزینه را انجام دهند.

رئیس مرکز تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان با انتقاد از عدم‌مراودات بین‌المللی دانشگاه‌های کشور گفت: لازمه مراودات علمی، مراودات بین‌المللی است. دانشگاه‌های ما ارتباطات بین‌المللی قابل توجه ندارند. ایران نزدیک به 80 سال سابقه آموزشی دارد اما هنوز دانشجوی خارجی به‌صورت متعارف با هزینه خود ندارد.

کد خبر 46580

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز