مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: نباید نگران پیشرفت زنان و فراهم شدن امکانات و شرایط حضور آنان در دانشگاهها باشیم. این موضوع از جهات مثبت انقلاب و جمهوری اسلامی است و درست نیست که بخواهیم با آن برخورد کنیم

منیره نوبخت در گفتگو با مهر در خصوص هشدار مرکز پژوهش‌ها نسبت به مشکلات ناشی از حضور بیشتر زنان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی افزود: تاکنون اینگونه نبوده که در تعریف تعادل اقتصادی، شاخصی به‌عنوان جنسیت دخالت داشته باشد بنابراین مطلبی که مرکز پژوهشها اعلام کرده مبنی بر اینکه به‌دلیل افزایش حضور زنان در دانشگاهها،   تعادل اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی بر هم می‌خورد،  مفهومی ندارد.وی خاطر نشان کرد: باید مشخص شود که شاخص جنسیت چگونه بر این تعادل اثر دارد و به نظر می‌رسد در این امر تعریف علمی و ربط منطقی وجود نداشته باشد.رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان تأکید کرد: هدر رفتن هزینه در قبال تربیت افراد متخصص،  فقط مختص زنان نیست و   اینکه چه قدر بین تحصیلات دانشگاهی و شغل ارتباط برقرار است،   تنها مسئله زنان نیست.

در حال حاضر ربط منطقی بین اشتغال و تحصیل وجود ندارد و این امررا به‌عنوان مسئله جدی در جامعه پیش روی داریم و بنابراین این موضوع ربطی به افزایش ورود زنان در دانشگاه ندارد به‌طوریکه این مسئله در مردان بیشتر از زنان وجود دارد. نوبخت گفت: همچنین امکاناتی نظیر خوابگاه و...

از جمله مسائلی است که باید برای دختران و پسرانی که به فضای آموزشی راه پیدا می‌کنند فراهم شود و باز هم این موضوع مختص زنان نیست که مرکز پژوهشها به آن اشاره کرده است.

وی گفت: 2 سال است که تأکید شده پذیرش دانشجویان به صورت بومی صورت گیرد و این امر خودبه‌خود از برخی مشکلات،   کمبود‌ها و مسائل اجتماعی کم می‌کند بنابراین راهکار رفع نگرانی در خصوص مشکلات و کمبودهای دانشجویان با حرکت به سمت پذیرش بومی دانشجو برطرف می‌شود.

 رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان اظهار داشت: توزیع نسبی کل دانشجویان دختر نسبت به جمعیت ورودی دانشگاه 1/51 درصد است و این نشان می‌دهد که جمعیت دختران دانشجو نسبت به کل فقط 1/1 درصد بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه افزایش تعداد دختران دانشجو یک امر طبیعی است نه غیر طبیعی،   تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد تحصیل در دوره ابتدایی و متوسطه دختران افزایش پیدا کرده است و عوامل مختلفی موجب این افزایش بوده است.

 نوبخت گفت: در سالهای قبل از انقلاب به دلایل مختلف مانند عدم دسترسی دختران به امکانات آموزشی و همچنین عدم آمادگی فرهنگی جامعه و...

بسیاری از خانواده‌ها حاضر به تحصیل فرزندان دختر خود درمراکز آموزشی نبودند اما در حال حاضر فضای فرهنگی جامعه نسبت به قبل بسیار مساعد شده است.وی تأکید کرد: براساس آمارهای موجود تعداد داوطلبان پسر ورودی به دانشگاه کم شده‌ و این مسئله قابل بررسی است و باید مشخص شود که چه عواملی باعث شده تا پسران آمادگی و شرایط ورود به دانشگاه را نداشته و همچنین انگیزه خود را از دست داده و توان علمی نسبت به دختران نداشته باشند؟رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: نباید نگران پیشرفت زنان و فراهم شدن امکانات و شرایط حضور آنان در دانشگاهها باشیم این موضوع از جهات مثبت انقلاب و جمهوری اسلامی است و درست نیست که بخواهیم با آن برخورد کنیم.

کد خبر 43636

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز