علی ابراهیمی: ساماندهی بازار سیمان با اعمال سیاست‌های تنظیم بازار این کالا موضوعی است که در سال‌های اخیر بارها از سوی دستگاه‌های ذیربط وعده داده شده است.

گرچه دیدگاه‌های متفاوت و گاه متناقضی در مورد علل و چگونگی رفع مشکلات بازار این کالای مشمول سبد حمایتی دولت از سوی این دستگاه‌ها عنوان می‌شود اما آن‌چه مشخص است ورود سیمان به سبد حمایتی به جای کاهش نابسامانی بازار این کالا نقش موثری در شکل‌گیری بازار سیاه این کالا داشته است.

با وجود این مسئولان وزارت بازرگانی خروج سیمان از سبد حمایتی را مشروط به حذف فاصله تولید و مصرف این کالا در بازار داخلی و رفع نگرانی تنظیم بازار این کالا کرده‌اند، اما هنوز دستگاه‌های متولی امر آمار دقیقی از میزان تولید و مصرف این کالا در کشور ارائه نکرده‌اند.

اگر کمبود تولید سیمان در کشور را به دلیل افزایش تقاضا و فاصله تولید و مصرف بپذیریم عرضه  این کالا در بازار سیاه به مقدار کافی اما با قیمتی به مراتب بیشتر از قیمت مصوب عرضه، نکته مبهم بازار سیمان تلقی  می شود.

پرسش مطرح آن است که این میزان سیمان که بخشی از تولید کارخانه‌های داخلی بوده و تحت نظارت دستگاه‌های متولی تنظیم بازار عرضه می‌شود ، چگونه به بازار آزاد راه پیدا کرده است.

از سوی دیگر این شیوه توزیع سیمان تا چه حد بیانگر توانمندی نظام توزیع و نظارت بر عرضه این کالا است؟!

تغییر در نظام توزیع

مدیرعامل اتحادیه تعاونی تهیه و توزیع مصالح ساختمانی تهران با بیان این که میزان تولید سیمان در کشور حدود 42 میلیون تن و مصرف نیز در همین حدود است، مشکلات بازار سیمان را  ناشی از ناکار‌آمدی نظام توزیع دانسته و می‌گوید: تا پیش از این سیمان بخش مردمی به صنایع سیمان‌بر(تأمین بتن) تخصیص یافته و مازاد این سهمیه در اختیار بخش مردمی قرار می‌گرفت.

همچنین با توجه به مسیرهای مختلف  تخصیص سهمیه ، واریز وجه، صدور حواله، ارسال و نوبت دهی، حمل و نقل و تحویل سیمان به متقاضی در برخی مواقع حتی تا 6 ماه طول می کشید اما با توجه به تداوم نابسامانی بازار سیمان  از2 هفته گذشته، مقرر شده تا سهمیه سیمان بخش مردمی در متراژ بیش از 700 متر از طریق اتحادیه به متقاضیان دارای پروانه ساخت تحویل شده و این متقاضیان  با توجه به نیاز صنایع سیمان بر( تهیه بتن) نسبت به تامین سیمان این صنایع اقدام کنند.

اسماعیل کاظمی می افزاید: در صورت عمل کردن کارخانه‌ها به تعهدات خود برای تحویل سیمان و  نظارت و بازرسی سازمان بازرگانی استان تهران برای تامین نیاز 10 هزار تنی روزانه شهر تهران، قادر خواهیم بود مدت زمان تحویل سیمان به متقاضیان را  حتی به یک روز کاهش دهیم.

شهرک‌های صنعتی سیمان ندارند

با وجود این برخی فعالان شهرک‌های صنعتی با گلایه از اختصاص نیافتن سیمان مورد نیاز طرح‌ها اعلام کردند ، این امر موجب کندی اجرای طرح‌‌ها در شهرک‌های صنعتی شده است.    

یکی از فعالان شهرک‌های صنعتی حومه تهران  می‌گوید: با وجود این‌که برخی شهرک‌های صنعتی طرح‌های استانی و حتی ملی به شمار می‌روند اما به شدت با کمبود سیمان دست به گریبان هستند. اختصاص 100 کیلو سیمان برای هر متر مربع برای شهرک‌های صنفی و صنعتی در شهر تهران جوابگوست ولی در خارج از شهرک تمام طرح‌ها به عهده فعالان این شهرک‌هاست ولی کافی  نمی‌باشد.

کد خبر 46477

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز